Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU Eliška Kubičková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU Eliška Kubičková."— Transkript prezentace:

1 MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU Eliška Kubičková

2 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce2 ZADÁNÍ Navrhněte a konstrukčně proveďte mechanizmus řízení nákladního automobilu do celkové hmotnosti 9t podle následujícího postupu:

3 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce3 ZADÁNÍ 1. Zvolte vhodný typ mechanizmu řízení 2. Proveďte rozbor geometrie řízení

4 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce4 ZADÁNÍ 3. Proveďte návrhové a kontrolní výpočty jednotlivých částí mechanizmu 4. Proveďte konstrukční návrh mechanizmu řízení a jeho jednotlivých částí

5 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce5 Parametry zadaného vozidla DAEWOO AVIA D60/90 Kategorie: lehký nákladní automobil třídy N2 Řídící náprava: přední tuhá náprava Max. zatížení: 9t Rozvor náprav: 5100mm Rozchod řídící nápravy: 1802mm

6 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce6 Parametry zadaného vozidla DAEWOO AVIA D60/90 Zatížení na přední nápravu: 2900kg Převodka řízení: převodka integrovaná s hydraulickým posilovačem řízení ZF Schväbisch Gmünd, typ ZF 8090

7 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce7 Parametry pro rozbor geometrie a kinematiky Poloměr rejdu r s = 38mm Dynamický poloměr kola r dyn = 365mm Záklon rejdové osy  0 = 3°±30´

8 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce8 Parametry pro rozbor geometrie a kinematiky Maximální úhel natočení kola  imax = 40° Příklon rejdového čepu  0 = 8° Odklon kola  0 = 0,5°

9 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce9 Volba typu řídícího mechanizmu

10 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce10 Řešení geometrie řízení 1. Grafické řešení lichoběžníka řízení 2. Početní řešení lichoběžníka řízení 3. Řešení kinematické charakteristiky řízení

11 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce11 Výsledky početního řešení lichoběžníku řízení Délka spojovací tyče u = 1542mm Úhel řídící páky kola = 14°30´ Změna délky spojovací tyče vlivem sklonu osy rejdu  u = 0,013% Kontrola mechanizmu proti vzpříčení  e = 69°32´ > 20° =  min  i = 146°39´ < 160° =  max

12 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce12 Výsledky početního řešení lichoběžníku řízení Změna rozdílu natočení levého a pravého kola vlivem sklonu rejdové osy  ´ -  = 30´ Velikost úhlu spojovací tyče v příčné rovině vozidla  = 2°9´

13 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce13 Kinematická charakteristika řízení  e = f(  i )

14 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce14 Rozbor silového působení na mechanizmus řízení Rozbor silového působení spočívá ve stanovení sil a momentů na řídící mechanizmus v těchto režimech: přímá jízda brzdění zatáčení brzdění v zatáčce

15 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce15 Rozbor silového působení na mechanizmus řízení - postup Schematické znázornění mechanizmu v daném režimu jízdy Stanovení silových účinků na jednotlivá tělesa metodou uvolňování Výpočet sil a momentů v jednotlivých režimech

16 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce16 Výsledky silového rozboru Největší silové účinky na řídící mechanizmus vyšly v těchto režimech: Brzdění Brzdění v zatáčce

17 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce17 Konstrukční provedení řídícího mechanizmu a jeho částí Konstrukční návrh jednotlivých částí řídícího ústrojí Pevnostní kontrola navržených částí Zpracování výkresové dokumentace mechanizmu řízení a jeho částí

18 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce18 Pohled na mechanizmus řízení

19 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce19 Pevnostní kontrola navržených částí mechanizmu Způsob namáhání jednotlivých částí Spojovací tyč – vzpěr Páky spojovací tyče – tlak + ohyb Řídící páka – tlak + ohyb Spojovací táhlo řízení – tah Hlavní páka řízení – tah – tlak Kulové klouby spojovací tyče a spojovacího táhla - otlačení

20 26.8.2003 ČVUT, Fakulta strojní, Prezentace diplomové práce20 Kontroly uložení Řídící páka kola – kuželový spoj - úsečové pero Páky spojovací tyče – kuželový spoj - úsečové pero Hlavní páka řízení – jemné drážkování


Stáhnout ppt "MECHANIZMUS ŘÍZENÍ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU Eliška Kubičková."

Podobné prezentace


Reklamy Google