Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Tým a skupina. Týmové role. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Tým a skupina. Týmové role. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH."— Transkript prezentace:

1 1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Tým a skupina. Týmové role. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

2 2 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Cíl a účel kurzu Týmová práce TYMP 1/ C1 Cíl: Na základě získaných informací a procvičení komunikačních, prezentačních dovedností účastníci kurzu: Uvědomí si význam týmové práce. Naučí se vytvořit funkční tým při respektování rolí jednotlivců. Pochopí procesy, které v týmu probíhají. Seznámí se se zásadami řízení konfliktu. Uvědomí si prvky potřebné pro zvládnutí diskuze. Procvičí zdolávání námitek a argumentaci. Naučí se připravit efektivní vystoupení. Účel: Podpora týmové práce. Zvládnutí efektivní prezentace svých názorů. Asertivní řešení stresových a konfliktních situací. Zvládnutí komunikace v týmu. Snížení stresujících faktorů.

3 3 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Obsah kurzu – přednášky: Týmová práce TYMP 1/ C1 1.Význam TP, tým, skupina. Znaky dobrých týmů. Týmové vědomí – loajalita, skupmysl. 2.Fáze vývoje týmu. Týmové role. 3.Komunikace v týmu – naslouchání, přizpůsobování, komunikační typy. 4.Komunikace v týmu – verbální komunikace. Řeč těla. 5.Základy asertivity. Kritika - typy kritiky, zpětná vazba. 6.Konflikt, chování v konfliktu. Vyjednávání, argumentace, diskuze. 7.Řešitelské týmy - týmová prezentace, skupinové metody. Porady týmu. 8.Prezentační dovednosti – příprava, realizace. 9.Výběr členů týmu. 10.Image jednotlivce, dopad na tým. Profesionální chování. 11.Kreativita – význam, bariéry, proces, rozvoj. Témata budou procvičována ve skupinách.

4 4 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Organizace kurzu Týmová práce TYMP 1/ C1 Cvičení ve skupinách: A úterý 8-10 hod - U B čtvrtek 8-10 hod - U C čtvrtek hod - U D čtvrtek hod - U Ukončení kurzu: klasifikovaný zápočet Požadavky na studenta: Dochvilnost Týmové i individuální seminární úkoly Aktivita ve cvičeních Individuální prezentace Účast 80 %, při účasti menší, min. však 60 %, navíc seminární úkol Test min 60 %

5 5 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmový úkol Týmová práce TYMP 1/ C1 1.proč lidé rádi pracují v týmu, 2.proč někteří neradi pracují v týmu, 3.co mě motivuje k výkonu v práci v týmu, 4.co mě odrazuje od práce v týmu, 5.co potřebuje tým, aby byl funkční, 6.znaky dobrých týmů, 7.které dovednosti jsou důležité pro práci v týmu a proč, 8.rizika práce v týmu, jak jim předcházet 9.co nelze dělat v týmu a) Příprava (diskuze + příprava prezentace + výběr prezentátora), b) prezentace

6 6 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Co je tým Týmová práce TYMP 1/ C1 Tým je malá pracovní skupina členěná podle funkcí, se společně stanovenými cíly, s intenzivními vzájemnými vztahy, s výrazným kolektivním duchem a se silnou soudržností mezi členy týmu. (podle Wiendiecka) Tým je malá skupina lidí, jejichž dovednosti se vzájemně doplňují, kteří jsou oddáni společné vizi a intenzivní společnou prací na dosažení jasných cílů k jejímu naplnění směřují. (podle Katzenbacha a Smitha)

7 7 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Rozdíly mezi týmem a skupinou Týmová práce TYMP 1/ C1 Vztah ke spolupracovníkům Přístup k plnění úkolů Využití talentu členů Důvěra Otevřenost komunikace Využití kvalifikace Přístup ke konfliktu Účast na rozhodování

8 8 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Rozdíly mezi týmem a skupinou/ a Týmová práce TYMP 1/ C1 Běžné skupinyTýmy Vztah ke spolu- pracovníkům Lidé se domnívají, že jsou sdruženi někým nebo něčím. Jednotliví pracovníci pracují nezávisle na sobě. Někdy se jejich zájmy kříží. Členové si uvědomují vzájemnou závislost. Cíle jsou dosahovány spoluprací. Nedochází ke ztrátám kvůli obraně vlastních zájmů. Přístup k plnění úkolů Lidé se starají sami o sebe, nebylo jim umožněno podílet se na stanovení cílů. Členové chápou smysl společné odpovědnosti za práci a za výsledek. Cíle pomáhali stanovit.

9 9 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Rozdíly mezi týmem a skupinou/ b Týmová práce TYMP 1/ C1 Běžné skupinyTýmy Využití talentu členů Vedoucí sděluje lidem, co mají udělat. Neptá se, jak by úkol řešili sami. Nikdo nepodněcuje návrhy. Členové uplatňují svůj vlastní talent a znalosti ke prospěchu týmu. Návrhy jednotlivců jsou podporovány a rozvíjeny. DůvěraLidé nedůvěřují motivům kolegů, nechápou jejich roli v plnění úkolu. Názory a nesouhlas jsou vyjadřovány tajně nebo nepřátelsky. Členové pracují v atmosféře vzájemného porozumění. Jasně vyjadřují své názory, nesouhlas i pocity. Otázky jsou vítány!

10 10 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Rozdíly mezi týmem a skupinou/ c Týmová práce TYMP 1/ C1 Běžné skupinyTýmy Otevřenost komunikace Lidé si dávají pozor na to, co říkají, vzájemné porozumění není možné. Objevují se intriky. Členové komunikují čestně a otevřeně. Využití kvalifikaceI když mohou být lidé dostatečně kvalifikováni, využití jejich znalostí a dovedností omezuje nadřízený nebo spolupracovníci. Členové jsou povzbuzování k rozvoji dovedností a k tomu, aby využívali vše, co se naučili. Jsou podporováni ostatními členy týmu.

11 11 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Rozdíly mezi týmem a skupinou/ d Týmová práce TYMP 1/ C1 Běžné skupinyTýmy Přístup ke konfliktu Lidé se dostávají do konfliktních situací a nevědí, jak je řešit. Nadřízený zpravidla zasahuje, až konflikt přeroste. Členové chápou konflikt jako běžný projev mezilidských vztahů, jako příležitost k vzniku nových myšlenek. Rychle a konstruktivně pracují na řešení konfliktu. Účast na rozhodování Jde spíše o všeobecné přizpůsobení. Členové se zúčastňují rozhodování, ale chápou, že pokud se nemohou dohodnout nebo jsou v ohrožení, má rozhodující slovo vedoucí týmu.

12 12 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Co se děje v týmu? Týmová práce TYMP 1/ C1 V každém týmu probíhají určité procesy. V každém týmu lidé zastávají různé role.

13 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmová práce TYMP 1/ C1 Týmové role Role vůdčí pomáhají určit, vyjasnit a sledovat plnění úkolu – vedou skupinu na cestě. Role realizační implementační – uvádějí myšlenky v činy. Role myslitelské pracují s myšlenkami – dávají obsah. Role udržující podporují pozitivní mezilidské vztahy uvnitř skupin nebo týmů – drží skupinu pohromadě. Jeden člen může zastávat i více rolí. Všechny role v týmu mají stejný význam. Rozdíly mezi lidmi jsou pro týmovou práci předností. Pozor! Nejde o formální role (vedoucí, asistent apod.) 13

14 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 TVŮRCE (TV) má talent, fantazii, inteligenci a znalosti přínos: tvořivý, s fantazií, nekonvenční, řeší obtížné problémy možné slabiny: obtíže při řízení obyčejných lidí a při komunikaci s nimi 14

15 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 HLEDAČ ZDROJŮ (HZ) má schopnost pro práci s lidmi a zkoumání všeho nového, dokáže reagovat na výzvu přínos: extrovertní, nadšený, komunikativní, hledá možnosti, rozvíjí kontakty, má schopnost pro práci s lidmi možné slabiny: když vyprchá prvotní nadšení, ztrácí zájem 15

16 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 KOORDINÁTOR (KO) dokáže se všemi, kteří by mohli přispět, jednat a chovat se k nim nezaujatě, má silný smysl pro cíl přínos: vyzrálý, sebevědomý, sebejistý, dobrý vedoucí, objasňuje cíle, podporuje rozhodování možné slabiny: může mít střety s navigátory 16

17 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 NAVIGÁTOR (NA) je plný elánu a vždy připraven bojovat s netečností, neschopností, přehnaným uspokojením a sebeklamem přínos: dynamický, společenský, plný neklidu, provokuje, vyvíjí nátlak, hledá cesty, jak zvládat překážky možné slabiny: náchylný k provokaci a ke krátkodobým výbuchům vzteku 17

18 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 VYHODNOCOVAČ (VY) využívá rozvahy a úsudku, je věcný přínos: střízlivý, taktický, soudný, bere v úvahu všechny možnosti, precizní úsudek možné slabiny: chybí mu elán a schopnost inspirovat ostatní 18

19 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 TÝMOVÝ PRACOVNÍK (TP) dokáže reagovat na lidi a situace, podněcuje týmového ducha přínos: společenský, mírný, ochotný, umí naslouchat, konstruktivní, zabraňuje neshodám možné slabiny: nerozhodný v kritických situacích 19

20 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 REALIZÁTOR (RE) má organizační schopnosti, praktický zdravý rozum, je pracovitý a disciplinovaný. přínos: disciplinovaný, spolehlivý, konzervativní, výkonný, proměňuje myšlenky v praktické činy možné slabiny: trochu nepružný, pomalu reaguje na nové možnosti 20

21 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 DOKONČOVATEL (DO) má schopnost dotahovat věci do konce, je perfekcionista přínos: horlivý, svědomitý, úzkostlivý, hledá a odstraňuje chyby a opomenutí, dodržuje termíny možné slabiny: sklon k přehnaným obavám, neochota delegovat odpovědnost 21

22 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., A kdo jste Vy? Čím přispíváte týmu? Týmová práce TYMP 1/ C1 TVŮRCE HLEDAČ ZDROJŮ KOORDINÁTOR NAVIGÁTOR PORADCE-HODNOTITEL TÝMOVÝ PRACOVNÍK REALIZÁTOR DOKONČOVATEL Cvičení: 1. Které tři role pravděpodobně v týmu zastáváte? 2. Kterou roli nemůžete převzít? 3. Test Belbin Pamatujte si svoje role. 22

23

24 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, Další pohled na týmové role Týmová práce TYMP 1/ C1 Existuje více konceptů (Belbin, Bales, Berne…). Základní dělení (různé názvy pro roli): Mentální (symbol hlava) Specialista Tvůrce-Inovátor Poradce-Hodnotitel-Analytik-Pozorovatel Akční (symbol ruce) Navigátor-Formovač-Kritik-Usměrňovatel Dokončovatel-Dotahovač Realizátor-Vykonavatel Sociální (symbol srdce) Týmový pracovník-Stmelovač-Harmonizátor-Týmový hráč Koordinátor-Vůdce Hledač zdrojů V týmu by měl být také Zapisovatel. Někdy bývají i ne zcela vhodní Nosič vody a Travič studní. 24

25 25 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Přínos týmové práce Týmová práce TYMP 1/ C1 Potenciál skupiny není součtem potenciálu jednotlivců. Synergický efekt zvyšuje účinek týmové práce. Efektivnost posuzujeme podle kritérií: - skupinová efektivnost - skupinový vývoj - osobní spokojenost Synergický efekt se objevuje až ve zralé skupině. Výkon skupiny převyšuje možnost součtu potenciálu jednotlivců. Dochází k doplňování chybějících vlastností a dovedností jednotlivých členů.

26 26 PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D., Literatura Týmová práce Týmová práce Základní literatura ADAIR, J.: Vytváření efektivních týmů, 1. vyd. Praha, Management Press Počet stran 198, ISBN MIKULÁŠTÍK, M.: Interpersonální komunikace, 1. vyd. Zlín, UTB ve Zlíně Počet stran 187, ISBN (str. 151 – 170) nebo MIKULÁŠTÍK, M.: Komunikační dovednosti v praxi, 1. vyd. Praha, Grada Publishing Počet stran 368. ISBN Doporučená literatura BĚLOHLÁVEK, F.: Jak řídit a vést lidi, 1. vyd. Brno, Computer Press Počet stran 92, ISBN HERMOCHOVÁ, S.: Teambuilding, 1. vyd. Praha, Grada Publishing Počet stran 116, ISBN PLAMÍNEK, J.: Vedení lidí, týmů a firem, 1. vyd. Praha, Grada Publishing Počet stran 120, ISBN


Stáhnout ppt "1 Týmová práce TYMP 1/ C1 Tým a skupina. Týmové role. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH."

Podobné prezentace


Reklamy Google