Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI"— Transkript prezentace:

1 TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI
AUTOMOBILŮ Jan Šefl ZŠ Šumperk, Dr. E. Beneše 1 (9. A)

2 NEJDŮLEŽITĚJŠÍ PRVKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI
účinné brzdy dobrý výhled z vozidla dobré pneumatiky přesné a spolehlivé řízení kvalitní tlumiče osvětlení vozidla elektronické systémy jako ABS, ASR, EBA nebo ESP.

3 BRZDY slouží ke zpomalení rychlosti vozidla, nebo jeho úplnému zastavení musí působit optimálním účinkem na všechna kola (tzn. při brzdění nesmí vozidlo vychýlit z přímého směru) dělíme je podle konstrukce na kotoučové bubnové

4 KOTOUČOVÉ BRZDY PRO A PROTI z konstrukčního hlediska jednodušší, přesnější, výkonnější, odolnější a spolehlivější vlivem odstředivých sil vzniká samočisticí efekt od prachových částí a nečistot navzdory rychlejšímu opotřebení třecích segmentů je výměna poměrně jednoduchá

5 BUBNOVÉ BRZDY téměř celá brzda je umístěna uvnitř bubnu
PRO A PROTI téměř celá brzda je umístěna uvnitř bubnu poměrně velká životnost brzdového obložení oproti kotoučové brzdě s ohledem na velikost menší výkonnost

6 BUBNOVÉ BRZDY od jejich používání se v poslední době upouští
na přední nápravě se již na nově prodávaných vozidlech nevyskytují na zadní nápravě jsou přítomny pouze v případě lehkých, malých a levných vozidel

7 PNEUMATIKY tvořeny pláštěm ventilem ráfkem
popř. duší a hustícím plynem

8 LETNÍ PNEUMATIKY jsou konstruovány tak, aby byl jejich účinek nejlepší v teplých měsících a dokázal vozu poskytnout potřebné jízdní vlastnosti snižují spotřebu pohonných hmot hloubka dezénu (vzorku): 1,6 mm

9 ZIMNÍ PNEUMATIKY vyznačují se nižší tuhostí směsi než letní pneumatiky
zůstávají pružné i v mrazivých dnech hloubka dezénu: 4mm

10 ZIMNÍ PNEUMATIKY V ZÁKONECH
Zimní pneumatiky jsou povinností pokud: je mezi 1. listopadem a 31. březnem na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vytvořit

11 TLUMIČE je technické zařízení, které klade odpor prudkým pohybům
slouží k tlumení nárazů zejména u kol a náprav vozidel, čímž brání rozkmitání mechanické soustavy, ke které je připojen z fyzikálního hlediska tlumič absorbuje a rozptyluje energii

12 DRUHY TLUMIČŮ kapalinové - neboli olejové
PODLE TLUMÍCÍHO MÉDIA kapalinové - neboli olejové plynokapalinové - nejčastější použití na novějších osobních vozidlech plynové - pro sportovní využití

13 OSVĚTLENÍ VOZIDLA potkávací světla (tlumená) – světlomety
dálková světa – světlomety zpětná světla – světlomety mlhová světla (přední, zadní) – přední jsou světlomety obrysová světla výstražná světla směrová světla brzdová světla osvětlení registrační značky

14 (ANTI-LOCK BRAKE SYSTÉM)
ABS ANTIBLOCKIERSYSTEM (ANTI-LOCK BRAKE SYSTÉM) zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty přilnavosti mezi kolem a vozovkou umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích

15 SYSTÉM REGULACE PROKLUZU KOL (ANTI-SLIP REGULATION)
ASR SYSTÉM REGULACE PROKLUZU KOL  (ANTI-SLIP REGULATION) zabraňuje protáčení hnacích kol a to ve všech rychlostech zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci BEZ ASR s ASR

16 NOUZOVÝ BRZDOVÝ ASISTENT (EMERGENCY BRAKE ASSIST)
EBA NOUZOVÝ BRZDOVÝ ASISTENT (EMERGENCY BRAKE ASSIST) umožňuje v případě nouzového brzdění vyvinout maximální brzdící účinek bez ohledu na sílu sešlápnutí brzdového pedálu.

17 ELEKTRONICKÝ STABILIZAČNÍ PROGRAM (ELECTRONIC STABILITY PROGRAM)
ESP ELEKTRONICKÝ STABILIZAČNÍ PROGRAM (ELECTRONIC STABILITY PROGRAM) shromažďuje informace o rychlosti jednotlivých kol, kroutícím momentu motoru, otáčkách motoru, natočení volantu dokáže zjistit, jestli se vozidlo nepohybuje ve smyku případně provede přibrzdění některého z kol

18 TECHNICKÉ PŘÍČINY DOPAVNÍCH NEHOD AUTOMOBILŮ (2013)

19 ZÁVĚR I když se počet automobilů od roku 1989 téměř zdvojnásobil počet nehod zůstal stejný, dokonce se mírně snížil. Z toho vyplývá že investice do vývoje prvků aktivní bezpečnosti se vyplatí. Počet automobilů v ČR Počet nehod v ČR

20 Zdroje videa


Stáhnout ppt "TECHNICKÉ PROSTŘEDKY AKTIVNÍ BEZPEČNOSTI"

Podobné prezentace


Reklamy Google