Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jan Šefl ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1 (9. A) TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI AUTOMOBILŮ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jan Šefl ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1 (9. A) TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI AUTOMOBILŮ."— Transkript prezentace:

1 Jan Šefl ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1 (9. A) TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI AUTOMOBILŮ

2 účinné brzdy dobrý výhled z vozidla dobré pneumatiky přesné a spolehlivé řízení kvalitní tlumiče osvětlení vozidla elektronické systémy jako ABS, ASR, EBA nebo ESP. NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRVKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI

3 BRZDY slouží ke zpomalení rychlosti vozidla, nebo jeho úplnému zastavení musí působit optimálním účinkem na všechna kola (tzn. při brzdění nesmí vozidlo vychýlit z přímého směru) dělíme je podle konstrukce na A. kotoučové B. bubnové

4 KOTOUČOVÉ BRZDY PRO A PROTI z konstrukčního hlediska jednodušší, přesnější, výkonnější, odolnější a spolehlivější vlivem odstředivých sil vzniká samočisticí efekt od prachových částí a nečistot navzdory rychlejšímu opotřebení třecích segmentů je výměna poměrně jednoduchá

5 BUBNOVÉ BRZDY téměř celá brzda je umístěna uvnitř bubnu poměrně velká životnost brzdového obložení oproti kotoučové brzdě s ohledem na velikost menší výkonnost PRO A PROTI

6 od jejich používání se v poslední době upouští na přední nápravě se již na nově prodávaných vozidlech nevyskytují na zadní nápravě jsou přítomny pouze v případě lehkých, malých a levných vozidel BUBNOVÉ BRZDY

7 tvořeny pláštěm ventilem ráfkem popř. duší a hustícím plynem PNEUMATIKY

8 LETNÍ PNEUMATIKY jsou konstruovány tak, aby byl jejich účinek nejlepší v teplých měsících a dokázal vozu poskytnout potřebné jízdní vlastnosti snižují spotřebu pohonných hmot hloubka dezénu (vzorku): 1,6 mm

9 vyznačují se nižší tuhostí směsi než letní pneumatiky zůstávají pružné i v mrazivých dnech hloubka dezénu: 4mm ZIMNÍ PNEUMATIKY

10 Zimní pneumatiky jsou povinností pokud: je mezi 1. listopadem a 31. březnem na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vytvořit ZIMNÍ PNEUMATIKY V ZÁKONECH

11 je technické zařízení, které klade odpor prudkým pohybům slouží k tlumení nárazů zejména u kol a náprav vozidel, čímž brání rozkmitání mechanické soustavy, ke které je připojen z fyzikálního hlediska tlumič absorbuje a rozptyluje energii TLUMIČE

12 1)kapalinové - neboli olejové 2)plynokapalinové - nejčastější použití na novějších osobních vozidlech 3)plynové - pro sportovní využití DRUHY TLUMIČŮ PODLE TLUMÍCÍHO MÉDIA

13 OSVĚTLENÍ VOZIDLA potkávací světla (tlumená) – světlomety dálková světa – světlomety zpětná světla – světlomety mlhová světla (přední, zadní) – přední jsou světlomety obrysová světla výstražná světla směrová světla brzdová světla osvětlení registrační značky

14 ABS ANTIBLOCKIERSYSTEM (ANTI-LOCK BRAKE SYSTÉM) zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty přilnavosti mezi kolem a vozovkou umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích

15 ASR SYSTÉM REGULACE PROKLUZU KOL (ANTI-SLIP REGULATION) BEZ ASRs ASR zabraňuje protáčení hnacích kol a to ve všech rychlostech zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci

16 EBA NOUZOVÝ BRZDOVÝ ASISTENT (EMERGENCY BRAKE ASSIST) umožňuje v případě nouzového brzdění vyvinout maximální brzdící účinek bez ohledu na sílu sešlápnutí brzdového pedálu.

17 ESP ELEKTRONICKÝ STABILIZAČNÍ PROGRAM (ELECTRONIC STABILITY PROGRAM) shromažďuje informace o rychlosti jednotlivých kol, kroutícím momentu motoru, otáčkách motoru, natočení volantu dokáže zjistit, jestli se vozidlo nepohybuje ve smyku případně provede přibrzdění některého z kol

18 TECHNICKÉ PŘÍČINY DOPAVNÍCH NEHOD AUTOMOBILŮ (2013)

19 I když se počet automobilů od roku 1989 téměř zdvojnásobil počet nehod zůstal stejný, dokonce se mírně snížil. Z toho vyplývá že investice do vývoje prvků aktivní bezpečnosti se vyplatí. ZÁVĚR Počet automobilů v ČR Počet nehod v ČR

20 Zdroje prvky-aktivni-bezpecnosti videa https://www.youtube.com/watch?v=I8GA-l3Iwts https://www.youtube.com/watch?v=L7oqIPj1QEc https://www.youtube.com/watch?v=NiZjeeMExY4&feature=related https://www.youtube.com/watch?v=PtvfgiFjzmE https://www.youtube.com/watch?v=hwwXukJaTlM


Stáhnout ppt "Jan Šefl ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1 (9. A) TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI AUTOMOBILŮ."

Podobné prezentace


Reklamy Google