Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuAtmosféra (VII. část) Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Vzdělávací oblastGeografie Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, Tematický okruhAtmosféra Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 1. ročník Anotace Výukový materiál je určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium. Výukový materiál je nutno doplnit výkladem. Žák se bude orientovat v problematice atmosféry. Vybavení, pomůcky- Klíčová slovaAtmosféra, podnebí, počasí, vertikální členění atmosféry. Datum5. 9. 2013 ATMOSFÉRA (VII. ČÁST)

2 POČASÍ 5) Atmosférické srážky jsou produktem kondenzace vodních par mohou být tekuté (mrholení, déšť) nebo pevné (kroupy, sníh) množství srážek = srážkový úhrn ten nám udává výšku vodního sloupce v mm na určitou plochu 1 mm srážek odpovídá 1 litru vody, který spadl na plochu 1 m 2

3 POČASÍ 5) Atmosférické srážky místa se stejnými úhrny srážek se na mapě spojují čarami, které označujeme jako izohyety množství srážek se mění srážkoměry

4 ROZŠÍŘENÍ PŘEDCHOZÍCH VĚDOMOSTÍ vítr, který svou rychlost mění v krátké době o více než 5 m.s −1, se označuje jako nárazovitý směr větru se stanovuje z oblasti, odkud vane a udává se ve stupních azimutu. Vítr vanoucí ze severu na jih proudí pod azimutem 0° a označuje se jako severní vítr východní vítr pak analogicky vane pod azimutem 90° z východu na západ

5 ROZŠÍŘENÍ PŘEDCHOZÍCH VĚDOMOSTÍ mění-li vítr svůj směr o více jak 45°, označuje se jako proměnlivý vítr ke stanovení síly větru se používá Beaufortova stupnice (viz následující tabulka; Beaufortova stupnice síly intenzity větru, zdroj: upraveno podle: Netopil, 1984 1 ), která byla počátkem 19. století vytvořena Francisem Beaufortem

6 StupeňOznačení a projevRychlost větru (m/s) Rychlost větru (km/h) 0bezvětří – kouř vystupuje přímo vzhůru0,0–0,2méně než 1 1vánek – téměř nepozorovatelný pohyb vzduchu0,3–1,51–5 2slabý vítr – je cítit na tváři, listí šelestí, čeření vodní hladiny1,6–3,36–11 3mírný vítr – listí a větvičky se pohybují, vlnění vodní hladiny3,4–5,412–19 4dosti čerstvý vítr – vítr zvedá prach a papíry, pohybuje menšími větvemi, tvorba pěnových vrcholků na mořských vlnkách 5,5–7,920–28 5čerstvý vítr – hýbe listnatými keři, ohýbá malé stromky, vytváří se zpěněné hřeby na menších mořských vlnách 8,0–10,729–38 6silný vítr – pohybuje silnějšími větvemi, obtížnější použití deštníků, vznikají větší vlny 10,8–13,839–49 7prudký vítr – pohybuje celými stromy, obtížná chůze, bouří se moře 13,9–17,150–61 8bouřlivý vítr – láme větve, vzpřímená chůze je proti větru nemožná, vznikají velké vlny s odtrhávající se vodní tříští 17,2–20,762–74 9vichřice – strhává střešní krytinu, menší škody na stavbách, vysoké vlny s létající vodní tříští snižující dohlednost 20,8–24,475–88 10silná vichřice – vyvrací stromy a ničí domy, hřebeny mořských vln se lámou 24,5–28,489–102 11mohutná vichřice – působí rozsáhlé škody, vysoké pěnové hory, dohlednost snížena vodní tříští 28,5–32,6103–117 12orkán – devastující účinky, pohybuje těžkými objekty, odnáší domy, moře je zcela bílé od pěny a vodní tříště 32,7 a vícevíce než 118

7 POČASÍ 6) ZONÁLNÍ ROZLOŽENÍ TLAKU V LEDNU A ČERVENCI (ZDROJ: DE BLIJ, H. A KOL., 2004) 6)

8 PŘEDPOVĚĎ POČASÍ mapy předpovídající počasí se označují jako synoptické mapy aktuální synoptické mapy můžeme na jít na stránkách Českého hydrometeorologického ústavu

9 SYNOPTICKÁ MAPA 5)

10 OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Jak je na synoptické mapě znázorněna tlaková výše? Jak je na synoptické mapě znázorněna teplá fronta?

11 ZDROJE A PRAMENY 1)NETOPIL, Rostislav. A KOLEKTIV. Fyzická geografie. 1. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. ISBN 14-383-84. 2)DEMEK, Jaromír. Úvod do obecné fyzické geografie. 1. vyd. Praha: Academia, 1976, 400 s. 3)PATOČKOVÁ, Soňa. Geografie: studijní materiály nejen pro maturanty. V Tribunu EU vyd. 1. Uherské Hradiště [i.e. Brno]: Tribun EU, 2008, 193 s. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-7399-578-2. 4)STRAHLER, Alan H. Introducing physical geography. Sixth edition. Hoboken: John Wiley & Sons, 2013, xviii, 641 pages. ISBN 978-111-8396-209. 5)Predpoveď počasia. Klub slovenských turistů Stará Turá [online]. 2010 [cit. 2013-12-24]. Dostupné z: http://www.kstst.sk/pages/vht/meteo/pred.htm 6)DE BLIJ, H., J., MULLER, P., WILLIAMS, R. Physical geography. New York: Oxford university Press, 2004. 702 s.


Stáhnout ppt "Www.zlinskedumy.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.1007 AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google