Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

JAK NA FIREMNÍ FACEBOOK A JINÉ SOCIÁLNÍ SÍTĚ PRAKTICKY (V6.7) Daniel Bradbury Dočekal, 2011/12 Pro: JIC Brno.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "JAK NA FIREMNÍ FACEBOOK A JINÉ SOCIÁLNÍ SÍTĚ PRAKTICKY (V6.7) Daniel Bradbury Dočekal, 2011/12 Pro: JIC Brno."— Transkript prezentace:

1 JAK NA FIREMNÍ FACEBOOK A JINÉ SOCIÁLNÍ SÍTĚ PRAKTICKY (V6.7) Daniel Bradbury Dočekal, 2011/12 Pro: JIC Brno

2 SOCIÁLNÍ MÉDIA Aktuální mix

3 Sociální média.. Ne jenom Facebook

4 Vliv mobilů stoupá TIP: Mobilní uživatelé nepoužívají Facebook z webu. Zhruba 1/3 uživatelů Facebooku ho používá z mobilu

5 Světová mapa sociálních sítí

6 Mikroblogovací síť (zpráva je do 140 znaků) tisíc českých účtů (zdroj: Micromedia,2011/07 a )Micromedia,2011/07www.klaboseni.cz 290 tisíc měsíčních návštěvníků (Google Ad Planner, 2011/12) 170 milionů celosvětově Malé, vhodné jen pro specifické aktivity.

7 Twitter.com – TOP 10 ČR (2011/12)

8 – firemní účty

9 C+spoluzaci.cz&geo=CZ&date=all&sort=0 4.6 milionu měsíčních uživatelů (62,4% reach, 2011/12) Jednička mezi sociálními sítěmi v ČR Dvojka v celkovém pohledu 960+ milionů měsíčních uživatelů celosvětově Už je nás na Facebooku celkem: 3,430,900 uživatelů 1,663,440 mužů, 1,742,760 žen … … bezpohlavních

10 Zdroj:

11 České stránky Zdroj: (2011/11)http://www.fejsbucek.cz/stranky TOP 15 TOP 15 - komerční

12 Zahraniční stránky Zdroj: 2011/072011/092011/102011/112011/12

13 Zahraniční stránky - značky Stránka07/201108/201110/2011%11/2011Talking about this% 1 Facebook 49,524,55951,726,939 53,731,9690,7855,955,225350,9440,63% 2 YouTube 42,526,56144,401,368 45,787,3640,8347,715,491291,3090,61% 3 Coca-Cola 32,869,87333,914,429 34,564,1440,6536,130,667269,9660,75% 4 Disney 27,416,26928,125,573 28,814,8831,1529,547,706183,8650,62% 5 MTV 26,353,77427,498,663 28,229,5120,8629,048,339222,4640,77% 6 Starbucks 24,073,42224,778,857 25,490,9441,3926,203,779175,8300,67% 7 Oreo 22,405,61522,921,180 23,115,7590,4823,492,00792,1350,39% 8 Red Bull 21,651,04222,091,057 22,488,0280,4823,451,012277,1921,18% 9 Converse All Stars 20,296,02520,679,649 20,795,5700,1820,982,43933,8240,16% 10 Converse 19,510,49919,983,097 20,170,2960,2620,684,82670,6180,34% 11 Skittles 18,801,78819,226,170 19,359,4390,7119,587,00382,2000,42% 12 Playstation 16,707,82617,162,498 17,448,7510,5118,118,051153,0590,84% 13 iTunes 16,231,22016,662,343 17,041,7830,5817,657,08290,4390,51% 14 Pringles 15,056,29115,390,067 15,631,6220,3616,137,58664,2830,40% 15 Victoria’s Secret 14,682,56015,069,187 15,366,2850,7915,805,722183,8731,16%

14 České aplikace na Facebooku (30 dní) 2011/10

15 Největší aplikace na Facebooku

16 Skvělé pro správu CV, headhunting, hledání zdrojů financování z firemního světa, málo použitelné jako sociální síť 150 tisíc měsíčních návštěvníků (Google Ad Planner, 2011/12) 88 milionů celosvětově

17 Google+ Spuštěna na konci června 2011 v testovacím provozu, v září otevřen veřejnosti V ČR přes 60 tisíc uživatelů (2011/08) Celosvětově přes 50 milionů uživatelů (2011/09 -

18 SOCIÁLNÍ MÉDIA Facebook není jediný, možná to chce správný mix

19 Jak na to? Sociální komunikace Facebook Twitter Web + Blog YouTube Flickr / Picasa Google+ LinkedINInternetová reklamaFoursquareSoutěžeVirální marketingUdálostiDobrovolníci

20 Jak na to? Sociální média jsou oboustranná komunikace, vyžadují konverzaci Sociální média jsou nástroj, který je nutné se naučit správně a efektivně využívat Nejsnáze ze sociální médií získáte návštěvníky pro web, je na vás, zda je dokážete proměnit v něco jiného Na Facebooku je tolik lidí, že tam v současnosti prostě je nutné „být“

21 Jak na to? Facebook je nástroj pro masy Twitter je nástroj pro stručnou a cílenou komunikaci s významnou cílovou skupinou Obrázky a videa jsou „sexy“ Blog a web je pro detailní vysvětlení „o co jde“ Sociální aktivity generují další sociální aktivity Lidé se chtějí zapojit, chtějí si hrát, chtějí něco získat, chtějí mít pocit vlastní důležitosti

22 Jak na to? Konverzace znamená neocenitelnou možnost získávání zpětné vazby Sociální sítě umožňují monitorování, naučte se používat pomůcky jako (a Google News, Google+ trendy)www.klaboseni.czwww.zoomsphere.com Konverzace znamená i nutnost zvládnout umění naslouchat Sociální média hrají podpůrnou roli, nepovažujete za základní nástroj

23 FACEBOOK PRO FIRMU Za 10 minut jste na Facebooku, ale co dál …

24 Být či nebýt Pokud v roce 2011 řešíte otázku toho, zda má vaše firma být na Facebooku, tak řešíte otázku špatnou. V roce 2011 je „nebýt“ na Facebooku ve stejné kategorii špatných rozhodnutí jako nemít webové stránky.

25 Marketingové nástroje na Facebooku Facebook Page (Facebook Stránka) je velmi podobná rozesílání informací mailem Reklama v pravém sloupci, placení za proklik/fanouška nebo za 1000 zobrazení Facebook Like/Share (Líbí/Sdílej) knoflíky a další aktivní prvky pro firemní web Facebook Aplikace a integrace Facebooku do firemních webových stránek

26 Marketingové nástroje na Facebooku Facebook Places prozatím v Česku problematicky využitelné a FB je ruší Facebook Groups (Skupiny) využitelné pro vytváření úzkých/zaměřených skupin Facebook Events (Události) hlavně jako vhodný doplněk k Facebook Pages

27 Marketingové nástroje na Facebooku 1.Cíl aktivit na Facebooku by měl být získat co nejvíce fanoušků a co nejvíce jich dostat na vlastní webové stránky 2.Cíl aktivit na Webu by měl být získat co nejvíce fanoušků na Facebooku 3.Facebook je komunikační a marketingový nástroj, neměl by se stát náhradou webu. 4.Pamatujte – na Facebooku je (pouze) polovina české populace. Nezapomínejte na existenci té druhé

28 Jak funguje Facebook Uživatel Facebooku má přátele, stává se fanouškem (lajkou) Stránek, členem Skupin a používá Aplikace, může Sledovat (Subscribe) „cizí“ lidí Facebook používá na své domovské (vstupní) stránce a vidí vše obrovským způsobem filtrované. Od přátel, Stránek, Skupin a Aplikací vidí jednotlivé zprávy (statusy, fotky, videa, odkazy) vytržené z kontextu a pouze pokud se zrovna v danou dobu podívá na Facebook. Pokud ho něco zaujme, může to sdílet na své Zdi a tím to uvidí jeho přátelé

29 Jak funguje Facebook TIMELINE (brzy bude nasazena všem) a nový news feed (od září 2011) přinesou významné změny ve viditelnosti firemních aktivit

30 FACEBOOK PAGE

31 Příklady Facebook Pages

32 Příklady Facebook Pages

33 Projekt BabyBox

34 Projekt BabyBox Nikdy nebyla nijak propagovaná, do stránky je vkládáno opravdu jenom když se něco děje okolo Babyboxů. Žije vlastním životem, fanoušci sami píší na zeď.

35 Projekt BabyBox Není rozhodující zda stránka má velké množství vkládaných informací nebo nemá. Je potřeba řešit podle povahy stránky. Alternativa k Insights je

36 mInspire a POOH.CZ

37 Page Insights Statistiky u jednotlivých statusů se objevují „skoro“ v reálném čase Udávají kolikrát byl daný status zobrazen a procentuelní „odezvu“ (součet like/líbí a komentářů). Facebook Page má „fb page rank“ (EDGE RANK) Fanoušek si může stránku skrýt (hide), Fbrank může ovlivnit, že ji neuvidí, jeho zeď může mít příliš mnoho příspěvků, nemusí vůbec být určitou dobu na Facebooku, atd. STARÉ NOVÉ

38 FACEBOOK PAGE Praktické postřehy

39 Facebook Page Profilový obrázek Menu, nahradilo záložky Oblíbené (featured) Pages „Photostory“ Zmenšený náhled na profilový obrázek (výřez) Neodstranitelná inzerce Možnost zobrazit vlastníka

40 FACEBOOK PAGE Vytvoření Facebook Page

41 Co je potřeba před založením Stránky 1.Mít osobní účet nebo servisní účet na Facebooku 2.Rozmyslet si název, smysl, základní grafiku a postup 1.Osobní účet (profil) – konkrétní žijící osoba používající reálné jméno 2.Servisní účet (Business Account) – okleštěná a nepraktická varianta s řadou omezení, vhodná jako záložní účet pro případ problémů s vlastním, osobním účtem 3.Firemní profil – jiný název pro Facebook Page Osobní i servisní účet lze použít pro správu libovolného počtu firemních profilů (Facebook Stránek) Je zakázáno mít zároveň osobní účet a servisní účet. Je zakázáno používat osobní účet pro firmu.

42 Vytvoření Facebook Page (Stránky) 1.Založení stránky 2.Výběr typu (zařazení) 3.Výběr názvu (jména) 4.Nahrání profilového obrázku 5.Vyplnění informací v INFO záložce 6.Nastavení vlastností - země a omezení 7.Nastavení vlastností - zobrazovaný obsah 8.Nastavení vlastností - výběr vstupní záložky 9.Nastavení vlastností - omezení vkládaného obsahu 10.Přidání dalších správců

43 (1) Vytvoření Page – Založit Stránku Pro vytvoření a správu Facebook Page musíte mít na Facebook účet – osobní účet nebo servisní účet (nedoporučená varianta). Facebook Page může mít neomezené množství správců (ti jsou uživatelé Facebooku). Každý uživatel Facebooku může spravovat neomezené množství Page (Stránek). Na možnost vpravo dole (Cause or Topic je původní Komunitní stránka) pro firemní použití nikdy nepoužívat. Výsledek je Page/stránka s kolektivní správou komunitou.www.facebook.com/pages/create.php - vytvoření stránkywww.facebook.com/pages/create.php - vytvoření krátké URI (od 25 fanoušků)www.facebook.com/username/ – Vše i Facebooku, Twitteru a sociálních médiíchwww.bradbury.cz

44 (2) Vytvoření Page – Výběr typu Nutné správně/vhodně vybrat typ – podle toho se budou lišit „metadata“ (údaje) stránky, která bude možná vyplnit. Obecně „Místní firma – local business“ směřuje směrem k vyplňování otevíracích hodin a tomu podobných údajů. TIP: Zařazení je (od března 2011) možné změnit TIP: „Webová stránka“ je k nalezení v „značku, produkt či organizaci“

45 (3) Vytvoření Page – Výběr jména Volte krátké jméno – je nutné si uvědomit, že bude vždy vidět na „počátku“ statusů na zdech uživatelů a nemělo by tedy působit rušivě, hloupě či kontraproduktivně. TIP: Jméno Page/Stránky je možné později změnit (pokud má stránka méně jak 100 fanoušků). TIP: Jméno (a později vyplněné údaje ve stránce) jsou podstatné z hlediska SEO a také „pod jakým jménem“ budou lidé případně firmu/produkt/službu hledat.

46 (4) Vytvoření Page – Profilový obrázek Obrázek/logo stránky má maximální rozměry 180x540 (měl 200x600) bodů – cokoliv většího bude poškozeno zmenšením. Z 180x540 bodů prostoru je možné nastavit 50x50 bodů velké „náhledové“ logo, které se uvádí vedle statusů stránky. Ideální na začátek je logo v 180x180 bodech – pokud vaše skutečné logo je příliš široké, budete mít nevýhodu – v každém případě je nutné „široká“ loga umístit do čtverce s bílými (či jinak barevnými) částmi okolo – tak aby 50x50 náhledové logo vyšlo použitelné (a i čitelné)

47 (4) Vytvoření Page – Profilový obrázek Náhledový obrázek (50x50) se vytváří po zmenšení loga, ale jak je možné vidět na ukázce, nevejde se tam celá (180px) šířka loga (zhruba 30 bodů je ignorováno) – je potřeba tedy s touto vlastností počítat a „čtvercové“ náhledové logo si „správně“ umístit doprostřed velkého loga (a ponechat po okrajích volný prostor). Náhledový obrázek je možné získat „posunováním“ ve velkém obrázku.

48 (5) Vytvoření Page – Info záložka/menu Zde je nutné vyplnit „meta“ informace o stránce (a hlavně produktu/služby/firmy) – opět platí, že je v nich vyhledáváno a mají význam pro SEO. Dostupná políčka se liší podle druhu zvolené stránky. TIP: Je více než vhodné zde uvést kontakt na správce/vlastníka stránky – ať už pro uživatele Facebooku, ale hlavně pro případného administrátora Facebook.com, který by byl třeba v pokušení stránku smazat – mějte na paměti, že tito lidé neumí česky. A stejně to nejspíš nepomůže. TIP: Políčka nepodporují HTML a jediná možnost formátování je používat dostatek “odřádkování“ pro lepší strukturování informací.

49 (6) Vytvoření Page – Země a omezení Vhodné pro nastavení omezení na zemi, občas věk (nezapomenout, že Facebook má zejména co se věku a určitého obsahu týče určité požadavky vyjmenované v pravidlech užívání). TIP: První volba umožňuje stránku zviditelnit (publikovat) nebo skrýt (invisible). Můžete to udělat kdykoliv i poté, co jste již stránku zveřejnili – přestane být vyhledatelná a zmizí i pro stávající fanoušky.

50 (7) Vytvoření Page – Zobrazovaný obsah Důležité pro nastavení viditelnosti příspěvků (první volba) – umožňuje potlačit viditelnost příspěvků fanoušků (po vstupu na Page jsou vidět jenom příspěvky Page, fanouškovské je ale možné vidět vždy, pouze je nutné si je zobrazit kliknutím).

51 (8) Vytvoření Page – Vstupní záložka Neméně důležitá je možnost nastavení Landing Tab (Výchozí záložka) – záložky, která bude zobrazena návštěvníkovi, který není ještě fanouškem (fanoušek po vstupu vidí Zeď/Wall). Používá se ve spojení s vlastní Facebook aplikací pro vytvoření vlastní „HTML“ prezentace v rámci Stránky nebo zahrnutí Facebook aplikace do stránky Landing Tab je od března ve skutečnosti „Landing Menu“

52 (9) Vytvoření Page – Omezení obsahu Ve spodní části je možné nastavit jaké druhy statusů smějí vkládat na Page fanoušci – pro firemní stránky bývá vhodné znemožnit vkládání nechtěného obsahu – typicky v pořadí odspoda (videa -> obrázky). TIP: Pokud chcete znemožnit fanouškům vkládat cokoliv na firemní Page, odškrtnete první volbu. Page/Stránka pak bude obsahovat pouze příspěvky Stránky. Není ale možné vypnout vkládání komentářů na příspěvky Stránky. Upozornění: V listopadu 2010 zmizela možnost potlačit vkládání odkazů (Links) na stránku (viz screenshot vpravo)

53 (10) Vytvoření Page – Správci Bezprostředně po založení Stránky/Page ihned přidejte další správce – ať již jde o kolegy, váš vlastní „osobní“ účet či záložní vytvořené firemní účty. TIP: Stránka mající jediného admina přestane být administrovatelná, pokud je admin zablokován nebo smazán Facebookem! Nejsnazší přidávání správců je pokud je máte mezi svými přáteli. Pokud ne, musíte znáte jejich mailovou adresu, kterou používají pro Facebook. TIP: Kdokoliv ze správců může další správce odstranit. Dříve existující (neodstranitelný) hlavní správce už neexistuje. TIP: Pokud jste založili stránku v rámci „business“ účtu, nespravujte pod ním stránku – přidejte si sebe (nebo jakýkoliv klasický účet/profil) jako administrátora. „Business“ účet má řadu omezení.

54 FACEBOOK PAGE Další praktické tipy

55 Vytvoření Page – Smazání Stránky Zrušit stránku/Page je možné v nastavování vlastností stránky – jde o nevratný proces.

56 Vytvoření Page – Identita správce V rámci změn si můžete nastavit, jak (coby správce) budete vkládat informace na stránku - zda jako Stránka či jako vy (osoba, pod vaším vlastním Facebook jménem). Na spravovanou stránku můžete vkládat příspěvky (a reakce k příspěvkům) pod vlastním jménem (od března 2011).

57 Vytvoření Page – Stránka jako uživatel "Use Facebook as Your Page„ Facebook Page může komentovat/lajkovat na jiných Facebook Pages (viz přiklad z iPad a všechno co jste o něm chtěli vědět). iPad a všechno co jste o něm chtěli vědět Používáno i jako nástroj SPAMu.

58 Vytvoření Page – Notifikace Od března 2011 je možné získávat em notifikace o aktivitách fanoušků na Stránce. Do dubna 2011 je možné notifikace vidět přímo na Facebooku

59 Vytvoření Page – Photostory Od března 2011 je součástí stránky řádka pěti fotografií. Jsou vybírány náhodně a jejich výběr nelze nijak ovlivnit. Fotografie lze z řádky odebrat (v pravém horním rohu fotky se objeví křížek). V Edit Page -> Profile Picture je možné odebrání fotografií zrušit a získat tak všechny zpět.

60 Vytvoření Page – Správce Od března 2011 možné nechat na Stránce zobrazit kdo je Správce/Administrátor stránky. Edit Page -> Featured nabízí obě tyto volby

61 Vytvoření Page – Oblíbené Stránky Page's Favourites se tak nějak napůl přesunul na Likes - sice je stále přístupné "Add to My Page's Favorites", ale původní box s Favorites se proměnil v pruh s nápisem "Likes" (viz příklad Tiscali.cz Page). Tiscali.c A místo šesti kousků zobrazuje jenom pět - a nově je možné nastavit, které z "Featured" se budou používat pro tuto pětici.

62 Vytvoření Page – Oblíbené Stránky Pomocí „přidání do mých oblíbených stránek“ můžete navzájem propojit související stránky. Od března 2011 je možné určit kterých pět „Like“ se v levém sloupci objeví. Jde o nový a vcelku dobře použitelný marketingový nástroj pro propojení na „další“ související stránky.

63 Záložky se proměnily na menu Ze záložek se v březnu 2011 stalo levé menu. Změna působí hodně nepříjemně, ale pokud si například představíte Page s Landing Tab v nové podobě, tak po vstupu Fanouška působí podstatně lépe, než původní vzhled. Viz třeba - následující obrázek ukazuje, jak vypadá při vstupu člověka nepřihlášeného na Facebooku.www.facebook.com/eso.bio.eco

64 „Top posts“ je zlo Do hry vstupují "top posts" - podle Facebooku "nejvíce zajímavé příběhy", což samozřejmě v praxi znamená, že jde o příspěvky s největším počtem Like a Komentářů Naštěstí je možné nastavit i zobrazení v původním chronologickém pořadí. Tady je dobré si uvědomit, že to co je vidět na Page je významné pouze pro někoho, kdo není fanoušek. Fanoušek získává informace z Pages zásadně ve své Wall/Zdi a na samotnou Page se dostává jenom ve výjimečných případech.

65 Page/stránka nemá prakticky žádnou skutečně spolehlivě použitelnou ochranu před spamem či nevhodným obsahem. Nechtěný obsah je možné odstranit. Nevhodný obsah je možné nahlásit (Report as Abuse) Facebooku – tedy pokud jde o závadný obsah. Je možné i vyhození fanouška ze stránky se zákazem opětovného vstupu. Týká se pochopitelně pouze daného konkrétního účtu – pokud si dotyčný založí nový, může škodit znovu. TIP: Pokud máte někoho na BLOCK listu (v rámci svého účtu), neuvidíte jeho příspěvky ani na vámi spravované firemní Page. Může to být poměrně problematické. Obrana před nechtěným obsahem

66 Moderace a cenzura Novinkou v nastavení vlastností Facebook Page je "Moderation Blocklist" - můžete nastavit seznam slov, která není možné vložit na Stránku (fanoušky). A "Profanity Blocklist" nastavitelný na None/Medium/Strong umožňuje využít (stále rostoucího) seznamu sprostých a nevhodných slov, který udržuje sám Facebook. Automatický SPAM filtr Nezapomeňte kontrolovat zda Facebook sám nedal příspěvky do „spamu“ Ve „spamu“ mohou být i komentáře, poznáte to podle odlišné barvy. Komentář označený jako spam má tmavší podklad – vidíte ho jenom vy jako správce.

67 Vytvoření Page – Obsah em V „Mobile“ nastavení lze zjistit mailovou adresu, na kterou lze poslat „příspěvek“, který se objeví jako zpráva na Page. TIP: Pokud došlo ke zneužití (prozrazení) této adresy, nechte si vygenerovat novou adresu (kliknutím na Learn More)

68 KOMUNIKACE NA FACEBOOKU

69 Tvorba statusů Facebook Page/Stránka se skládá ze „statusů“ (text, odkaz, foto, video, anketa/questions) – ty tvoří jednak ZEĎ (wall) Stránky, ale hlavně se objevují na ZDECH FANOUŠKŮ. Zeď Stránky je ve skutečnosti až podružná – tu uvidí fanoušek zpravidla „jednou v životě“. První čtyři ikonky určují typ vkládaných informací – důležitý může být zámeček. Umožňuje cílit na určitý jazyk a „skrýt“ tak statusy (např) v angličtině před čechy. Lze cílit i na určité země.

70 Tvorba statusů Zejména při vkládání odkazů je vhodné pozornost věnovat tomu, aby „automaticky natažené“ informace měly hlavu a patu. Nastavovat (či opravovat) lze status pole (horní část), titulek (stačí na něj kliknout) a podtitulek/perex (v obrázku je vidět žlutá část, která se objeví po nastavení kurzoru na toto místo. Po kliknutí se zobrazí klasické editační políčko, viz následující obrázek. Obrázek je možné potlačit (No Thumbnail) nebo vybrat z nabízených. Vlastní není možné přidat.

71 Tvorba statusů TIP: Nechce vám Facebook načíst správnou a aktuální podobu stránky z odkazu? Přidejte náhodný parametr, třeba ?r=1 Příklad: vs

72 Tvorba statusů TIP: Pokud exportujete na Twitter musíte vždy vyplňovat status pole. Na twitter by jinak šel jenom zkrácený (fb.me) odkaz ale bez jakéhokoliv doprovodného textu. TIP: Status pole má maximálně 420 znaků a nepodporuje HTML – lze odřádkovávat, ale Facebook často odřádkovává svévolně sám a vůbec si jinak hraje s vloženým textem. TIP: Pokud se vám něco nepovede složit, můžete to jenom smazat. Vložené není možné opravovat. Udělejte to co nejdříve a zkuste vložit znova a lépe. SPRÁVNĚ

73 Tvorba statusů - fotografie Vkládání fotografií provede jejich upload na Facebook (Page má vlastní fotogalerie) – a budou zmenšeny na velikost používanou Facebookem. Pokud je máte velké a chcete mít jistotu co se kvality týče, upravte si je předem. TIP: Pokud chcete vložit víc fotografií, založte si novou fotogalerii a teprve tu „nasdílejte“ do zdi stránky. Vkládání videa je opět uploadem kompletního videa na Facebook. Zde je otázka, zda není vhodnější mít youtube účet (kanál), videa dávat tam a na Facebook je vkládat jako odkaz (videa z YouTube se vkládají jako odkaz, ne přes vložení videa). Osobně právě toto řešení doporučuji jako praktičtější.

74 PROPOJENÍ FIREMNÍCH WEBOVÝCH AKTIVIT A SOCIÁLNÍCH SÍTÍ Jak efektivně propojit nepropojitelné

75 Facebook -> Twitter Propojit Facebook s čímkoliv je problematická záležitost. Model „Walled Garden“ se sice postupně mění, ale stále je v cestě příliš mnoho omezení. FB Page ->Twitter je nejjednodušší, viz

76 Facebook -> Twitter Automatický export pochopitelně zkracuje text ze statusu (používá vždy text zadávaný do status pole, a to i v případě odkazu) a odkazy jsou zkracovány pomocí fb.me zkracovače. Příklad:

77 Twitter -> Facebook Napojit Twitter na Facebook je snadné u osobního ůčtu. Nejjednodušší je využít přímo Twitter K nalezení v Settings -> Profile a není vhodné tuto možnost využívat dlouhodobě. Neumožňuje napojení Twitter -> Facebook Page, zde je případně nutné se vydat cestou některé z mnoha dostupných aplikací. Automatické propojení nicméně nedoporučuji. Efektivnější a účinnější je vkládat informace ručně a přizpůsobovat je.

78 Facebook a RSS RSS (respektive Atom 1.0) je dostupné jak u Pages/Stránek, tak Groups/Skupin. Je ale potřeba mít na paměti, že Facebook do RSS produkuje věci poměrně záhadné a také krajně nepraktické (například vložené odkazy samozřejmě vedou zpět na Facebook, nikoliv na odkazovanou stránku). Součástí RSS jsou i obrázky a různorodé HTML. Pokud se rozhodnete tyto RSS používat, pamatujte na to. POZOR – od března (nová verze Pages) se informace o RSS ztratila. Původní odkazy stále existují – je možné je použít, pokud víte „ID“ stránky (Edit Page a mrkněte do adresy, je tam id=). Pokud nechcete Atom 1.0, můžete získat RSS stačí úprava získané adresy, příklad (id na konci určuje stránku): Uživatelský profil (prozatím) nemá RSS, lze pouze získat RSS na odkazy (links) a poznámky (notes)

79 Facebook a RSS V případě Stránek/Pages a osobního profilu je možné použít Notes pro import RSS zdroje (blogu, firemního webu, atd). Import je krajně nespolehlivý (zpravidla funguje dávkově a až poté, co se v RSS objeví několik nových položek) a může vést k zrušení vašeho účtu - stačí aby RSS bylo příliš velké/příliš často se měnící.

80 Co Facebook na firemní web? Postupně se zlepšující možnosit jednoduchého zviditelnění Facebook Stránky/Page vpodstatě nasadí na vaši stránku Facebook Connect/JavaScript SDK - je tedy potřeba případně zvážit rizika a dopady (zejména s ohledem na množství JavaScriptu a zátěž návštěvníku s ochranu soukromí). fb:like (facebook Like Button) a jak na nějfb:like (facebook Like Button) a jak na něj  návod Stejně jako celá Facebook Platform jde navíc o řešení nestabilní a nespolehlivé – čas od času se vyplatí podívat, jestli náhodou nedošlo k nějakým změnám toho, jak se příslušné zviditelnění do stránek vkládá. TIP: Facebook LIKE button nahrazuje od března 2011 SHARE button.

81 Like box a další prvky developers.facebook.com/plugins Na této adrese najdete možnosti „propojení“ Facebooku a vnějšího světa. Nejužitečnější je LIKE BOX (příklad vlevo) Užitečná může být i FACEPILE (příklad níže)

82 Like box a další prvky Like Button Activity Feed Recommendations Like Box Login Button Registration Facepile Comments Live Stream

83 Facebook komentáře Užitečný nástroj, snadno nasaditelný na libovolný web. Fb:comments značka s možnostmi přizpůsobení Comment Moderation Tool na developers.facebook.com/tools/comments developers.facebook.com/tools/comments Integrovatelné s pomocí JavaScript API Je nutné zvážit rizika, výhody a nevýhody. Nabízí další virální šíření – komentáře lidí se mohou objevovat na jejich Facebooku a vidí je tak jejich přátelé TIP: Vypněte si opravu gramatiky v fb:comments, "ty" se přestane měnit na "thank you„Vypněte si opravu gramatiky v fb:comments, "ty" se přestane měnit na "thank you„ TIP: Aktuálně.cz přešlo pouze na komentáře prostřednictvím FacebookuAktuálně.cz přešlo pouze na komentáře prostřednictvím Facebooku

84 Facebook Connect / Graph API … JavaScript SDK a související Graph API a Social Plugins (Facebook Social) umožňují „integrovat“ web s Facebookem. Návštěvnící mohou sdílet, komentovat, označovat jako „Líbí se“ – může být napojené na Facebook Page, ale hlavně je „napojené“ přímo na webovou stránku. JavaScript SDK je nasaditelné snadno – postačí vytvořit (neveřejnou) Facebook aplikaci pro web, vložit JavaScript kód pro SDK a poté začít používat FBML – Facebook Markup Language. FACEBOOK CONNECT bude nahrazen JavaScript SDK a Graph API/Social Plugins FBML v březnu 2011 končí, bude nahrazeno použitím IFRAME pro „natažení“ jakékoliv webové stránky do Facebook Page či aplikace.

85 VLASTNÍ HTML ZÁLOŽKY (BÝVALÉ STATIC FBML) Snadné a efektivní

86 Vlastní HTML záložky (menu) Vlastní HTML záložka je akviziční nástroj „landing tab“ vidí jenom ti co přijdou na Page (Stránku) a ještě nejsou fanoušky HTML záložky se umísťují jako prvky do menu

87 Vlastní HTML záložky (menu) V březnu přestal Facebook FBML podporovat a tím i původní Static FBML aplikaci. Cokoliv do té doby vytvořené nicméně bude fungovat. Alternativa – Static HTML: iframe tabs – nejde o aplikaci Facebooku!Static HTML: iframe tabs Od března 2011 je možné vlastní „záložky“ vytvářet jen prostřednictvím Aplikace a prostřednictvím IFRAME natahovat obsah z vlastního webu. Otevírá se tím podstatně více možnost a řada omezení FBML/Static FBML se ruší. Základní informace a návod v Facebook končí s FBML, vlastní záložky už tedy ne pomocí StaticFBMLFacebook končí s FBML, vlastní záložky už tedy ne pomocí StaticFBML 1.Na vytvořit aplikacihttp://www.facebook.com/developers/ 2.Na stránce vytvořené aplikace přidat aplikaci k Facebook Page 3.Kliknout na menu a tím je hotovo

88 Vlastní HTML záložky (menu) 1.Pro každou záložku (nyní samozřejmě položku menu) si budete muset vytvořit Facebook Application. Proces je to klasicky komplikovaný a spočívá ve vyplnění kupy různých nesmyslu. Facebook Aplikace se vytváří v 2.Obsah záložky budete muset hostovat na nějakém (svém) webu - do Facebook Page se potom dostane přesně tak, jak je na webu vytvořen a bude umístěn do IFRAME (šířka zůstává 520 px). Právě adresu této stránky na vašem webu pak vyplníte do vytvořené aplikace. 3.V profilu vytvořené aplikace si vytvořenou aplikaci přidáte na svojí Facebook Page - tím automaticky vznikne položka menu (dřívější záložka). 4."Add to my Page" najdete jenom právě v profilu vytvořené aplikace, nikde jinde. Abyste si aplikaci mohli na Facebook Page přidat, musíte být správce. A nesmíte používat Business Account (Služební účet).

89 KOMUNIKACE NA SOCIÁLNÍCH MÉDIÍCH Tohle je složitá věc …

90 4P, 4C a 4S Product, Price, Place, Promotion - tohle jste už možná někde viděli. Jde o "pilíře" marketingu a určení marketingové mixu, které v podstatě platí už od doby vzniku. A to byl rok Paul DunayPaul Dunay na svém blogu použil právě tyto 4P k stanovení jiných 4C - drobnou modifikaci pro B2B marketing. A vyšlo mu Content, Connection, Communication, Conversion A v nejnovějším článku na blogu se Paul Dunay vydal k určení "4P" pro marketing v sociálních médií. Stories, Sticky, Shareable, Social media. Tell Good Stories Make them Sticky Package them to be Shareable Launch them using all available Social Media

91 Jak často, kolik, proč, nač … 1.Zásadní pravidlo – sdělovat jenom to, co bude pro příjemce zajímavé/přínosné 2.Cíl sdělení? Aby bylo přečteno a poté označeno jako „Líbí“. Nebo ještě lépe, aby bylo „Nasdíleno“ dál 3.S fanoušky je vhodné komunikovat, ale zde opět platí, že je dobré to nepřehánět 4.Příliš mnoho obsahu povede k odchodu fanoušků. Málo obsahu nebude fanoušky v praxi příliš registrováno. 5.Obsah vložený fanouškem na Zeď Stránky není vidět jinde, než na Zdi stránky.

92 Jak často, kolik, proč, nač …

93 Jak často, kolik, proč, nač …

94 Jak často, kolik, proč, nač …

95 Ukončení fanouškovství Nejčastější důvody ukončení 44% příliš časté sdělování informací 43% příliš mnoho marketingových sdělení na zdi 38% z důvodu opakujícího se či nudného obsahu 26% se přihlásilo v rámci jednorázové nabídky 24% z důvodu nedostatku výhodných nabídek 19% z důvodu nerelevantního obsahu od samého počátku 17% zjistilo, že informace od společnosti byly příliš obecné, bez reálné hodnoty 14% preferuje vyhledávání informací samostatně 12% změna podmínek (přestěhování, změna stavu, změna zaměstnání, atd) Co udělá fanoušek když nechce vidět informace z Facebook Page Nejvíce fanoušků přejde na Page (Stránku) a přestane být fanouškem (43%), 38% použije "X" na své zdi a odstraní informace, 19% informace ignoruje. Zdroj: The Social Break-UpThe Social Break-Up

96 ŘEŠENÍ KRIZOVÝCH SITUACÍ Máte co jste chtěli …

97 Není vítězů ani poražených Tvrdé vedení stránky se může vymstít. Facebook je podobný Internetu. Anonymita a vzdálenost dělá z lidí zvířata. Konflikty řešte s citem. Lepší strategicky ustupovat. Případně moudře mlčet. Facebook nemá dostatek prostředků na obranu proti agresivním uživatelům.

98 Příklad: Nestlé vs. Greenpeace Nestlé vs. Greenpeace

99 České příklady

100 OCHRANA ZNAČKY, INVESTICE, PRAVIDLA UŽÍVÁNÍ Právní aspekty

101 Osobní profil jako firemní stránka Omezení počtu fanoušků / členů Žádné (zde nezapomeňte, že osobní profil může mít maximálně přátel) Uživatel může být členem (teoreticky) neomezeného počtu stránek. Maximálně přátel Od září 2011 je možné „sledovat“ (Subscription/Odběry) veřejné statusy z osobního profilu Schvalování členstvíNe Počet není omezen Ano, každého přítele je nutné ručně odsouhlasit Maximální počet přátel je 5000 Veřejný přístupAno (pouze pro čtení)V určité podobě ano, vždy ale bude nutné aby přistupující měl účet na Facebooku Indexace ve vyhledávačíchAnoV určité podobě ano, ale není v praxi příliš použitelné Page (Stránka)Osobní profil

102 Pravidla, Pravidla – Podmínky použití Pro pravidla platí základní Statement of Rights and Responsibilities a velmi striktní a omezující Promotions Guidelines a Advertising Guidelines.Statement of Rights and ResponsibilitiesPromotions GuidelinesAdvertising Guidelines Pro Stránky/Pages navíc Platform Policies.Platform Policies V případě Facebooku je nutné upozornit, že funguje zcela klasicky - na nic se neptá a při jakémkoliv "porušování" pravidel prostě stránky a profily maže. Prakticky bez možnosti dovolání. Pokud budete na Facebooku realizovat firemní marketingové aktivity a jakkoliv podnikat, je nutné s touto skutečností počítat. Ochrana vašich investic neexistuje a existovat nebude. Page (Stránka)Osobní profil Podmínky použitíFirmy, instituce, produkty - není určeno pro nezávazné fanouškovství a má striktně daná pravidla, jejich nedodržování vede ke smazání stránky. Vytvoření stránky Vytvoření stránky Nově je možné vytvářet „Community Pages“. Pro firemní použití se nehodí Pouze pro žijící osoby, v rámci pravidel je vyloučeno aby jeden člověk používal více účtů.

103 „Komerční“ (Servisní) účet Facebook umožňuje zakládat „firemní“ účty s omezenou funkčností použitelné pro správu Pages. Jdou ale založit jenom v okamžiku, kdy zakládáte stránku. Facebook umožňuje zakládat „firemní“ účty s omezenou funkčností použitelné pro správu Pages. Jdou ale založit jenom v okamžiku, kdy zakládáte stránku.

104 Pravidla, Pravidla - Stránky Je možné zakládat „Community Page“ – pro firemní použití je zcela nevhodná! Od února jde o „Cause or Topic“ volbu při zakládání Page. V každém případě - pokud založíte stránky či skupiny, vždy si v nich přidejte další administrátory bezprostředně po založení. Zamezíte tak velkému problému v okamžiku, kdy by vám toho jediného správce/adminstrátora Facebook zrušil - třeba za to, že na stránku či skupinu vkládá moc příspěvků. Nejde o teoretickou možnost, děje se to zcela běžně. Upozornění - Group/Skupinu není možné převést na Page/Stránku (ani opačně). Od května 2011 je možné osobní profil převést na Page. Page (Stránka)Osobní profil Podmínky použitíFirmy, instituce, produkty - není určeno pro nezávazné fanouškovství a má striktně daná pravidla, jejich nedodržování vede ke smazání stránky. Vytvoření stránky Vytvoření stránky Pouze pro žijící osoby, v rámci pravidel je vyloučeno aby jeden člověk používal více účtů.

105 Pravidla, Pravidla - Profily Statement of Rights and Responsibilities 4. Registration and Account Security Musíte uvádět skutečné jméno a pravdivé informace a udržovat je aktuální Nesmíte vytvářet účty pro jiné osoby Nesmíte použít osobní profil pro vlastní komerční zisk (jako je prodej stavové hlášky) Nesmíte používat Facebook pokud je vám méně než 14 Nebudete sdílet heslo ani nikomu umožňovat přístup k ůčtu Nesmíte převést účet na jiného bez písemného souhlasu Facebooku Vámi vybrané username vám Facebook může kdykoliv odebrat

106 Pravidla, Pravidla - Obsah Statement of Rights and Responsibilities 5. Protecting Other People's Rights Nesmíte vkládat nic co by porušovalo něčí práva nebo porušovalo zákona Facebook může odstranit jakýkoli obsah Facebook umožní nahlásit porušování intelektuálního vlastnictví (How to Report Claims of Intellectual Property Infringement)How to Report Claims of Intellectual Property Infringement Pokud Facebook něco odstraní, budete mít možnost se odvolat (opportunity to appeal)opportunity to appeal Pokud budete poručovat něčí práva opakovaně, Facebook vám zakáže účet Nesmíte používat chráněné či obchodně chráněné značky Facebooku (Facebook, F Loga, FB, Face, Poke, Wall, 32665) ani nic tomu podobného bez písemného souhlasu Pokud shromažďujete informace o uživatelích, musíte upozornit, že to děláte vy, ne Facebook a poskytnout pravidla ochrany soukromí Nesmíte zveřejnit identifikační dokumenty ani citlivé finanční materiály kohokoliv Nesmíte posílat mailové pozvánky lidem, kteří nejsou uživateli

107 Pravidla, Pravidla - Stránky Statement of Rights and Responsibilities 12. Special Provisions Applicable to Pages Stránky smí být použity pouze pro propagaci podnikání či jiné komerční, politické či charitativní organizace nebo činnosti (vč. Non-profit, politických kampaní, skupin a celebrit) Stránku smíte administrovat pouze pokud jste „autorizovaný představitel“ Facebook se nezavazuje k šíření obsahu či informací na vaší Stránce Nesmíte umístit Fan Box do inzerce Nesmíte stanovovat další pravidla pro vkládání obsahu uživateli na Stránku jdoucí nad rámec Pravidel, smíte ale určit, co odstraníte a kdy zakážete uživateli přístup na Stránku Zajistíte aby přístup na stránku by omezen v souladu s právem

108 Pravidla, Pravidla - Soutěže Facebook Promotions Guidelines Nesmíte zveřejňovat či spravovat soutěž pokud je otevřená osobám mladším 18 let, Pokud je otevřená osobám ze zemí embargovaných USA, Pokud nabízí ceny a je otevřena obyvatelům Belgie, Norska, Švédska či Indie, Předmětem akivit je sázení, tabák, střelné zbraně, léky na předpis či pohonné hmoty Nabízí jako cenu alkohol, tabák, mléko a mléčné výrobky, střelné zbraně či léky na předpis Účast je podmíněna zakoupením produktu, dokončením dlouhého úkonu či jiné formy rozhodování V květnu 2011 Facebook tato omezení zrušil, nyní pouze říká, že soutěž musí být v souladu s platnou místní právní úpravou

109 Pravidla, Pravidla - Soutěže Facebook Promotions Guidelines Přímo na Facebooku nesmí být provozována žádná soutěž Soutěž lze uspořádat mimo Facebook Soutěž lze uspořádat, pokud poběží skrz aplikaci na Facebook platformě Do soutěže lze umožnit vstup pouze prostřednictvím : Canvasu Stránky aplikace na Facebook platformě V aplikačním boxu nebo záložce (menu) na Facebook stránce V soutěží se jasně musíte vyjádřit, že soutěž nepořádá Facebook

110 Pravidla, Pravidla - Soutěže Facebook Promotions Guidelines Každá soutěž musít probíhat kompletně mimo Facebook (což zahrnuje i Facebook aplikace) Facebook si nicméně vyhrazuje právo odstranit jakékoliv materiály vztahující se k soutěži či zakázat Stránku či Účet, pokud zjistí jakákoliv porušování Pravidel Nesmíte přímo či nepřímo naznačit, že Facebook sponzoruje či pořádá soutěži, nesmíte se zmínit o Facebooku žádným způsobem v pravidlech či materiálech soutěže – v podmínkách soutěže jste povinni upozornit, že Facebook není pořadatelem. Účast v soutěži nesmíte podmínit vykonáním aktivity na Facebooku (změna statusu, vložení na Profil či Stránku, upload fotografie, atd, atd, atd) Jediné co můžete - podmínit účast v soutěží fanouškovstvím Stránky nebo check-in v Facebook Places. Stávající fanoušci nemohou automaticky vstoupit do soutěže

111 Pravidla, Pravidla - Soutěže Mechanismus soutěže 1.Facebook je použit pro vyhlášení 2.Soutěžící se přihlašují v Aplikaci nebo na webu, odsouhlasí pravidla, je získána jejich kontaktní informace ( , případně jméno, město, cokoliv co je potřeba) 3.Soutěžící soutěží v Aplikaci nebo na webu – odpovědi na otázky, upload foto/video, cokoliv co tvoří mechanismus soutěže. Lze využít Facebook API v rámci Facebook Aplikace 4.Jsou známi výherci, na Facebooku je oznámeno „výherci jsou známi“ bez uvedení jmen. Odkaz vede na web nebo je využito Aplikace 5.Výhercům je oznámena výhra em, telefonicky nebo poštou

112 MĚŘENÍ ÚSPĚŠNOSTI AKTIVIT V SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH Sledování nesledovatelného

113 Zlaté Google Analytics Page Insights (statistiky) jsou přístupné pouze pro správce/administrátory stránky a jejich omezení je poměrně velké – nově jsou statistiky viditelné pouze jeden měsíc zpět. A zásadní nevýhodu je zpoždění až 48 hodin. Google Analytics již není možné na Facebook Pages umístit (po zrušení „boxes“ prvku v říjnu 2010) Od března 2011 je možné mít Google Analytics v záložkách (menu) – jsou natahovány z vašeho vlastního webu a neplatí tam žádná omezení – až na případné problémy s Facebookem (nelze použít „nový“ měřící kód). Pokud budete chtít sledovat prokliky skrz odkazy umisťované na Facebook, je vhodné používat některou službu zkracovače odkazů - je jedním z nejpoužívanějších v tomto případě. Statistiku prokliků tak budete moci sledovat tam, ve Facebooku to není možné.www.bit.ly

114 Měřit? Ale co? 1.Počet fanoušků, přírůstky fanoušků 2.Míru interakce fanoušků s tím co na stránku dáváte 3.Míru vlastní interakce fanoušků 4.Příchody z Page/stránky na web (cílovou stránku) 5.Klasické konverze (obchod, objednávky, zájemci, získané kontakty) 6.Tak nemusíte měřít nic. Facebook Page je možné zřídit během 20 minut a její občasná aktualizace zabere z celého týden pár desítek minut. A zdaleka to není zcestná myšlenka. 7.Měření začne být důležité, pokudutrácíte peníze – za reklamu, za vývoj aplkací. Jako vždy ale platí, že měřítka a cíle si musíte stanovit sami.

115 PŘÍLOHA: PRAKTICKÝ POHLED NA JIC.CZ

116 Chybí jakékoliv sociální prvky Chybí i potřebné „meta“ značky pro Facebook/G+ Nelze ani sdílet na Facebooku

117 V článcích chybí jakákoliv možnost sdílení JIC neuvádí kde je na Twitteru JIC neuvádí kde je na Facebooku Neuškodila by MAPA u adresy přímo dole. A mapa ve Flashi v kontaktech je úlet

118 JIC na Facebooku Nepracuje se s Photostory 137 fanoušků je hodně málo V „About“ vlevo chybí odkaz na web „Info“ záložka by si zasloužila více informací

119 JIC na Twitteru Nevhodně zvolené pozadí. Popis na Twitteru obsahující „Twitter kanál“ je plýtvání omezeným prostorem 20 followers je slabé Nepoužívá nové možnosti fotogalerie

120 Westcom.cz Chybí jakékoliv sociální prvky, jakákoliv vazba na Twitter, FB, atd. Obsah nelze sdílet na Facebook, chybí META, ale stránka samotná má problématický obsah

121 Westcom.cz Circular Redirect: Circular redirect path detected (see Redirect Path section for details). Inferred Property: The og:url property should be explicitly provided, ev en if a value can be inferred from other tags. Inferred Property: The og:title property should be explicitly provided, e ven if a value can be inferred from other tags. Inferred Property: The og:image property should be explicitly provided, even if a value can be inferred from other tags. Inferred Property: The og:locale property should be explicitly provided, even if a value can be inferred from other tags.

122 Webnode.cz Vazba na Facebook přítomna, ale proč dole? Chybí viditelná vazba na Twitter - twitter.com/webnode twitter.com/webnode Chybí sociální prvky (Like, Tweet, +1) Opět chybí potřebné META a nelze sdílet na Facebook

123 Webnode.cz Správně (částečně) je to na blogu, ale i zde chybí potřebné META

124 PŘÍLOHA: UŽITEČNÉ SLUŽBY

125 Užitečné služby –velmi dobré pro umisťování prezentacíwww.slideshare.com – rychlé a snadné vytváření blogůwww.blogger.com – alternativa umožňující snadné publikováníwww.posterous.com nebo goo.gl – zkracování odkazů se statistikamiwww.bit.lygoo.gl Google Analytics – měření návštěvnostiGoogle Analytics – hlavní volba pro video na internetuwww.youtube.com a – LBS (Location Based Servics)www.foursquare.comwww.gowalla.com

126 Užitečné služby na Facebooku developers.facebook.com/tools/lint/ - URL Linter pro testování Like buttonků na webechdevelopers.facebook.com/tools/lint/ developers.facebook.com/tools/console/ - JavaScript Test Consoledevelopers.facebook.com/tools/console/ - přehled všech vašich aplikacíwww.facebook.com/developers/ developers.facebook.com/docs/reference/javascript/ - JavaScript SDK dokumentacedevelopers.facebook.com/docs/reference/javascript/ apigee.com/console/facebook - APIGee API Console pro Open Graph experimentyapigee.com/console/facebook bugs.developers.facebook.net/ - Bugtracking (BugZilla) Facebookubugs.developers.facebook.net/

127 Kde zjišťovat čísla – „ofišl“ české měření, měří jen ty co platíwww.netmonitor.cz – alternativní, občas užitečné informacewww.alexa.com a pro menší webywww.toplist.czwww.navrcholu.cz - Google AdPlanner Google Web Trends - Google Trends for WebSiteswww.google.com/adplanner Google Web Trends – „ofišl“ pro USAwww.compete.com en-us.nielsen.com/rankings/insights/rankings/internet - Nielse NetRankingsen-us.nielsen.com/rankings/insights/rankings/internet – facebook statistiky statistics.allfacebook.com/ - aplikace, FB Connect, Pageswww.checkfacebook.com statistics.allfacebook.com/ – Facebook, Twitter, YouTube, Google+, YouTube (jde o českou službu a týká se jenom českých účtů/stránek a dat)www.zoomsphere.com

128 A BLÍŽÍME SE KE KONCI Vážně ….

129 Kde mě najdete plus.google.com/ /plus.google.com/ / (blog) na (e-knihy) na (IT/C zprávy) na (IT/C tiskové zprávy) na (návody, tipy a triky – sociální sítě)www.bradbury.cz (prezentace)www.slideshare.net/MedvidekPU/


Stáhnout ppt "JAK NA FIREMNÍ FACEBOOK A JINÉ SOCIÁLNÍ SÍTĚ PRAKTICKY (V6.7) Daniel Bradbury Dočekal, 2011/12 Pro: JIC Brno."

Podobné prezentace


Reklamy Google