Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Vaz.1.03 Základy estetiky Vytvořeno: Ověřeno: Třída:MZ1 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Vaz.1.03 Základy estetiky Vytvořeno: Ověřeno: Třída:MZ1

2 Vazačství a aranžování Vzdělávací oblast : Odborné vzdělávání Předmět: Vazačství a aranžování Ročník: 1 Autor: Tůmová Jana Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: Dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova: Vazačství, aranžování, prvky Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu květinářství. Vzdělávací oblast : Odborné vzdělávání Předmět: Vazačství a aranžování Ročník: 1 Autor: Tůmová Jana Časový rozsah: 1 vyučovací hodina Pomůcky: Dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova: Vazačství, aranžování, prvky Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu květinářství.

3 Základní estetické prvky  základem všech estetických prvků je bod  dá-li se bod do pohybu jedním směrem, vzniká linie  podle charakteru pohybu vznikají přímky nebo křivky, ty vytváří základní konstrukci každého díla  vodorovná přímka - horizontála - spojuje se s pojmem nosné základny  svislá přímka - vertikála - tvoří středovou osu díla.  šikmé přímky - diagonály - obvykle určují šířku a plastičnost celku  křivky vznikají tehdy, není-li dráha pohybujícího se bodu přímá, křivky mohou být vlnité, obloukovité, vinuté, spirálovité, esovité, mohou stoupat i klesat

4 Typy linií

5 Křivky

6 Plocha  vzniká tehdy, dá-li se linie do pohybu jedním směrem  plocha - dílo obklopuje - tvoří pozadí kompozice - na níž je dílo umístěno - technických doplňků (sklo, dřevo, kov, tkaniny apod.)

7 Textura  je charakter povrchu plochy  povrh může být hladký, drsný, bublinatý, rýhovaný  u květin rozlišujeme povrch: sklovitý (frézie, kosmea) porcelánový (kala, brambořík, sněženka) sametový (gloxínie, některé růže) hedvábný (hrachor, orchideje) vlnatý (plesnivec- protěž) kovový (listy ananasovitých rostlin)  hrubou texturou se vyznačují větve jehličnatých dřevin  drsnou rozpukanou texturu má kůra borovic  šupinatou kůra smrku  kombinaci textury zvýrazníme různým použitím rostlin a nádob

8  vzniká, dá-li se plocha do pohybu  je jednou z nejdůležitějších vlastností  je charakteristický nejen pro jednotlivé rostliny, ale je velmi rozdílný i u jednotlivých částí rostlinného těla  rozlišujeme tvary kulovité, válcovité, kuželovité, srdčité, dlanité, mečovité, jehlicovité a čárkovité  je velmi důležitý i u zhotovených výrobků při dodržování zásady – vytvořit požadovaný tvar díla při neporušení původních přirozených tvarů jednotlivých použitých prvků Tvar

9 Barva  nejpůsobivější estetický prvek, tvoří nevýraznější vlastnost kompozice  barvy spektrální – červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová. Nejsou od sebe odděleny, ale přecházejí jedna v druhou prostřednictvím barevných odstínů (mezitónů)  podle použití dělíme barvy na pestré (všechny) a nepestré (bílá,černá)  podle působení barev na člověka dělíme barvy na: teplé (aktivní) - červená, ornžová a žlutá studené (pasivní) – modrá, zelená a fialová

10 Osvaldův barevný kruh  monochromatické harmonie (barvy jsou jednoduše sladěny pomocí světlejších a tmavších odstínů barvy)  harmonie příbuzných barev (barvy jsou sladěny pomocí podobnosti odstínů barvy)  harmonie sousedících barev (barvy jsou sladěny pomocí umístění barvy na barevném kruhu vedle sebe Při použití barev se obvykle využívá jejich kontrastu a souladu.

11 Opakování linie vzniká, dá-li se bod do pohybu jedním směrem základní typy linií – svislá (vertikála), vodorovná (horizontála), šikmá (diagonála) plocha vzniká dá-li se linie do pohybu textura je charakter povrchu plochy tvar vzniká, dá-li se plocha do pohybu barva tvoří nejvýraznější estetický prvek, dělíme je na pestré (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová) a na nepestré (bílá, černá) dále barvy rozdělujeme na teplé (aktivní)- červená, oranžová, žlutá a studené (pasivní) modrá, zelená, fialová

12 Použité zdroje HOMOLA, Vladimír. Vazačství a aranžování květin. Vyd. 1. Ilustrace Otakar Procházka. V Praze: Institut výchovy a vzdělávání Ministerstva zemědělství ČR, 1993, 147 s. ISBN X. BITTNEROVÁ, Marie. Floristika. Děčín - Libverda: Střední škola zahradnická a zemědělská Antonína Emanuela Komerse. ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání ve všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (foto, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední."

Podobné prezentace


Reklamy Google