Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Masmédia v demokratické společnosti Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.219 Datum vytvoření: Vzdělávací oblast: Občanská výchova Ročník: druhý – Pečovatelské služby Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

2 Anotace Masová média v demokratické společnosti – význam sdělovacích prostředků ve společnosti, svoboda slova a šíření různých názorů, cenzura ve společnosti.

3 Metodické pokyny Materiál lze využít k výkladu nové látky nebo k opakování učiva. Prezentace obsahuje úkoly, které žáci samostatně vypracují do sešitu nebo na samostatný list. Řešení úloh je na posledním snímku prezentace. Pro práci je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

4 Zdroje Uveďte citace zdrojů použitých v materiálu. Foto:
[online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: Foto: Dostupné z: dne , autor Jan Polák Dostupné z: dne  2013, autor IMeowbot dne 21.  , autor Jiří Janíček

5 Masmédia v demokratické společnosti
1. Masová média 2. Svoboda slova 3. Cenzura

6 1. Masová média Masmédia – tedy masová média – jsou hromadné sdělovací prostředky. Masová média přináší informace velkému množství lidí. Masmédia jsou: noviny – Mladá fronta, Rovnost, Blesk, rozhlas – Radiožurnál, Frekvence 1, Rádio Impuls, televize – Česká televize, TV Nova, TV Barrandov, internet – centrum.cz, seznam.cz, google.com a další.

7 1. Masová média V demokratické společnosti mají sdělovací prostředky významnou úlohu: přináší informace o dění doma i ve světě, sledují činnost významných osob (VIP), informují o činnosti politických stran a státních institucí, zprostředkují zábavu. Povinností médií je informovat pravdivě a objektivně. Neověřené informace, tzv. kachny, kvalitní média nepřináší. Masmédia umožňují naplňovat politická práva občanů, např. právo na svobodu projevu a právo na informace.

8 1. Masová média V Listině základních práv a svobod, oddíl druhý, Politická práva (článek 17) se píše: Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. Cenzura je nepřípustná.

9 2. Svoboda slova články rozhovory reportáže fejetony
Svoboda slova je právo člověka vyjadřovat své názory bez omezení a bez strachu z postihu. Pozor! Nezaměňovat svobodu slova s možností urážet! Noviny informují o dění, problémech, sdělují názory různých lidí (diskuse), sledují činnost vlády a politiků (kontrola). Otiskují: články rozhovory reportáže fejetony

10 2. Svoboda slova zprávy rozhovory diskusní pořady živé přenosy
Jak svobodu slova podporuje rozhlas a televize? Do svých pořadů zvou představitele státu, politických stran, organizací a další osobnosti společenského života. Moderátoři jim kladou otázky na různá témata. Vysílají: zprávy rozhovory diskusní pořady živé přenosy

11 2. Svoboda slova Do některých diskusních pořadů mohou občané posílat dotazy. Významné diskusní pořady: Otázky Václava Moravce, pořad ČT1, Hyde park, pořadu ČT24, Dvacet minut Radiožurnálu, pořad Českého rozhlasu Radiožurnál. Obr. 1 – Václav Moravec, moderátor Zdroj: dne , autor Jan Polák

12 2. Svoboda slova chatování e-maily diskusní fóra
Významným médiem, podporujícím šíření různých názorů a diskusi, se stal internet. V ČR je zapojen od roku 1992. Umožňuje: chatování y diskusní fóra elektronické konference sociální sítě audiovizuální komunikace

13 Kdo rozhoduje o cenzuře?
3. Cenzura Co je cenzura? Cenzura znamená kontrolu informací. Cenzura omezuje volné šíření informací - vše, co má být vytištěno nebo sděleno v médiích, musí projít kontrolou. Kdo rozhoduje o cenzuře? O cenzuře rozhoduje stát (nebo náboženská organizace). S cenzurou bývá spojena: kontrola soukromých dopisů, policejní sledování či odposlechy.

14 3. Cenzura Rakousko-Uherská monarchie byla pověstná cenzurou a policejním sledováním. Obr. 2 – Rakousko-Uhersko, rok 1914 Zdroj: dne , autor IMeowbot

15 3. Cenzura Cenzura je spojena s mocí.
Svoboda slova je omezena ze strachu o ztrátu moci. Státy s cenzurou: Rakousko–Uhersko, Rusko, totalitní státy – fašistické nebo komunistické. Demokratické státy považují cenzuru za nepřijatelnou, kladou důraz na svobodu slova! . Obr. 2 – K. H. Borovský, Zdroj: dne 24.  , autor Ch. Chusseau-Flaviens

16 3. Cenzura Cenzura v Československu
Obr. 3 – Seznam zakázaných knih a písní v ČSR, 1937 Zdroj: dne , autor Jiří Janíček

17 Úlohy Zakroužkuj správnou odpověď!
1. Hromadné sdělovací prostředky nazýváme masmédia/ diskusní prostředky. 2. Demokratická společnost potřebuje/ nepotřebuje svobodu slova. 3. Diskusního pořadu se účastní jeden člověk/ více lidí. 4. Diskusní pořad vede moderátor/ novinář. 5. Internet rozšířil/ nerozšířil možnosti svobodného vyjadřování. 6. Kontrolu šířených informací nazýváme cenzura/ svoboda slova.

18 Řešení úloh Správné odpovědi:
1. Hromadné sdělovací prostředky nazýváme masmédia. 2. Demokratická společnost potřebuje svobodu slova. 3. Diskusního pořadu se účastní více lidí. 4. Diskusní pořad vede moderátor. 5. Internet rozšířil možnosti svobodného vyjadřování. 6. Kontrolu šířených informací nazýváme cenzura.


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola"

Podobné prezentace


Reklamy Google