Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výživa ve stáří. Charakteristickým rysem stáří je změna složení lidského těla a změna energetické potřeby.  Snižuje se netuková hmota organismu (svalová,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výživa ve stáří. Charakteristickým rysem stáří je změna složení lidského těla a změna energetické potřeby.  Snižuje se netuková hmota organismu (svalová,"— Transkript prezentace:

1 Výživa ve stáří

2 Charakteristickým rysem stáří je změna složení lidského těla a změna energetické potřeby.  Snižuje se netuková hmota organismu (svalová, kostní denzita), snižuje se množství vody na cca 53%.  stoupá celkový podíl tukové tkáně (z cca 14 % na 30%).  ztráta svaloviny má závažné důsledky a může být velmi rychlá zvláště v kritických a stresových stavech organismu starého člověka.  podíl svalové hmoty 30tiletého člověka je asi 30% tělesné hmoty, u 70tiletého klesá na asi 15%. 1. Klesá i energetická potřeba. 2. Snižují se celkové zásoby proteinů v organismu, které jsou důležité pro imunitní systém, pro boj s onemocněním a jinými patologickými stavy.

3 Právě se změnou složení lidského těla ve stáří častěji vzniká malnutrice. Právě se změnou složení lidského těla ve stáří častěji vzniká malnutrice.

4 Co má vliv na rozvoj malnutrice?  polymorbidita  užívání mnoha léků  ztráta chrupu  snížené využití živin  méně pohybové aktivity  sociální izolace, psychické problémy, deprese  ekonomické obtíže

5 Malnutrice  je patologický stav způsobený nedostatkem živin  je častá u hospitalizovaných pacientů  trpí jí staří lidé již před přijetím do nemocnice  během pobytu v nemocnici se rychle zhoršuje

6 Malnutrice  je příčinou prodloužení pobytu v nemocnici,  zpomaluje uzdravování,  zhoršuje hojení ran,  může vést až ke smrti. Proto je naprosto nutné:  eliminovat dny hladovění z důvodu např. různých vyšetření na nejnižší možnou míru.  Pacienta, kterému by hrozila malnutrice před plánovanou operací, nutričně připravit s pomocí např. potravních doplňků – sipping či enterální nebo parenterální výživy.

7 Zjišťování výživového stavu pacienta Zjišťování výživového stavu pacienta  antropometrická měření,  biochemická vyšetření,  BMI,  pomocí nutričních dotazníků. Jejich vyhodnocením zjistíme hrozící rizika či stupeň malnutrice.

8 Snížení energetické potřeby a tím snížení energetické hodnoty stravy vede bohužel často k příjmu Snížení energetické potřeby a tím snížení energetické hodnoty stravy vede bohužel často k příjmu biologicky méně hodnotných látek.

9 Poměr živin Energetický trojpoměr živin zůstává ve stáří přibližně stejný: 12 – 15% energie by mělo být hrazeno bílkovinami, 30% tuky, 55 – 58% sacharidy. Celkové množství energie denně je sníženo průměrně o 2 500kJ. Graf:

10 Potřeba bílkovin.  Není jednoznačný názor, jestli je potřeba ve vyšším věku zvyšovat množství bílkovin.  Průměrná potřeba bílkovin pro dospělého zdravého člověka je 0,8g B/kg/den hmotnosti. U osob starších 70ti let je to 0,6 g B/kg/den hmotnosti člověka. Např. 10 – 25 % žen starších 75 let jí méně než 30g B denně!  Dle závěrů WHO je však navržena bezpečná dávka bílkovin ve stáří a to: 1,0 – 1,25 g B/kg/den hmotnosti.  Bylo též zjištěno, že zvýšený příjem B uprostřed dne zvyšuje ve stáří syntézu vlastních bílkovin.

11 Bílkoviny  Jsou základní stavební jednotkou organismu. Řada důležitých součástí org. je bílkovinné povahy.  1g B poskytuje energii 17 kJ.  B se skládají z aminokyselin. Z hlediska významu pro organismus rozdělujeme B na plnohodnotné – ty obsahují všechny esenciální AMK ve správném množství a poměru ( valin, leucin, isoleucin, tryptofan, treonin, metionin, lysin,fenylalanin a v dospívání a dětství arginin a histidin) a.  B se skládají z aminokyselin. Z hlediska významu pro organismus rozdělujeme B na plnohodnotné – ty obsahují všechny esenciální AMK ve správném množství a poměru ( valin, leucin, isoleucin, tryptofan, treonin, metionin, lysin,fenylalanin a v dospívání a dětství arginin a histidin) a neplnohodnotné.  Plnohodnotné B jsou živočišné, neplnohodnotné jsou B rostlinné. Jejich poměr by měl být přibližně 1:1.  Využitelnost živočišných bílkovin je však daleko vyšší.

12

13 Tuky důležitý zdroj energie, hlavně zásobní.  1g T poskytuje energii 38 kJ.  příjem tuků (30 % z celk. příjmu) by měl být hrazen:  10% tukem nasyceným (obsahující vyšší mastné kyseliny palmitovou a stearovou) – veškerý živočišný tuk a palmový a kokosový tuk, který se ve velké míře používá při výrově potravin obsahující tuk – pekařské výrobky, cukrářské výrobky.  12% tukem mononenasyceným (obsahujícím příznivou kyselinu olejovou) – olej olivový a řepkový.  8% tukem polynenasyceným (kyseliny linoleová, arašidonová, EPA, DHA) – oleje slunečnicový, sojový, tuk z ryb, ořechy), který je též pro organismus příznivý.

14

15 Sacharidy jsou důležitým energetickým zdrojem.  1g S poskytuje energii 17 kJ.  Energii my měl organismus získávat hlavně ze škrobů.  Jednoduchých sacharidů jako je sacharóza, laktóza, glukóza, fruktóza by mělo být z celkového množství sacharidů cca 10 – 15%.

16

17 Sacharidy - vláknina:  Hraje důležitou roli nejen ve stravě seniorů (hrubá i jemná).  Působí preventivně proti rakovině tlustého střeva a konečníku.  Fermentace jemné vlákniny bakteriemi tlustého střeva působí příznivě na kolonocyty, vznikají zde krátké mastné kyseliny, které zlepšují energetickou rovnováhu.  Vláknina též snižuje inzulinovou rezistenci, zlepšuje glukózovou toleranci.  Doporučovaná dávka je i pro seniory 20 – 20g denně.  Je možno ji i doplňovat nutričními doplňky s vlákninou, které obsahují i další biologicky hodnotné látky – vitamíny, minerály, stopové prvky.  Vláknina je obsažena v celozrnných obilovinách a výrobcích a pokrmech z nich, luštěninách, ovoci, zelenině a bramborách.

18 Vitamíny a minerály Ve stáří jsou velmi časté karence:  vitamínů - thiamin, riboflavin, pyridoxin, B 12, kyselina listová, niacin, vitamín C, A, D, E, K,  minerálních látek - vápník, železo, zinek, měď, selen, chrom, hořčík.

19 Výživová doporučení zohledňující vždy zdravotní a výživový stav seniora: Výživová doporučení zohledňující vždy zdravotní a výživový stav seniora: Strava: pestrá, smíšená, biologicky a energeticky vyvážená:  upřednostňovat rostlinné tuky( z důvodu antiaterogenity), zařazovat i máslo, které je lehčeji stravitelné  solit méně (doporučená dávka je cca 5g denně.)  omezit jednoduché sacharidy – cukry (je to pouze energie)  denně zařazovat celozrnné pečivo, ovesné vločky, pohanku, jáhly, neloupanou rýži, dle snášenlivosti luštěniny (nevařit ve vodě, v které se máčely – méně budou nadýmat)

20 Výživová doporučení zohledňující vždy zdravotní a výživový stav seniora: Výživová doporučení zohledňující vždy zdravotní a výživový stav seniora:  dostatek zeleniny 300g denně a ovoce 200g denně v různých úpravách - obsahují antioxidanty, které působí proti kyslíkatým radikálům urychlujícím stárnutí  dostatek vlákniny, minerálů a vitamínů (antioxidanty)  upřednostňovat masa světlá, jako drůbeží, králičí, 2krát týdně ryba  uzeniny pro nadbytek soli a dusičnanů omezovat

21 Výživová doporučení zohledňující vždy zdravotní a výživový stav seniora: Výživová doporučení zohledňující vždy zdravotní a výživový stav seniora:  zařazovat vejce v lehce stravitelné formě, možno i jen bílky v případě onemocnění s poruchou metabolismu tuků a cholesterolu  nezapomenout zařazovat důležitou součást stravy jako jsou mléko a mléčné výrobky, spíše polotučné, zakysané, které mají příznivý účinek na trávicí trakt

22

23 Výživová doporučení zohledňující vždy zdravotní a výživový stav seniora:  z technologických úprav omezovat smažení pro vznik karcinogenních látek,  zařazovat dušení, vaření, pečení v alobalu, opékání  denně alespoň 2 l tekutin – slabý černý čaj, zelený čaj, ovocné čaje, ředěné ovocné a zeleninové štávy a džusy, minerálky (nejvíce denně 0.2l, střídat druhy)  jíst častěji menší porce  při podávání stravy brát zřetel na dobu podávání léků

24

25 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Výživa ve stáří. Charakteristickým rysem stáří je změna složení lidského těla a změna energetické potřeby.  Snižuje se netuková hmota organismu (svalová,"

Podobné prezentace


Reklamy Google