Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST:Dějepis NÁZEV DUMu:Umění doby starověku – antické civilizace – egejská oblast POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:05 KÓD DUMu:IN_D_05 DATUM TVORBY: ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM studentům názornou a přehlednou formou předkládá historicko – umělecký vývoj v egejské oblasti. Pracuje se základním a užívaným názvoslovím jednotlivých stavebních slohů a připomíná nejznámější umělce z této oblasti z období starověku. METODICKÝ POKYN:

2 UMĚNÍ DOBY STAROVĚKU ANTICKÉ CIVILIZACE – EGEJSKÁ OBLAST

3 Egejská oblast Existence různorodých kultur Existence různorodých kultur U některých doposud neznámé příčiny zániku (např. minojská kultura a civilizace) U některých doposud neznámé příčiny zániku (např. minojská kultura a civilizace) Velmi vyspělé kultury s projevy ve velmi široké škále – architektura, sochařství, malířství, písemnictví, drama, filosofie, astronomie, matematika,… - jejich vzájemné prolínání a ovlivňování Velmi vyspělé kultury s projevy ve velmi široké škále – architektura, sochařství, malířství, písemnictví, drama, filosofie, astronomie, matematika,… - jejich vzájemné prolínání a ovlivňování Hlavně v řeckém prostředí úzká vazba na náboženství, ale umělecká díla inspirována i válečnictvím, sporty atd. Hlavně v řeckém prostředí úzká vazba na náboženství, ale umělecká díla inspirována i válečnictvím, sporty atd.

4 Vymezení kultur Krétské umění – minojská kultura – 2200 – 1500 př.n.l Krétské umění – minojská kultura – 2200 – 1500 př.n.l Mykénské umění – mykénská kultura – 1500 – 1200 př.n.l. Mykénské umění – mykénská kultura – 1500 – 1200 př.n.l. Řecké umění: Řecké umění: prehistorická fáze – st. př.n.l. prehistorická fáze – st. př.n.l. archaická fáze – 8.-6.st.př.n.l. archaická fáze – 8.-6.st.př.n.l. klasická fáze – 5.-4.st.př.n.l. klasická fáze – 5.-4.st.př.n.l. helénistická fáze – 3.-1.st.př.n.l. helénistická fáze – 3.-1.st.př.n.l.

5 Vymezení řeckých stavebních slohů, též řádů Dórský – 7.st.př.n.l. – sloupové chrámy. Jednoduchost a prostota. Hlavice sloupu s dvěma základními prvky – echinus a abakus. Dórský – 7.st.př.n.l. – sloupové chrámy. Jednoduchost a prostota. Hlavice sloupu s dvěma základními prvky – echinus a abakus. Iónský – 6.st.př.n.l. – sloupové chrámy, mauzolea. Stavby často kolosální. Sloupy jsou štíhlejší, o něco zdobnější, klasické části – patka, dřík, hlavice. Iónský – 6.st.př.n.l. – sloupové chrámy, mauzolea. Stavby často kolosální. Sloupy jsou štíhlejší, o něco zdobnější, klasické části – patka, dřík, hlavice. Korintský – 5.st.př.n.l. – návaznost na iónský, ale velká zdobnost – hl.hlavice sloupů. Ze staveb i lázně, divadla, paláce,… Korintský – 5.st.př.n.l. – návaznost na iónský, ale velká zdobnost – hl.hlavice sloupů. Ze staveb i lázně, divadla, paláce,…

6 Labyrint v Knóssu

7 Lví brána v Mykénách

8 Parthenón – dórský sloh

9 Artemidin chrám v Efesu – iónský sloh (novodobá představa)

10 Divadlo v Epidauru – korintský sloh

11 Řecké sochařství Myrón – sochař pohybu – nejznámější socha Diskobola Myrón – sochař pohybu – nejznámější socha Diskobola Polykleitos – sochař vzoru – ideálu – socha Doryfora Polykleitos – sochař vzoru – ideálu – socha Doryfora Feidias – socha Dia (nezachovaná, měla výšku 12 metrů). Feidias – socha Dia (nezachovaná, měla výšku 12 metrů). Pozn. – většina řeckých soch jsou římské kopie, originálů dochováno málo. Řecké sochařství relistické, precizní ve výrazu i v dynamice a hlavně zdůrazňující krásu lidského těla. Materiály – hlavně mramor, ale též bronz, slonovina.

12 Myrón - Diskobolos

13 Shrnutí Egejská oblast – 1.kulturně vyspělá oblast Evropy (s přesahem do Malé Asie) Egejská oblast – 1.kulturně vyspělá oblast Evropy (s přesahem do Malé Asie) Jedinečná díla v oblasti architektury a sochařství (z malířství dochován zlomek, hlavně malby na keramice) Jedinečná díla v oblasti architektury a sochařství (z malířství dochován zlomek, hlavně malby na keramice) V oblasti architektury vyrýsováni jednotlivých architektonických slohů (řádů) V oblasti architektury vyrýsováni jednotlivých architektonických slohů (řádů) Řecká umělecká tvorba součástí antického slohu (stylu) Řecká umělecká tvorba součástí antického slohu (stylu)

14 Zdroje Vlastní práce autora. Vlastní práce autora.

15 Obrázky ILKANT. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ILKANT. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MONNIAUX. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MONNIAUX. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HARRIETA171. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3%A9non.JPG HARRIETA171. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3%A9non.JPG 3%A9non.JPG 3%A9non.JPG PRIME. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PRIME. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TREPTE. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TREPTE. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CAMERON. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CAMERON. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google