Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kulturní rámec spotřebitelského chování. Kultura Zabývá se jí sociologie, psychologie, management, marketing Zabývá se jí sociologie, psychologie, management,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kulturní rámec spotřebitelského chování. Kultura Zabývá se jí sociologie, psychologie, management, marketing Zabývá se jí sociologie, psychologie, management,"— Transkript prezentace:

1 Kulturní rámec spotřebitelského chování

2 Kultura Zabývá se jí sociologie, psychologie, management, marketing Zabývá se jí sociologie, psychologie, management, marketing Marketing = interkulturní marketing Marketing = interkulturní marketing

3 Kultura Agri cultura –vzdělávání a obdělávání země Agri cultura –vzdělávání a obdělávání země Cicero – filozofie = kultura ducha Cicero – filozofie = kultura ducha Die kultur = civilizace Die kultur = civilizace Dnes: všechno, co člověk vytvořil v průběhu svého vývoje, ať se jedná o produkty materiální povahy nebo duchovní včetně hodnot a zvyků Dnes: všechno, co člověk vytvořil v průběhu svého vývoje, ať se jedná o produkty materiální povahy nebo duchovní včetně hodnot a zvyků

4 Společné body definic kultury: Společné body definic kultury: *Kultura je systém hodnot a sociálních norem *Kultura je systém hodnot a sociálních norem sdílených společností či skupinou lidí, sdílených společností či skupinou lidí, *Kultura není vrozená, vzniká procesem učení, *Kultura není vrozená, vzniká procesem učení, *Je sdílena, komunikována a přenášena členy *Je sdílena, komunikována a přenášena členy určité společnosti či sociální skupiny, určité společnosti či sociální skupiny, *Existuje řada projevů kultury (například humor, *Existuje řada projevů kultury (například humor, manželství, vzdělání, etika, a etiketa, výtvarné manželství, vzdělání, etika, a etiketa, výtvarné umění, tanec, stravování, pohostinnost, umění, tanec, stravování, pohostinnost, pohřbívání, sport, jazyk) pohřbívání, sport, jazyk)

5 KULTURA je diferencovaná

6 Prvky kultury 1. Symboly (slova, gesta, účes, oblečení) (jakékoliv slovo=symbol) (jakékoliv slovo=symbol) - Je to vztah mezi dvěma objekty, z nichž jeden slouží k předání, interpretaci významu toho druhého

7 Symbol pomáhá dotvářet obraz výrobku – slouží k orientaci postojů k výrobkuSymbol pomáhá dotvářet obraz výrobku – slouží k orientaci postojů k výrobku Výrobky se mohou stát symboly něčeho Výrobky se mohou stát symboly něčeho Úskalí symbol si spotřebitel vyloží nesprávně Úskalí symbol si spotřebitel vyloží nesprávně

8 Hrdinové Hrdinové Rituály –aktivity probíhající v neměnném pořadí Rituály –aktivity probíhající v neměnném pořadí Hodnoty –odvozujeme z chování a projevů lidí, úsudek formující základní životní orientace člověka Hodnoty –odvozujeme z chování a projevů lidí, úsudek formující základní životní orientace člověka Zvyky –zjevné kulturou prověřené a přijímané vzorce chování pro určité situace Zvyky –zjevné kulturou prověřené a přijímané vzorce chování pro určité situace

9 Vybrané rituályTypické věci SvatbaBílé šaty (něco starého, něco nového, něco vypůjčeného a něco modrého) Narození dítěteSpořitelní knížka, dárek NarozeninyBlahopřání, dárek PromoceBlahopřání, hodinky, řetízek SilvestrŠampaňské, večírek Návštěva tělocvičnyCvičební úbor, ručník, voda Nástup do nové práce Nákup nového oblečení Odchod do důchoduVečírek, hodinky, pamětní plaketa SmrtRozeslání parte

10 Rituál péče o pleť mladé obchodní zástupkyně: 1. Stáhne si vlasy z čela čelenkou. 2.Odstraní si veškerý make-up odstraňovačem make-upu. 3.Očistí obličej pleťovým čistícím prostředkem. 4.Dvakrát týdně používá přípravek na odstranění suché a staré pokožky. 5.Jednou týdně nanáší vatovým tamponem na krk a obličej přípravek k odstranění hluboko usazených nečistot a mastnot. 6.Jednou za tři měsíce navštěvuje kosmetický salón kvůli hloubkovému vyčištění pórů.

11 Úrovně kultury:  Národní kultura  Regionální kultura  Náboženská kultura  Kultura ženská či mužská  Kultura generační  Kultura sociálních tříd  Podniková kultura

12 Části kulturního prostředí Jazyk Sociální skupiny Hodnoty,názory Části kulturního prostředí Jazyk Sociální skupiny Hodnoty,názory Zákony KULTURA Vzdělání Politika, Materiální Víra Ekonomie kultura Zákony KULTURA Vzdělání Politika, Materiální Víra Ekonomie kultura

13 Jazyk Jeden z nejdůležitějších char. rysů Jeden z nejdůležitějších char. rysů Verbální, neverbální komunikace Verbální, neverbální komunikace Uvnitř kultury: obecný jazyk, dialekt, slang, žargon, slogany Uvnitř kultury: obecný jazyk, dialekt, slang, žargon, slogany Gestikulace Gestikulace Pohyby hlavou Pohyby hlavou mimika mimika

14 Sociální skupiny Řada menších skupin – rodina, škola, pracoviště Řada menších skupin – rodina, škola, pracoviště Vzdělávání Vzdělávání Osvojování dovedností, kulturních norem Osvojování dovedností, kulturních norem

15 Zákony Rozdílnosti v zákonech a právních předpisech posilují rozdílnosti mezi národy Rozdílnosti v zákonech a právních předpisech posilují rozdílnosti mezi národy Často jsou vyjádřením soc. norem Často jsou vyjádřením soc. norem Politika a ekonomie Politika a ekonomie Zahrnuje aktivity a komunikaci různých Zahrnuje aktivity a komunikaci různých institucí institucí

16 Materiální kultura Jak lidé vnímají bohatství a vlastnictví hmotných statků Jak lidé vnímají bohatství a vlastnictví hmotných statků Hodnoty a názory Hodnoty a názory Ovlivňují názory jednotlivců na určité Ovlivňují názory jednotlivců na určité problémy problémy Náboženství a víra Náboženství a víra Významný kořen hodnot, názorů, kulturních dimenzí a standardů

17 Kultura Uspokojuje potřeby lidí ve společnosti, poskytuje normy a pravidla o tom, kdy jíst, kde jíst, co je vhodné ke snídani, k obědu, k večeři, ke svačině, jaké oblečení je vhodné pro konkrétní příležitost Uspokojuje potřeby lidí ve společnosti, poskytuje normy a pravidla o tom, kdy jíst, kde jíst, co je vhodné ke snídani, k obědu, k večeři, ke svačině, jaké oblečení je vhodné pro konkrétní příležitost

18 Kulturu přenáší Rodina Rodina Vzdělávací instituce Vzdělávací instituce Náboženské instituce Náboženské instituce Hromadné sdělovací prostředky Hromadné sdělovací prostředky

19 3 výzkumné přístupy ke kultuře Obsahová analýza Obsahová analýza Nákupní práce v terénu Nákupní práce v terénu Nástroje průzkumu hodnot Nástroje průzkumu hodnot

20 Konečné hodnotyNástrojové hodnoty Pohodlný život (úspěšný život)Ctižádostivý (pilný, snaživý) Vzrušující život (aktivní)Tolerantní (nezaujatý) Svět v míru (bez válek)Schopný (zručný, výkonný) Svoboda (nezávislost a svobodná volba) Čistotný (upravený, pořádkumilovný) Štěstí (spokojenost)Odvážný (hájící své názory) Radost (radostný život)Prospěšný Skutečné přátelství (blízká společnost) Nezávislý, soběstačný, samostatný

21 Bezpečnost rodiny (péče o blízké osoby) Láskyplný, milující, něžný Sebeúcta (hrdost)Slušný, zdvořilý, způsobný Rovnost (bratrství, stejné příležitosti pro všechny) Veselý (zručný, výkonný) Národní bezpečnost (ochrana před útokem) Shovívavý (ochotný odpustit druhým) Společenské uznání (respekt a obdiv) Vynalézavý (troufalý, tvořivý) Moudrost (zralé chápání života) Intelektuální (inteligentní, přemýšlivý)

22 Subkultury a nákupní chování Subkultura = jasně odlišná kulturní skupina, která je identifikovatelným segmentem větší a komplexnější společnosti Subkultura = jasně odlišná kulturní skupina, která je identifikovatelným segmentem větší a komplexnější společnosti

23 Subkulturní znaky obyv. západního pobřeží USA Subkulturní znaky obyv. vých pobřeží USA Dominantní kulturní znaky USA Vztah mezi kulturou a subkulturou

24 Příklady majoritních subkulturních kategorií Příklady majoritních subkulturních kategorií Kategorie Příklady NárodnostJamajčan, Vietnamec, Francouz, NáboženstvíMormon, baptista, katolík Geografický regionSeverovýchod, jihozápad, středozápad RasaObyvatel tichomořských ostrovů, Indián, běloch VěkStarší občan, teenager, Generace X ( ) PohlavíŽena, muž PovoláníŘidič autobusu, mechanik, inženýr Společenská třídaNižší, střední, horní

25 Subkultury Národnostní Národnostní Náboženské Náboženské Geografické Geografické Regionální Regionální Rasové Rasové Věkové Věkové Podle pohlaví Podle pohlaví

26 Segmenty mužů a žen využívajících Internet Rozhodující uživatelská situace Oblíbené internetové materiály Ženské segmenty Společenská SallyZískávání přátelChat a osobní webové stránky Novodobý křižákBoj za věcKnihy a vládní informace Opatrná mamkaVýchova dětíVaření a lékařská fakta Hravá uchazečkaHraní rolíChat a hry Mistryně tvůrceProduktivita práceBílé stránky a vládní informace

27 Mužské segmenty Bity a bytyPočítače a koníčky Investice, objevy, software Praktický PetrOsobní produktivita Investice, seznamy firem Hráč VikingSoutěžení a vyhrávání Hry, chat, software Citlivý SamPomoc rodině a přátelům Investice, vládní informace SvětoobčanSpojení se světemObjevy, software,investice


Stáhnout ppt "Kulturní rámec spotřebitelského chování. Kultura Zabývá se jí sociologie, psychologie, management, marketing Zabývá se jí sociologie, psychologie, management,"

Podobné prezentace


Reklamy Google