Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_065 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Michaela Halíková PředmětČeský.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_065 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Michaela Halíková PředmětČeský."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_065 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Michaela Halíková PředmětČeský jazyk Ročník2. ročník čtyřletého gymnázia Datum vytvoření AnotacePrezentace – Prozodické systémy Metodický pokyn Prezentace je určena jako výukový materiál při výkladu zásad prozódie, rozborem ukázek je zaměřena na období národního obrození. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

2 Prozodické systémy ANEB VYUŽITÍ ZVUKOVÝCH PRVKŮ VE VERŠI

3 1. SYLABICKÝ ( z řec. SYLLABÉ = SLABIKA)  rytmus verše je založen na shodném počtu slabik a rýmu  využíván ve stč. lyrice a v českých lidových písních

4 SYLABICKÝ systém Skákal pes přes oves,6 slabik přes zelenou louku.6 slabik Šel za ním myslivec,6 slabik péro na klobouku.6 slabik Rýmové schéma:a b a b = střídavý (byť cítíme nedokonalost „áčkových“)

5 2. TÓNICKÝ ( z řec. TÓNOS = PŘÍZVUK)  rytmus verše je založen na pravidelně se opakujícím počtu přízvučných slabik  využíván v ruštině, němčině (u nás Čelakovského sbírka Ohlas písní ruských)

6 TÓNICKÝ systém Jede on Ilja po širém poli, i zachtělo se mládci stranou se dáti, rodnou matičku v domě navštíviti, poklonu bohaté vdově učiniti. V každém verši jsou 4 přízvučné slabiky.

7 3. ČASOMĚRNÝ  rytmus verše je založen na pravidelném střídání krátkých a dlouhých slabik  využíván v antické literatuře (u nás předzpěv Kollárovy Slávy dcery)

8 zvuková schémata = STOPY TROCHEJ JAMB DAKTYL SPONDEJ — U (dlouhá + krátká) U — (krátká + dlouhá) — U U (dlouhá + 2x krátká) — — (2x dlouhá)

9 ČASOMĚRNÝ systém Aj, zde leží zem ta před okem mým slzy ronícím - U U| - - | - U U | - - | - U U | - - počítáme jen dlouhé a krátké slabiky dlouhá slabika → 1. s dlouhým vokálem → 2. dlouhá polohou (za vokálem následuje skupina konsonantů) pravidelně se střídají daktyl a spondej

10 4. SYLABOTÓNICKÝ  rytmus básně je založen na pravidelném opakování veršů o stejném počtu slabik  zároveň se pravidelně opakují slabiky přízvučné a nepřízvučné  využívá ho čeština – prosazoval Josef Dobrovský v době NO

11 čeština využívá stopy TROCHEJ JAMB DAKTYL — U (přízvučná + nepřízvučná) U — (nepřízvučná + přízvučná) — U U (přízv. + 2x nepřízv.)

12 SYLABOTÓNICKÝ systém Pracuj každý s chutí usilovnou10 — U — U — U — U — U na národu roli dědičné, 9 — U — U —U — U U cesty mohou býti rozličné, 9 — U — U —U — U U jenom vůli všickni mějme rovnou.10 — U —U — U — U — U

13 Ze kterého díla byl předchozí úryvek? Nápověda: 1. Rozebírali jsme 1 sloku ze čtyř. 2. Veršové schéma celé básně je V celém díle je takových básní 645! 4. Autorem je „básník jediné knihy“…

14 Použité zdroje: Obrázek z Klipartu, autor neuveden.


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0028 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_065 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Michaela Halíková PředmětČeský."

Podobné prezentace


Reklamy Google