Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ICT.3.38 Operace s vektorovými objekty Vytvořeno: Ověřeno: Třída:3.OA, 3.VE

2 Operace s vektorovými objekty Vzdělávací oblast:Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích Předmět:Informační a komunikační technologie Ročník:3. Autor:Bc. Aleš Přikryl Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:počítač, dataprojektor Klíčová slova:převod na křivky, tvarování objektů, Bézierovy křivky, zarovnání objektů, seskupení objektů, logické operace s objekty Anotace:Materiál představuje žákům principy jednotlivých operací s vektorovými objekty, jako je převod objektu na křivky a tvarování objektů.

3 Operace s objekty

4 1. Změna polohy objektu: objekt uchopit nástrojem výběr a přemístit na zvolené místo 2. Změna velikosti objektu: označení objektu, změna velikosti pomocí rohových úchytů

5 3. Rotace a zkosení objektu: na označený objekt znovu klepnout myší, objeví se šipky, kterými lze objekt otáčet 4. Duplikování objektu Ctrl+D, případně Ctlr+C a Ctrl+V

6 Bézierovy křivky

7 Pierre Bézier (1910–1999) francouzský inženýr, konstruktér a matematik v polovině 20. století patentoval a popularizoval model křivky dnes nese jeho jméno – Bézierova křivka

8 Bézierovy křivky teoretickým základem vektorové grafiky je analytická geometrie obrázek není složen z jednotlivých bodů, ale z křivek – vektorů křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít definovanou výplň (barevná plocha nebo barevný přechod).

9 Bézierovy křivky pomocí čtyř bodů lze definovat libovolný úsek křivky křivka je popsána pomocí dvou krajních bodů (tzv. kotevní body) a dvou bodů, které určují tvar křivky (tzv. kontrolní body) spojnice mezi kontrolním bodem a kotevním bodem je tečnou k výsledné křivce

10 Bézierova křivka ierova_krivka.svg kotevní bod kontrolní bod tečna ke křivce výsledná křivka

11 Převod objektů na křivky, tvarování objektů

12 Základní objekty obdélník, elipsa lze upravit velikost, natočit…atd. nelze přímo tvarovat (kromě čar) nutno převést na (Bézierovy) křivky

13 Převod na křivky – tvarování po převodu na křivky lze objekty tvarovat tvarování pomocí uzlových bodů

14 Operace s více objekty

15 Pořadí objektů Objekt lze: posunout výš posunout dál přesunout nahoru (nad všemi objekty) přesunout dospod (pod všemi objekty) y

16 Zarovnání objektů 1.na nástrojové liště objekty označit a vybrat způsob zarovnání 2.pomocí vodících linek lze vytáhnout z pravítek nahoře a vlevo buď ručně, nebo nastavit jako magnetické a nechat objekty přichytit

17 Seskupení a oddělení objektů seskupení spojení objektů do skupiny, vznikne 1 objekt výběr objektů – volba seskupit oddělení zrušení skupiny objektů

18 Logické operace s objekty oříznutí objektů průnik objektů sloučení objektů výsledkem je nový objekt

19 Opakování

20 1. Pokud nechci deformovat objekt, měním jeho velikost: a)tažením za stranu b)tažením za střed c)tažením za roh

21 2. Vyber chybné tvrzení: a)zarovnání lze provést pomocí vodících linek b)zarovnáváme zásadně od oka c)pro zarovnávání lze použít nabídku na panelu nástrojů

22 3. Základní objekty (obdélník, elipsu): a)je možné přímo dále tvarovat b)není možné dále tvarovat c)je možné dále tvarovat až po převedení na křivku

23 Správné odpovědi

24 1. Pokud nechci deformovat objekt, měním jeho velikost: a)tažením za stranu b)tažením za střed c)tažením za roh

25 2. Vyber chybné tvrzení: a)zarovnání lze provést pomocí vodících linek b)zarovnáváme zásadně od oka c)pro zarovnávání lze použít nabídku na panelu nástrojů

26 3. Základní objekty (obdélník, elipsu): a)je možné přímo dále tvarovat b)není možné dále tvarovat c)je možné dále tvarovat až po převedení na křivku

27 Použité zdroje Vektorová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Pierre Bézier. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.

28 Použitý obrazový materiál [1]DaBler. Bézierova křivka. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [2]Creative Commons. Three “Layers” Of Creative Commons Licenses. Wikimedia [online]. [cit ].Dostupné pod licencí Creative Commons z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google