Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Německé divadlo v 18. století. Politická situace Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Německé divadlo v 18. století. Politická situace Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní."— Transkript prezentace:

1 Německé divadlo v 18. století

2 Politická situace Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy Roztříštěnost země Roztříštěnost země Mizivá podpora divadla v němčině Mizivá podpora divadla v němčině

3 Šlechtické dvory Vzhlíží k Francii a Itálii – kopie francouzských dvorů Vzhlíží k Francii a Itálii – kopie francouzských dvorů Staví se divadla, ale operní a pro italské soubory Staví se divadla, ale operní a pro italské soubory Hamburk a Lipsko – stálé ansámbly Hamburk a Lipsko – stálé ansámbly Činohra v jejich stínu Činohra v jejich stínu

4 Angličtí herci Kočují od dvora ke dvoru od roku 1586 Kočují od dvora ke dvoru od roku 1586 Doporučující listy Doporučující listy Robert Browne Robert Browne John Spencer John Spencer Větší prestiž než Němci Větší prestiž než Němci Značně zjednodušené verze alžbětinských her – důraz na neverbálno Značně zjednodušené verze alžbětinských her – důraz na neverbálno

5 Stockfish und Pickelhering Klauni, potřební ke komunikaci s německým publikem (nespoléhají se na jazyk) Klauni, potřební ke komunikaci s německým publikem (nespoléhají se na jazyk) Postupně přibývá němčiny Postupně přibývá němčiny Od 1625 i němečtí herci Od 1625 i němečtí herci George Jolly – poslední významný principál George Jolly – poslední významný principál Kolem 1660 Angličané mizí z kontinentu Kolem 1660 Angličané mizí z kontinentu

6 Herecké družiny Carl Andreas Paulsen – první známá družina Carl Andreas Paulsen – první známá družina Johannes Velten – snaží se o náročnější repertoár Johannes Velten – snaží se o náročnější repertoár Nutné kočování a velký repertoár – 80 – 90 titulů Nutné kočování a velký repertoár – 80 – 90 titulů Typická struktura večera – hauptakce a komická dohra, případné improvizace a písně Typická struktura večera – hauptakce a komická dohra, případné improvizace a písně

7 Hauptakce Haupt- und Staatsaktion Haupt- und Staatsaktion Nejtypičtější žánr 18. století Nejtypičtější žánr 18. století Napínavé drama s komickými vložkami Napínavé drama s komickými vložkami Mytologické či historické náměty Mytologické či historické náměty Často jen slepenec efektních prvků Často jen slepenec efektních prvků Pompéznost Pompéznost

8 Hanswurst Navazuje na Harlekýna i Pickelheringa Navazuje na Harlekýna i Pickelheringa Mazaný sluha, venkovan – skepticky komentuje své pány Mazaný sluha, venkovan – skepticky komentuje své pány Lidová, plebejská moudrost Lidová, plebejská moudrost V hauptakcích ironizuje tragédii V hauptakcích ironizuje tragédii

9 Joseph Anton Stranitzky Tvůrce vídeňského Hanswursta – kodifikoval tuto postavu Tvůrce vídeňského Hanswursta – kodifikoval tuto postavu Divadlo u Korutanské brány Divadlo u Korutanské brány „Přetáhl“ publikum Italům „Přetáhl“ publikum Italům Pohotový politický glosátor Pohotový politický glosátor

10 Nezájem o německé drama Problém všech principálů Problém všech principálů Šlechta – francouzské divadlo a italská opera Šlechta – francouzské divadlo a italská opera Nechce patronovat německé soubory Nechce patronovat německé soubory

11 Johann Christoph Gottsched Výjimka své doby – intelektuál, spolupracující s profesionály Výjimka své doby – intelektuál, spolupracující s profesionály Snaha o rozvoj němčiny jako literárního jazyka Snaha o rozvoj němčiny jako literárního jazyka Francouzské vzory Francouzské vzory Umírající Kato Umírající Kato

12

13 Caroline Neuberová Nejprogreivnější principálka své doby Nejprogreivnější principálka své doby 1717 útěk z domova 1717 útěk z domova Od 1727 vlastní herecká společnost (částečné sídlo v Lipsku) Od 1727 vlastní herecká společnost (částečné sídlo v Lipsku) 1740 cesta do Ruska (mezitím vypuzena z divadla) 1740 cesta do Ruska (mezitím vypuzena z divadla)

14 Reformy Gottscheda a Neuberové 1727 – 1739 (pak rozchod ve zlém) 1727 – 1739 (pak rozchod ve zlém) Snaha zvýšit úroveň drmaturgie i inscenování Snaha zvýšit úroveň drmaturgie i inscenování Konec hauptakcí a improvizací Konec hauptakcí a improvizací Pečlivé zkoušení Pečlivé zkoušení Přesto nutné kompromisy (počet titulů) Přesto nutné kompromisy (počet titulů) Umožnili pozdější rozvoj Umožnili pozdější rozvoj

15 Upálení Hanswursta 1737 symbolické gesto Gottscheda a Neuberové 1737 symbolické gesto Gottscheda a Neuberové Už za rok se však vrací pod jiným jménem Už za rok se však vrací pod jiným jménem Vetře se i do Lessinga Vetře se i do Lessinga Publikum si jej nedá vzít Publikum si jej nedá vzít

16 Významné společnosti Johann Friedrich Schönemann Johann Friedrich Schönemann Heinrich Koch Heinrich Koch Konrád Ackermann - jeho soubor tvořil základ Národního divadla Konrád Ackermann - jeho soubor tvořil základ Národního divadla Konrád Ekhof – působil u Schönemanna i Ackermanna Konrád Ekhof – působil u Schönemanna i Ackermanna

17 Ekhofova akademie První významný německý divadelní teoretik, vynikající herec První významný německý divadelní teoretik, vynikající herec 1753 – zakládá ve Schwerinu hereckou akademii 1753 – zakládá ve Schwerinu hereckou akademii Snaha o setkávání herců, výměnu zkušeností a diskusi o hereckých stylech Snaha o setkávání herců, výměnu zkušeností a diskusi o hereckých stylech Troskotá na nedostatku disciplíny Troskotá na nedostatku disciplíny Pak ředitel divadla v Gothe Pak ředitel divadla v Gothe

18 Hamburské Národní divadlo První pokus o nekomerční, dotované divadlo – placeno podnikateli První pokus o nekomerční, dotované divadlo – placeno podnikateli Johann Friedrich Löwen Johann Friedrich Löwen Snaha přilákat nejlepší herce i autory Snaha přilákat nejlepší herce i autory Opět nutné repertoárové kompromisy Opět nutné repertoárové kompromisy Pouze 1767 – 1769 Pouze 1767 – 1769 Lessing dramaturgem a kritikem Lessing dramaturgem a kritikem

19 Gotthold Ephraim Lessing 1 Překlady Diderota, jinak však podpora anglického dramatu (polemika s Gottschedem) Překlady Diderota, jinak však podpora anglického dramatu (polemika s Gottschedem) První evropský dramaturg – Hamburská dramaturgie První evropský dramaturg – Hamburská dramaturgie Umělec i teoretik Umělec i teoretik

20 Gotthold Ephraim Lessing 2 První významný německý dramatik První významný německý dramatik Miss Sára Sampsonová – triumf měšťanské truchlohry Miss Sára Sampsonová – triumf měšťanské truchlohry Moudrý Nathan Moudrý Nathan

21 Měšťanská truchlohra Anglické vzory – Kupec londýnský Anglické vzory – Kupec londýnský Adoruje tu vrstvu, která jej podporuje Adoruje tu vrstvu, která jej podporuje Výraz mravního sebevědomí měšťanstva Výraz mravního sebevědomí měšťanstva Důraz na ctnost a morálku Důraz na ctnost a morálku Čistá dívka, svůdce, milenka Čistá dívka, svůdce, milenka

22 Emilia Galotti Nejúspěšnější německá tragédie své doby Nejúspěšnější německá tragédie své doby Střet měšťanského a dvorského prostředí Střet měšťanského a dvorského prostředí Měšťané – čistší, morálnější Měšťané – čistší, morálnější Vztah otce a dcery Vztah otce a dcery Dívka raději zemře, než by ohrozila svou čest Dívka raději zemře, než by ohrozila svou čest

23

24 Mína z Barnhelmu První německá národní komedie První německá národní komedie Bezstarostnost, ale v pozadí trauma sedmileté války Bezstarostnost, ale v pozadí trauma sedmileté války Dvěma milujícím se lidem (Mína a major Tellheim) brání hrdost a sociální rozdíly ve sblížení Dvěma milujícím se lidem (Mína a major Tellheim) brání hrdost a sociální rozdíly ve sblížení

25 Friedrich Ludwig Schröder Principál nejvlivnější společnosti konce 18. století (Hamburk) Principál nejvlivnější společnosti konce 18. století (Hamburk) Velká přísnost –první opravdu funkční soubor v dnešním smyslu Velká přísnost –první opravdu funkční soubor v dnešním smyslu Hraje Shakespeara a autory Sturm und Drang Hraje Shakespeara a autory Sturm und Drang Překládá, upravuje Překládá, upravuje Vynikající herec romantického stylu Vynikající herec romantického stylu

26 August Wilhelm Iffland Herec v Mannheimu, pak ředitel berlínského divadle. Herec v Mannheimu, pak ředitel berlínského divadle. Spolu se Schröderem nejlepší německý herec 18. století Spolu se Schröderem nejlepší německý herec 18. století Také plodný autor – psal si hry na tělo – jímavý sentimentalismus - Lovci Také plodný autor – psal si hry na tělo – jímavý sentimentalismus - Lovci Schopnost zlidštit postavu Schopnost zlidštit postavu Výrazné gesto, slabý hlas Výrazné gesto, slabý hlas

27 August Friedrich von Kotzebue Nejpopulárnější a nejhranější německý autor – možnáí i světový Nejpopulárnější a nejhranější německý autor – možnáí i světový Píše měšťanská drmata, historické hry i frašky Píše měšťanská drmata, historické hry i frašky Umí přizpůsobit nové tendence obecnému vkusu Umí přizpůsobit nové tendence obecnému vkusu Více než 200 her Více než 200 her Vliv na Tyla Vliv na Tyla

28 Soucit! Soucit! Soucit! Truchlohry vzbuzují silné emoce Truchlohry vzbuzují silné emoce Sentimantalismus Sentimantalismus Potřeba společného dojetí Potřeba společného dojetí Soucit se považuje za znak duchovní vyspělosti Soucit se považuje za znak duchovní vyspělosti

29 Proměna herectví Postupný odklon od rétoriky k fyzickému konání Postupný odklon od rétoriky k fyzickému konání Důsledné vyjadřování emocí průběžným jednáním Důsledné vyjadřování emocí průběžným jednáním Znaková povaha gest Znaková povaha gest Teorie o mimice a fyzognomii Teorie o mimice a fyzognomii Snaha o racionalizaci herecké tvorby Snaha o racionalizaci herecké tvorby

30 Německé divadlo konce 18. století Intenzivní stavba stálých divadelních budov (i Burgtheater) Intenzivní stavba stálých divadelních budov (i Burgtheater) Koncem století na 40 stálých scén Koncem století na 40 stálých scén Vlastní činoherní divadlo mezi šlechtou přichází do módy Vlastní činoherní divadlo mezi šlechtou přichází do módy Posun scény a kostýmů k realismu a historické věrnosti Posun scény a kostýmů k realismu a historické věrnosti Posun představení dále do večera Posun představení dále do večera

31 Shakespeare Velká inspirace pro dramatikySturm und Drangu Velká inspirace pro dramatikySturm und Drangu Obdivují jeho „nepravidelnost“ a multižánrovost Obdivují jeho „nepravidelnost“ a multižánrovost Běžné publikum má však s Shakespearem problém Běžné publikum má však s Shakespearem problém I u Schrödera a Goetha drastické úpravy I u Schrödera a Goetha drastické úpravy

32 Sturm und Drang 1 Bouře a vzdor – název hry F. M. Klingera Bouře a vzdor – název hry F. M. Klingera Skupina mladých dramatiků – hlavní vlna v letech 1767 – 1776 Skupina mladých dramatiků – hlavní vlna v letech 1767 – 1776 Vzpoura proti osvícenskému racionalismu Vzpoura proti osvícenskému racionalismu

33 Sturm und Drang 2 Goethe – Götz z Berlichingenu Goethe – Götz z Berlichingenu Svobodný šlechtic, nezávislý ve svém jednání Svobodný šlechtic, nezávislý ve svém jednání Ideál Sturm und Drangu – jedinec osvobozující se svými činy Ideál Sturm und Drangu – jedinec osvobozující se svými činy Chybí společný politický a estetický program Chybí společný politický a estetický program

34 Jacob Reinhold Lenz Dnes nejživější Sturm und Drang dramatik Dnes nejživější Sturm und Drang dramatik Černá komedie Domácí učitel neboli Vychovatel Černá komedie Domácí učitel neboli Vychovatel Vychovatel v panské rodině svede majorovu dceru – ze stravu se raději vykastruje Vychovatel v panské rodině svede majorovu dceru – ze stravu se raději vykastruje Lessing dorovnával měšťany na úroveň šlechty, Lenz snižuje na stejnou úroveň Lessing dorovnával měšťany na úroveň šlechty, Lenz snižuje na stejnou úroveň


Stáhnout ppt "Německé divadlo v 18. století. Politická situace Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní nutnost obnovy Opoždění vývoje – třicetiletá válka – po ní."

Podobné prezentace


Reklamy Google