Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz."— Transkript prezentace:

1 PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ

2 Anotace Materiál seznamuje žáky s některými postupy sebepoznávání. Musí být doplněn výkladem. AutorMgr. Magdaléna Nevařilová (Autor) JazykČeština Očekávaný výstup53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby- žádné - Klíčová slovaSebepojetí, metody sebepoznávání, svědomí Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinované Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníodborné vzdělávání Typická věková skupina let Vazby na ostatní materiályDalší materiály z celku „ Psychologie a komunikace“

3 Sebepojetí Souhrn představ o sobě samém, hodnocení sebe samého Vidění sebe sama, postoj k sobě samému Postoj k sobě samému má tři složky A) kognitivní (poznávací) B) afektivní (emocionální, citová) C) konativní (motivace, seberegulace)

4 Kognitivní (poznávací) složka sebepojetí Co o sobě vím Jaké mám dobré a špatné vlastnosti, slabé a silné stránky Jaký mám temperament, charakter Jaké mám vlohy a nadání Jakou mám vůli, vytrvalost, cílevědomost,…

5 Afektivní (citová) složka sebepojetí Vztah k sobě samému Sebeúcta, sebehodnocení, sebevědomí, sebedůvěra Při utváření je důležitá zpětná vazba - Od osob z rodiny (od rodičů, sourozenců, životního partnera) -Od vrstevníků, spolupracovníků, přátel -Od vlastních dětí

6 Konativní složka sebepojetí Seberegulace To, jak měníme sami sebe, pracujeme sami na sobě Rozhodující jsou naše osobní standardy: hodnoty, normy, cíle, aspirace Jsou hlavními měřítky pro posouzení vlastního chování

7 Sebepoznávání Proces, při kterém si uvědomujeme vlastní klady a zápory Nejlépe se naše osobnost projeví v zátěžových situacích Měřítkem je často srovnávání se druhými Začíná se utvářet při vstupu do školy (srovnání se spolužáky) Intenzivní je v pubertě a v adolescenci (hledáme, kým vlastně jsme, jaké je naše místo ve světě…)

8 „Lidé cestují, aby se obdivovali tomu, jak jsou hory vysoké, mořské vlny obrovské a toky řek dlouhé…a sami sebe přejdou, aniž se nad sebou pozastaví.“ Sv. Augustin „Před člověkem je život i smrt a bude mu dáno, co si vybere.“ Sírachovec 15:17

9 Metody sebepoznávání Pravidelná meditace Písemná forma – deník Zpětná vazba

10 Pravidelná meditace Nutno v pravidelnou denní dobu (např. před usnutím) Rekapitulace celého dne Výhody: Nenáročná na pomůcky, prostředí, můžeme ji provádět prakticky za každých okolností Nevýhody: Vyžaduje pevnou vůli soustředit myšlenky na daný záměr Pozn. Ve všech velkých náboženských systémech je nezbytnou podmínkou duchovního růstu

11

12 Písemná forma - deník Výhody Systematický záznam o našem životě Můžeme se vracet zpět do minulosti Nevýhody Autocenzura Možnost odhalení nežádoucí osobou Vyžaduje pevnou vůli a vytrvalost

13 Zpětná vazba Sociální zpětná vazba od přátel, příbuzných, členů rodiny Od přátel se dobře dozvídáme o našich špatných stránkách: mají nás rádi a proto pečlivě zvažují, kdy nám řeknou o něčem nepříjemném, pokud se už odhodlají, je velká pravděpodobnost, že mají pravdu „Přítel je ten, kdo o nás ví všechno, a má nás pořád stejně rád.“

14 Od nepřátel se naopak dobře dozvídáme naše dobré stránky: když už je nám nepřítel ochoten přiznat nějakou pozitivní vlastnost, určitě ji budeme mít

15 Johari okno Působení zpětné vazby znázorňuje model tzv. Johariho okna Johari – zkratka z křestních jmen autorů modelu Joe Lufta a Harringtona Ingramma Znázorňuje vnímání sebe sama a okolí Co o sobě vímCo o sobě nevím Co mně vědí ostatní VEŘEJNÁ OBLASTSLEPÁ OBLAST Co o mně druzí nevědí SKRYTÁ OBLASTNEZNÁMÁ OBLAST

16 Veřejná oblast – naše JÁ tak, jak se nám jeví a jak ho prezentujeme druhým Slepá oblast – zahrnuje to, co o mně vědí druzí a já to nevím (např. různá „výplňková“ slova „hm“, „například“…jejichž používání si neuvědomuji), mohou to být i vážnější okolnosti Skrytá oblast – to, co o sobě vím, ale nechci to zveřejnit (myšlenky, city, fantazie,…) Neznámá oblast – obsahuje skutečnosti, které jsou neznámé pro mne i pro druhé, oblast nevědomí (např. zážitky z útlého dětství, neuvědomované motivy,nepřiznané obavy,…)

17 Pokud se otevřu druhým, zmenšuji skrytou oblast Pokud používám zpětnou vazbu, zmenšuji slepou oblast Pro každého máme jiné Johariho okno (jiné pro partnera, jiné pro rodiče, pro přátele, pro nadřízeného,pro spolupracovníky…)

18 Svědomí To, jak prožíváme a morálně hodnotíme vlastní činy, motivy, city, úmysly Jeho podstatou je zvnitřnění norem, pravidel Dítě poznává, co je dobré a co ne pomocí reakcí dospělých – rodičů, učitelů,… V dospělosti nám říká co je správné a co ne naše svědomí

19 Svědomí Svědomí se ozve, když je mé jednání v rozporu s mými normami Funguje spontánně (bez naší účasti), ale uvědomujeme si ho Konflikt mezi vnitřními zásadami člověka a jeho vnějším chováním Nutí člověka ke změně chování

20 Zdroje - literatura ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: Doplněk, ISBN SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, ISBN

21 Zdroje - obrázky JURII. Old make-up mirror. [online] [cit ]. Dostupné z: CAMBRESIER. Addendum to Dictionnaire wallon-françois ou recueil de mots et de proverbes françois extraits des meilleurs dictionnaires de Cambresier (1757) [online] [cit ]. Dostupné z: MARUBATSU. [Japanese buddhist monk by Arashiyama.JPG [online] [cit ]. Dostupné z: [Japanese buddhist monk by Arashiyama.JPG KUČERA, Jaroslav. Kucera Jaroslav Slovensko 1974 ROZJÍMÁNÍ [online] [cit ]. Dostupné z: C3%8DM%C3%81N%C3%8D.jpg?uselang=cs C3%8DM%C3%81N%C3%8D.jpg?uselang=cs


Stáhnout ppt "PSYCHOLOGIE A KOMUNIKACE metody sebepoznání Mgr. Magdaléna Nevařilová PÉČE O NEMOCNÉ www.zlinskedumy.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google