Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Připojení v Česku: jaká je realita? aneb: co říkají statistiky? Jiří Peterka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Připojení v Česku: jaká je realita? aneb: co říkají statistiky? Jiří Peterka."— Transkript prezentace:

1 Připojení v Česku: jaká je realita? aneb: co říkají statistiky? Jiří Peterka

2 na adresu statistik: věřím jen té statistice, kterou si zfalšuji sám ……. sir Winston Churchill dr. Joseph Goebbels, říšský ministr propagandy

3 ADSL vs. Wi-Fi: co převládá? dnes už se otevřeně připouští, že Český Telecom se svým ADSL zaspal dobu ….. –dlouho otálel, prosazoval ISDN apod. … a když už se rozhoupal (IOL Platinum), regulátor mu to zatrhnul (kvůli absenci velkoobchodní nabídky) tím se otevřel prostor pro Wi-Fi (v poslední míli) –aneb: lidé si pomohli sami, postarali se o svou konektivitu hypotéza: –po nástupu ADSL bude Wi-Fi připojení (alespoň v domácnostech) postupně ubývat …. potvrdilo se to?

4 problém: u ADSL: –ví se (skoro úplně) přesně, kolik je přípojek u kabelu: –víceméně také u Wi-Fi: –existovaly jen odhady více či méně kvalifikované použito ještě při ART 12 –dnes už jsou známy přesnější údaje použity už při ART 5 kde se vzaly přesnější údaje? –ČTÚ pravidelně sbírá dotazníky od providerů, včetně těch co využívají Wi-Fi –dnes už vyhodnocuje i jejich čísla ale stále nezapočítává přípojky, realizované zájmovými sdruženími ale činí tak málo často

5 Jak rostlo ADSL a Wi-Fi? pozorování: –„ADSL dochází dech“ hypotéza: –počty ADSL a Wi-Fi přípojek se vyrovnávají podle údajů ČTÚ: ADSL je včetně LLU a přeprodeje Wi-Fi je včetně FWA (cca ), ale neobsahuje přípojky od zájmových sdružení

6 ADSL dochází dech ….

7 Připojení domácností podle ČSÚ v roce 2007 (oproti 2006): –ADSL výrazně rostlo, –Wi-Fi (méně výrazně) klesalo v roce 2008 (2Q): –trend se obrací !!! –ADSL klesá –Wi-Fi výrazně roste

8 Připojení domácností dle Factum Invenio ….. podle průzkumů Factum Invenio je trend opačný: –ADSL posiluje –Wi-Fi oslabuje ale shoduje se s ČSÚ na tom, že: –v poslední době v domácnostech Wi-Fi převažuje

9 příčiny, souvislosti ……. u firem je situace jiná: –převládá ADSL –např.: MOSEK od ČTÚ, 9/2008, firmy nad 10 lidí: ADSL: 43% Wi-Fi: 29% kabel: minimálně –důvody: součást komplexnějších řešení, kombinace s dalšími službami, vyšší rychlosti, větší spolehlivost, ….. u domácností: výhody Wi-Fi oproti ADSL –přechod do 5 GHz umožňuje zrychlit a zvýšit spolehlivost Wi-Fi, ….. –náklady jsou relativně nízké a technologie běžně dostupné –hlas „skoro zdarma“ jako bonus nikoli za „velké peníze“ jako přítěž !!! –lze podnikat „v malém“ lokálně, ne nutně celoplošně –není zde („ekonomická“) regulace !! ve Wi-Fi je větší konkurence –„malí“ dokáží porážet velké

10 i velcí se přizpůsobují ….. po letech nechápání a přezírání vstupují do Wi-Fi i velcí hráči: –Telefónica O2 Czech Republic začala nabízet připojení na bázi Wi-Fi zatím pilotní projekt, bez větší publicity formou spolupráce s existujícím Wi-Fi operátorem –společnost Netbow: TO2 CR převzala její zákazníky –původní operátor nyní poskytuje hlavně podporu zákazníkům »konektivitu atd. dodává Telefónica –značka (jméno produktu/služby) je již od Telefóniky:

11 ADSL vs. Wi-Fi celkově …. dle ČTÚ aneb: český fenomén pokračuje ČTÚ počítal v rámci svých analýz procentuelní podíl technologií na celém maloobchodním trhu s broadbandem –v roce 2005/6 a v roce 2007/8 –vyšlo mu, že se změnil jen relativně málo: ADSL mírně kleslo Wi-Fi mírně stouplo Česká republika má nestandardně vysoký podíl Wi-Fi přípojek –a tento „fenomén“ nezaniká, ale ještě se zvětšuje !!!!

12 pevné vs. mobilní ….. mobilní penetrace dnes dosahuje skoro 130% –ve skutečnosti aktivních SIM karet kolik aktivních SIM karet připadá na jednoho uživatele? kolik lidí ještě nemá mobil?

13 kolik lidí (skutečně) používá mobilní telefon? Dle ČSÚ, ve 2Q 2008 …. v celkovém průměru: 88% (2005: 76%) –možná až přes 1 milion lidí v ČR ještě nemá mobil 1,8% studentů nepoužívá mobil vychází cca 1,47 aktivní SIM karty na (skutečného) uživatele mobilu

14 co lidé (také) dělají se svými mobily? průměry T-Mobile: –uživatel provolá 100 minut odchozí i příchozí hovory –přenese 34 SMS odhad: –polovina uživatelů svůj mobil (téměř) vůbec nevypíná rekordy zákazníků T-Mobile: –tarifní zákazník: průměr minut za měsíc –tarif T30 Hit, paušál 226,10 Kč, 30 minut v ceně –325 hovorů: průměr přes 40 minut/hovor –hovorné: nejméně Kč měsíčně !!!! –zákazník předplacených služeb (Twist) průměr minut za měsíc –371 hovorů, průměr přes 47 minut/hovor –průměr cca 9,7 hodiny denně !!! –hovorné: nejméně Kč měsíčně !!!

15 Jak lidé (domácnosti) utrácí za ICT? Dle dat od ČSÚ … průměr na 1 člena domácnosti: –81,5% všech nákladů (na ICT) jde na telekomunikační a internetové služby z toho: –50,5% na provoz mobilu, –11,9% na připojení k Internetu závěr: –lidé utrácí mnohem více peněz za mobily příběh „telefonu pro chudé“ –stát přispíval 200 Kč měsíčně na (mobilní) telefon lidé využívali jen zcela minimálně nemají to zapotřebí !!!!!!!! hypotéza: –rozvoji Internetu brání nejvíce: vysoká pořizovací cena počítače, nikoli vysoké ceny připojení –názor: uvedená čísla to vyvrací

16 Jaká je naše „internetová gramotnost“, ve srovnání s průměrem EU? Podle dat ČSÚ a Eurostatu ….. jde o počet „internetových dovedností“, které uživatelé zvládnou v ČR máme více „znalých“ (na pokročilé úrovni) než je průměr EU –ale méně „neznalých“ (na střední a základní úrovni) Závěr: v ČR máme větší „digital divide“, než v průměru EU –větší disproporci mezi počty lidí kteří „umí“ a kteří „neumí“

17 příspěvek do diskuse o digitální dividendě ….. většina statistik ukazuje, že: –využití Internetu roste na úkor sledování TV nejvýrazněji u mladších uživatelů –sledovanost klasické TV klesá zájem se přesouvá od lineárních médií k těm nelineárním –ke službám na žádost –klasickou TV lze sledovat po Internetu ale naopak to nejde !!!! diskuse kolem digitální dividendy je hlavně o tom, zda ji využít pro: –„ještě více TV“ šířit terestricky více lineárních programů, nebo –„ještě více Internetu“ využít uvolněné kmitočty pro větší dostupnost (mobilního, bezdrátového) Internetu doporučení: –vzít v úvahu trendy v chování uživatelů a ne pouze sílu lobbingu

18 děkuji za pozornost Jiří Peterka nezávislý konzultant a publicista tento příspěvek najdete na


Stáhnout ppt "Připojení v Česku: jaká je realita? aneb: co říkají statistiky? Jiří Peterka."

Podobné prezentace


Reklamy Google