Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: Český jazyk Ročník: 5.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: Český jazyk Ročník: 5."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: Český jazyk Ročník: 5. Téma: Podmět a přísudek Autor: Jana Kamená

2 Kruciš, kruciš! Pořád jaksi nemůžu najít, co to ten podmět a přísudek vůbec je. Pojmenuj chlapce na obrázku a zkus mu sám vysvětlit, co je to podmět. Jak ho ve větě poznáš? Co musí o podmětu platit? Jakým slovním druhem bývá nejčastěji zastoupen? Postupuj stejně i při vysvětlení přísudku. Podmětem bývá většinou podstatné jméno vždy v 1. pádě. Ptáme se KDO? CO? a přísudkem. Přísudkem bývá obvykle sloveso a vypovídá, co podmět dělá, co se s ním děje nebo jaký je.

3 Najdi k podmětu vždy jeden vhodný přísudek. S každou dvojicí utvoř větu. podmětpřísudek televize se zlomila prázdniny se rozjíždí tužka vysílá auto začaly slunce pálí

4 Vymysli větu, ve které všechna slova začínají stejnou hláskou ( např. Otylá opice Ofélie oknem očarovala okouzlujícího opičáka Olina.) Podtrhni podmět a přísudek. ___________________________________________________________________ Dubnové ráno Na východě vysvitlo ________. Po dvoře hopsal ___________. ________ vyzpěvoval u nové budky. ________ se ozývala z blízkého lesa. Vysoko nad polem jásal _________. Doplň věty vhodnými podměty. Podtrhni podmět a přísudek. Podmět rovnou čarou. Přísudek vlnovkou. Připomeň si, jak se ptáme na podmět ?

5 Podtrhni základní skladební dvojice. Urči mluvnické kategorie přísudku a utvoř infinitivy. Komety putují po oběžné dráze kolem Slunce. Nemluv tak nahlas ! I já bych tam ráda byla. Všechna mláďata si ráda hrají. Skupiny dětí postávaly před školou. osobačísločas způsob infinitiv __________

6 V jednotlivých větách najdi název živočicha. Každý použij ve větě jako podmět. Do tábora běžte lesem! Příkop i cestu zaplavila voda z blízkého potoka. To křeslo nemá jednu nohu! Na Štědrý den míváme k večeři kapra se salátem. Ten muž drze bral všechno, co viděl. ____________________________________________

7 Ve větách podtrhni podmět a urči, jakým slovním druhem je zastoupen. Kdosi tiše zaklepal. ______________________ Neznámý se dostal dovnitř oknem. _______________ Oba jsme přijeli na kole. ______________________ „Výborně“ skandovali diváci. ____________________ Ozvalo se hlasité bum. _____________________ Slovní druh

8 Použité zdroje 1) URL [cit. 2010-19-8]http://forum.automoto-tom.net/viewtopic.php?f=7&t=2205 Obrázky: Literatura: 1) HORÁČKOVÁ M., HUDÁČKOVÁ P., KOŠŤÁK J., KULHAVÁ M., NEČASOVÁ R.- Český jazyk, pracovní sešit pro 5. ročník základní školy: 1. vydání Brno: Didaktis:str. 51-52


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: Český jazyk Ročník: 5."

Podobné prezentace


Reklamy Google