Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ing. Libor Měsíček, Ph.D. CN460

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ing. Libor Měsíček, Ph.D. CN460"— Transkript prezentace:

1 Ing. Libor Měsíček, Ph.D. CN460

2  Výklad: ◦ jednotlivé součásti počítače a práce s nimi ◦ práce s periferiemi počítače ◦ bezpečné používání počítače ◦ počítačové sítě 2ICT - 2. cvičení

3 3 Zdroj: ICT - 2. cvičení

4  Hardware (HW) označuje veškeré fyzicky existující technické vybavení počítače  Software (SW) označuje veškeré programové vybavení počítače (operační systém, programy atd.) 4ICT - 2. cvičení

5  Vnitřní zařízení počítače ◦ Vše uvnitř těla (skříně) počítače  Vnější zařízení počítače ◦ Vše připojitelné k počítači  Vstupní zařízení (myš, klávesnice, scanner, kamera, mikrofon atd.)  Výstupní zařízení (monitor, reproduktory, tiskárna atd.)  Vstupně/výstupní zařízení (externí grafická karta, USB Flash disk atd.) 5ICT - 2. cvičení

6 6 ICT - 2. cvičení

7 7 ICT - 2. cvičení

8  Základní deska – Propojuje jednotlivé součástky počítače do jednoho celku, poskytuje jim napětí (to přichází ze zdroje) a fyzickou oporu  Zpravidla je na desce integrována: ◦ Zvuková karta ◦ Síťová karta ◦ Další komponenty (záleží na desce) 8ICT - 2. cvičení

9 9 ICT - 2. cvičení

10  Napájecí zdroj – převádí střídavé napětí (230V/50Hz) na nízké stejnosměrné napětí (3,3, 5, 12V) 10 ICT - 2. cvičení

11  Procesor (Central Processing Unit) ◦ Základní součást počítače ◦ Vykonává jednotlivé strojové instrukce ◦ Může obsahovat integrovanou grafickou kartu (např. některé modely Intel Core i3, i5, i7) 11 pul-roku-v-obchodech?start=3 ICT - 2. cvičení

12  Hlavní výrobci procesorů pro PC ◦ Intel  Core i3, i5, i7 (architektury Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell) ◦ AMD (omezuje produkci)  Např. řada Buldozer  Důležité parametry ◦ Výrobce ◦ Frekvence (GHz) – čím vyšší, tím lepší (obecně) ◦ Velikost pamětí L1, L2, L3 (MB) (větší, lepší) ◦ Výrobní proces (22 nm) (menší, lepší) ◦ Množství odpadního tepla (Thermal Design Power, udává se ve wattech (W) (menší, lepší) 12ICT - 2. cvičení

13  Potřeba odvést odpadní teplo ze skříně  Chladící média ◦ Vzduch  Pasivní  Aktivní ◦ Voda/kapalina  Heatpipes  „Vodní“ chlazení  Ponoření do kapaliny ◦ Vysoce zchlazený plyn (dusík) 13 ICT - 2. cvičení

14  Operační paměť (RAM) je energeticky závislá paměť určená pro dočasné uchovávání zpracovávaných dat a programového kódu ◦ Po odpojení napájení je obsah této paměti ztracen ◦ Běžné počítače: 2 až 8 GB DDR3 RAM ◦ Nedostatek paměti se projevuje zpomalením práce počítače, swapováním disku (data se musí ukládat na HDD) 14ICT - 2. cvičení

15 15ICT - 2. cvičení

16 16 HDD - obsahuje rotující plotny SSD - obsahuje NAND paměťové čipy 8 bitů (b) = 1 byte (B) 1024 B = 1 kiB 1000 MiB = 1GiB Problém záměny GiB a GB Připojen k základní desce pomocí rozhraní: ATA/SATA/SCSI FAT32, NTFS, EXT3, EXT4 Pevný disk – energeticky nezávislé zařízení k dlouhodobému uchování informace na základě magnetické indukce (HDD) nebo uchování náboje (SSD) ICT - 2. cvičení

17  Výhody HDD ◦ Kapacita ◦ Spolehlivost ◦ Neomezený počet přepsání  Nevýhody HDD ◦ Spotřeba ◦ Nízká rychlost čtení a zápisu ◦ Hluk ◦ Odpadní teplo ◦ Pomalé vybavení informace 17 Pro SSD platí opak ICT - 2. cvičení

18  Optická mechanika – ukládání a čtení dat na základě změny optických vlastností laseru od odrazné vrstvy média (CD, DVD, Blu-Ray)  Typy disků ◦ CD – standardně 700 MB ◦ DVD – 4,7 až 17 GB (dvouvrstvé z obou stran) ◦ Blu-Ray – 25 a 50 GB (jedna a dvě vrstvy) 18ICT - 2. cvičení

19  Grafická karta – vytváří obraz na monitoru (má řadu specializovaných procesorů, vlastní paměť atd.)  Řešení grafických karet ◦ Integrovaná v procesoru ◦ Integrovaná na desce ◦ Samostatná ◦ Přepínatelná (standardně používaná integrovaná a ve hrách a spol. pracuje samostatná) 19 hdmi_d html ICT - 2. cvičení

20  Karta se připojuje pomocí ◦ VGA ◦ DVI ◦ HDMI ◦ DispleyPort ◦ WiDi  Je možné přenášet obraz, zvuk a další data (HDMI, DP) 20ICT - 2. cvičení

21  Síťová karta slouží ke komunikaci počítačů a dalších zařízení v počítačové síti  Může být nejčastějí řešeno: ◦ Pomocí kabelů s koncovkou RJ-45  10 Mb/s = 1,25 MB/s  100 Mb/s = 12,5 MB/s  1 Gb/s = 125 MB/s ◦ Optický kabel ◦ Wi-fi  a = 54 Mb/s až n = 600 Mb/s  V praxi přenos nevyužívá plnou rychlost (omezeno rychlostí nejpomalejší části) 21ICT - 2. cvičení

22  Zařízení umožňující vstup a výstup analogového/digitálního signálu  Zpravidla integrováno na desce  Kvalitní zvukové karty se umisťují do rozšiřujícího portu 22ICT - 2. cvičení

23  Zařízení dodávající informace do počítače ◦ Klávesnice ◦ Polohovací  Klávesnice  Myš  Touchpad ◦ Scanner ◦ Ostatní  Herní příslušenství  Mikrofon  Kamera  Snímače kódů a další 23ICT - 2. cvičení

24  Odvozena od psacího stroje  Různé rozložení kláves (speciální klávesy podle platformy) a různé typy (ergonomické, drátové/bezdrátové …)  Připojována pomocí USB nebo PS/2 24 ICT - 2. cvičení

25  Snímá změnu polohy, stisk tlačítek a pohyb kolečka (2, 3, 5 směrný)  Princip snímání: ◦ Mechanické  Kulička otáčí válečky s připojenou clonou, změna prosvícení je převáděna na informaci o pohybu ◦ Optické  LED – pohyb snímán a přepočítáván  Laser – vylepšený princip, přesnější a méně náročné na povrch 25 ICT - 2. cvičení

26  Snímá změny na povrchu plochy ◦ Více dotykové snímání (nejčastěji pomocí kapacitní technologie) ◦ Multidotyková gesta 26 to-buy-best-computer-mouse/ ICT - 2. cvičení

27  Postupně načítá obraz ◦ Pohyb čtecí hlavy nebo papíru  Důležité parametry ◦ Rychlost čtení ◦ Barevná hloubka ◦ Rozlišení výstupu ◦ Připojení k počítači (drtivá většina USB) ◦ Velikost plochy předlohy ◦ Doplňkové funkce (multifunkční zařízení) 27ICT - 2. cvičení

28  Gamepad  Joystick  Sledování pohybu (konzole) ICT - 2. cvičení

29  Zajišťuje zachycení zvukového signálu u určitém rozsahu frekvencí na elektrický signál  Typy mikrofonů ◦ Snímaná oblast  Směrový  Panoramatický ◦ Velikost  Klopové  Vestavěné  Volné 29ICT - 2. cvičení

30  Složena z objektivu, obrazového snímače, elektroniky  Světlo dopadá přes objektiv na plochu citlivou na světlo. Obraz je zakódovaný a odeslaný do dalšího zařízení nebo uložen na paměťové médium  Rozlišení až 1080p při 25 snímcích za sekundu 30ICT - 2. cvičení

31  Monitor  Tiskárna  Plotter 31ICT - 2. cvičení

32  Obraz tvořen natáčením jednotlivých obrazových buněk a průchodem světla mezi dvěma vrstvami polarizačního filtru  Příklad mezního stavu: ◦ „Narovnané“ krystaly způsobí pohlcení světla v druhém filtru a „otočené“ umožní průchod světla druhým filtrem k pozorovateli  Každý LCD displej musí být podsvícen (výbojky, LED)  Každý pixel je tvořen třemi subpixely (RGB – červená, zelená a modrá) 32ICT - 2. cvičení

33 1. Vertikální polarizační filtr 2. Skleněný substrát 3. Vrstva tekutých krystalů 4. Skleněný substrát 5. Horizontální polarizační filtr 6. Reflexní vrstva odrážející obraz směrem k pozorovateli 33 ICT - 2. cvičení

34  Parametry ◦ Počet stran za minutu ◦ Rozlišení tisku (DPI) ◦ Hlučnost ◦ Cena za stránku ◦ Počet barev  Základní principy: ◦ Jehličkové  jehlička udeří na barvící pásku a otiskne bod na papíru,  různý počet jehliček v bloku (8, 16, 24, 48)  vysoká hlučnost a nízká kvalita i cena tisku ◦ Inkoustové  Inkoust je vystřikován/vytlačován/nanášen na papír z trysek  Bublinkové tiskárny – Vzrůstem teploty se vytvoří bublinka v inkoustu a kapka vyletí proti papíru  Piezoelektrické tiskárny – Inkoust je vystříknut z trysky na papír mechanicky  Nízké pořizovací náklady, vyšší náklady na tisk, vlhnutí papíru, opotřebení mechanických částí ◦ Laserové  Tisková předloha je uložena na válec osvícením, toner (barva) se nanese na osvícená místa, toner je otisknut na papír a zahřátím fixován  Levný provoz, vysoká rychlost tisku, vyšší pořizovací náklady 34ICT - 2. cvičení

35 35 Inkoustová tiskárna Jehličková tiskárna Laserová tiskárna ICT - 2. cvičení

36  Média pro ukládání dat ◦ Flash disk ◦ Optické disky (CD, DVD, Blu-Ray)  Operační systémy ◦ Funkce:  Ovládání počítače (spouští programy …)  Abstrakce hardwaru (rozhraní pro programy)  Správa systémových prostředků 36ICT - 2. cvičení

37  Počítačová síť ◦ Výměna informací  Architektura sítě ◦ Peer-to-peer ◦ Klient-server  Jak komunikovat ? ◦ Protokol: TCP/IP 37

38 38

39  Počítačová síť ◦ TCP/IP ◦ WiFi – EduroamEduroam ◦ BlueTooth – 2 a více zařízení  Zařízení - vlastní protokol  Lasco ◦ Firewire (IEE1394) ◦ USB ◦ Infrared (IrDA) 39


Stáhnout ppt "Ing. Libor Měsíček, Ph.D. CN460"

Podobné prezentace


Reklamy Google