Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„PROGRAMY PROSPERITY“ - CESTY ROZVOJE ZAMĚSTNANOSTI A PODNIKÁNÍ V REGIONECH ČR Kvalitní pracovní síla jako zdroj rozvoje zaměstnanosti a prosperity regionů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„PROGRAMY PROSPERITY“ - CESTY ROZVOJE ZAMĚSTNANOSTI A PODNIKÁNÍ V REGIONECH ČR Kvalitní pracovní síla jako zdroj rozvoje zaměstnanosti a prosperity regionů."— Transkript prezentace:

1 „PROGRAMY PROSPERITY“ - CESTY ROZVOJE ZAMĚSTNANOSTI A PODNIKÁNÍ V REGIONECH ČR Kvalitní pracovní síla jako zdroj rozvoje zaměstnanosti a prosperity regionů Zpracováno Ing. Pavel Komárek a kol

2 „Pozvedněte člověka a náš hospodářský život se zvedne sám...” Tomáš Baťa Z projevu ve Zlíně roku 1927 Obdivuhodné dílo Tomáše Bati je stále bohatým zdrojem inspirace. Řada prvků, které se v prvorepublikovém Zlíně podařilo Baťovi uvést do praxe a jsou dnes v moderních tržních ekonomikách běžné, se u nás stále ještě nevyužívají. Mezi největší přínosy Tomáše Bati v rozvoji lidských zdrojů například patří: Unikátní Baťova škola práce - založena v roce 1925 posunula výrobu obuvi ve Zlíně na světovou špičku a umožnila mimořádnou obchodní expanzi závodu do 63 zemí Motivace všech zaměstnanců na zisku zavedeném v roce 1923 přineslo zásadní zvýšení produktivity práce dílen. Dnes je u nás na rozdíl od vyspělých zemí tento princip využíván velmi omezeně. Otevřenost komunikace, participace všech zaměstnanců na řízení a jejich vtažení do rozvoje firmy vyvolalo mimořádný efekt. Zápal a poctivost minulý režim bohužel takřka udusil. Progresivní a velkorysý přístup, odvaha nést riziko i zodpovědnost jsou klíčové hodnoty Baťovy filozofie. Zejména díky osobnostním rysům „baťováků“, odvážným rozhodnutím a výsledkům, kterých dosáhli, je batismus stále živý. Motto

3 Trendy pracovního trhu v nové ekonomice Zákaznická orientace, kreativita, produktivita 66% produktů na technologiích starších 10 let* % ceny produktu připadá na proces prodeje !* Pružné úvazky, nepředvídatelnost pracovního vztahu Pracovní kontrakty na úkol, dočasně, podle poptávky Odměna se odvíjí od produktivity práce, přidané hodnoty Na trhu práce vítězí „Job makeři“ Neúnavní inovátoři, schopni nést riziko a zodpovědnost ** Roste význam sebepoznání - využití silných stránek v týmu Zaniká řada zaměstnání a vznikají nové možnosti Rychle vznikají a zanikají projektové týmy, nutná je flexibilita Vysoké nároky na trvalý růst znalostí u všech pozic *Peter Hartz: Job revolution, **Robert Reich: V pasti úspěchu...

4 Globální (EU) trh přeje připraveným ! Kdo to však u nás může o sobě říct ? PŘÍLEŽITOSTI REGIONŮ: Silné značky obsazují trhy, ale hledají přidanou hodnotu, inovaci nebo nízkou cenu u malých pružných dodavatelů. Internet stále více zapojuje regionální firmy v řadě oborů. Řada služeb u nás chybí... Bydlení a životní náklady jsou v regionech výrazně příznivější. Nové služby Bydlení Osobnosti HROZBY JEJICH NENAPLNĚNÍ: Zahraniční investoři JIŽ nenacházejí LEVNOU pracovní sílu a JEŠTĚ nenachází dostatečně ZNALOU. Nízká produktivita MSP - roste význam individuálních schopností. Odliv osobností znamená ztrátu práce. Limitem růstu MSP jsou znalosti a dovednosti lidí, motivace (sociální systém), v dalším pořadí finance.

5 Koncepce regionálního rozvoje lidských zdrojů PROČ MUSÍ BÝT PRIORITOU MSP: MSP neodchází při změně směnného kurzu, růstu mezd apod. Aktivuje potenciál regionu, využívá místní zdroje a služby Nemá vlastní finance na vzdělávání zaměstnanců Nezíská investiční pobídky, daňové úlevy a finance na školení Využití financování ESF MSP stabilizuje regionální rozvoj ! CÍL: STEJNÁ PŘÍLEŽITOST PRO VŠECHNY Podpora flexibility, získávání klíčových znalostí a dovedností Cenová a regionální dostupnost výuky Využití ESF (OP RLZ), odpovídající administrace projektu Koncepční přístup – možnost analýz, sledování efektivity

6 Rozvoj regionu odpovídá jeho sociálnímu kapitálu KOMERČNÍ SFÉRA NEZISKOVÝ SEKTOR VEŘEJNÁ SPRÁVA AKADEMICKÁ SFÉRA Teorie Nové přístupy Znalost problematiky Entusiasmus SPOLUPRÁCE Otevřená správa RLZ přináší kompetenci a důvěryhodnost Pravidla Finance Praxe Outsourcing

7 Projekty pro růst zaměstnanosti a prosperitu regionů znalosti = produktivita = zaměstnanost Tržní gramotnost invence = práce Inkubátory pro rozvoj malého podnikání Podpora podnikání „Centra prosperity“ Vzdělávací „Programy prosperity“ Národní program počítačové gramotnosti

8 Počítačová gramotnost - základní kámen zaměstnatelnosti Celkem ČR (15+): 22% Podle věku:Podle vzdělání: Věk: PodílVzdělání:Podíl gramotných: gramotných: % základní5% % vyučení8% %střední bez matur.18% 60+5%střední s matur.29% vysokoškolské55% Podle Evropské komise potřebovalo ke své práci počítač v roce % zaměstnanců pracujících v zemích E.U. ! Reprezentativní průzkum proveden ve spolupráci s agenturou Taylor Nelson Sofres Factum v září 2003 Národní program počítačové gramotnosti

9 Národní program počítačové gramotnosti Tabulka 1 Text 1 Úvod Poprvé u PC Spuštěno ve spolupráci s MPSV Základní standard počítačové gramotnosti: 10 x 2 hod bloky Test Text 2 Tabulka 2 Praktická cvičení Práce díky internetu Internet Uvedeme během t.r. Výsledky 2003: 31,772 účastníků 245 center 168 sídel 600 lektorů á 100Kč

10 245 Center internetu ve 168 obcích MORAVSKO- SLEZSKÝ 35/19 Bohumín, Bruntál Brušperk Český Těšín Frenštát pod R. Frýdek-Místek Hať, Havířov Karviná, Krnov Nový Jičín Opava, Orlová Ostrava, Sedliště Šenov, Šilheřovice Třinec, Vítkov ZLÍNSKÝ 12/9 Březová Kroměříž Napajedla Rožnov p. R. Uherské Hradiště Uherský Brod Valašské Klobouky Vsetín Zlín JIHOČESKÝ 18/14 Bechyně, Blatná Borovany, Č.Buděj. Čkyně Jindř. Hradec Kaplice, Písek Prachatice Strakonice Tábor, Třeboň Trhové Sviny Týn nad Vltavou KARLO- VARSKÝ 8/7 Aš, Cheb Karlovy Vary Kraslice, Loket Mariánské Lázně Toužim KRÁLOVEHRADEC. 18/14 Chlumec n.C Dobruška Dvůr Králové n. Labem Hradec Králové Hronov, Náchod Nová Paka, Nový Bydžov Nové Město n.Metují Rychnov nad Kněžnou Teplice n. M. Trutnov Úpice Vrchlabí VYSOČINA 21/15 Dol.Rožínka, Havl.Brod, Humpolec, Jihlava, Jimramov, Lipnice, Mor. Budějovice, Nové M. na Mor.,Pelhřimov, Telč, Senožaty, Třebíč, Vel.Mez. Větrný Jeníkov, Žďár n.Sáz. LIBERECKÝ 12 / 8 Česká Lípa Hejnice Hrádek n. Nis. Liberec Nový Bor Semily Turnov Železný Brod PARDUBICKÝ 16/11 Chroustovice Chrudim, Lanškroun Letohrad, Litomyšl Pardubice, Přelouč Svitavy, Třemošnice Ústí nad Orlicí Žamberk PLZEŇSKÝ 16 / 8 Blovice Domažlice Horšovský Týn Klatovy Plánice Plzeň Rokycany Stříbro ÚSTECKÝ 16/12 Česká Kamenice Chomutov Krupka Litoměřice Litvínov Louny Lovosice Podbořany Rumburk Teplice Ústí nad Labem Žatec JIHOMORAVSKÝ 21/12 Blansko, Brno, Břeclav, Bučovice, Dyjákovice Hodonín, Hustopeče, Ivanovice na Hané Kyjov, Letovice, Vyškov, Znojmo STŘEDO ČESKÝ 15/12 Březnice Čelákovice Hořovice Kladno Kolín,Liběchov Ml. Boleslav Nymburk Poděbrady Příbram, Slaný Uhlíř.Janovice OLOMOUCKÝ 16/14 Bernartice Hranice, Lipová Litovel, Lutín Mohelnice Olomouc Přerov Prostějov Slatinice Šumperk Velká Bystřice Zábřeh Zlaté Hory PRAHA 21 RCI

11 Centrální řízení - kompletní řešení projektu Regionální Centra Státní instituce Finance Metodika Materiály Marketing Komerční partneři Sledování potřeb Sběr dat MarketingKontaktní Centrum Centrální řízení

12 Chybí 1,000,000 gramotných k úrovni EU Blížit se EU znamená investovat ročně 75 mil.Kč po 10 let* Požadavkům zaměstnavatelů vyhoví tmavě modrý podíl populace Zdroj dat: SIBIS - ofic. průzkum eEUROPE, zpracováno SC&C 13% NPPG v Centrech internetu: 1 gramotný = 1,500Kč Roční kapacita v ČR: 50,000 gramotných, 250,000 účastí

13 Vzdělávací „Programy prosperity“ – Systém dalšího vzdělávání dospělých znalosti = produktivita = zaměstnanost Tržní a informační gramotnost - Klíčové kompetence

14 Profil ideálního zaměstnance se změnil: Úzká profesní orientace už nestačí ! Zúžení znalostí pouze na vlastní profesi je historií: Snižuje produktivitu a komplikuje řízení Brzdí flexibilitu týmu a komplikuje komunikaci Znemožňuje inovační proces, citlivost pro zákazníka Omezuje zaměstnatelnost lidí Zákazník Informatika Produkce Prodej Marketing Management Administrativa Ekonomika Právo Úzká specializace pracovníků je příčinou pomalé reakce na potřeby trhu Nepružné !

15 Nové požadavky na pracovní sílu i podnik: Široký rozhled - vysoká míra tržní gramotnosti, přehled v oboru, flexibilita Trvalé vzdělávání- sledování trendů a hledání nových příležitostí Vlastní iniciativa- schopnost uvést nápad do praxe, vytvářet si kontakty Zodpovědnost - podstoupit riziko a nést zodpovědnost za výsledek Profesní vzdělání Odbornost, řemeslo Komunikace Marketing Informatika Management Ekonomika Obchod Jazyky Právo Tržní gramotnost Informační gramotnost Zaměstnanec s perspektivou Zákazník Vysoká citlivost týmu k potřebám trhu Rychlost uvedení nápadu na trh Týmoví hráči Nejlepší zaměstnanec je dobrý podnikatel

16 Vztah klíčových kompetencí a profesního vzdělávání Schopnost trvale ZÍSKÁVAT ze všech zdrojů informací klíčové ZNALOSTI pro svou práci i soukromý život. Tržní gramotnost Schopnost REALIZOVAT své osvojené znalosti a dovednosti v TRŽNÍM PROSTŘEDÍ. „PROGRAMY PROSPERITY“ Informační gramotnost Profesní vzdělání Schopnost ovládat konkrétní řemesla a oborové PROFESE. Formální vzdělávání ve školách nebo v rámci rekvalifikací, často zajišťuje zaměstnavatel. ŠKOLY, REKVALIFIKACE, PODNIKY

17 Tržní gramotnost rozvíjí MSP, zaměstnanost Atraktivní praktická výuka dostupná všem Prezenční výuka s lektorem ve všech regionech Teorie a praktický výcvik osvědčených technik z praxe Podpora výuky moderními prostředky: Interaktivita, multimédia, e-learning Právo Ekonomika Marketing Komunikace Obchod Mktg. plán Prezentace Zákazník Techniky PR Management Využití škol !

18 Tři hlavní „Programy prosperity“ pro tři cílové skupiny A B C Úspěšný zaměstnanec Samostatný podnikatel 48 hod. 100 hod. 176 hod. Nový začátek

19 Zapojení místních vzdělávacích firem, lektorů, škol,... Organizace v regionech Tvorba regionálních projektů a vztah k PUP Přehledy efektivity Investice x Výsledky Využití k sociální práci Soc. skupiny Malé org. OSVČ Firmy Zájemci o podnikání Cílové skupiny Organizační rámec Systému dalšího vzdělávání Projektové řízení Vztah k centrálním projektům a institucím, finance, organizace, kontrola kvality Metodika a podpora Multimediální a e-learningové formy Marketing & PR Motivace ke vzdělávání a aktivnímu přístupu „Programy Prosperity“

20 Široká dostupnost dalšího vzdělávání Domácí přístup k metodikám kurzů Lokální sítě Veřejný přístup Úřady, školy, knihovny E-learning Multimédia Videostreaming Organizace Analýzy Administrace Partneři Tvůrci obsahu Lektoři Prezenční výuka Školy Vzdělávací instituce

21 Charakteristika „Programů prosperity“ KONCEPCE zaměření na tržní a informační gramotnost regionálně dostupný na úrovni býv. okresu (mikroregionu) cenová dostupnost pro většinu sociálních skupin profesionální marketing a PR PARTNERSTVÍ spolupráce MPSV, NVF, RVRLZ, ČSRLZ, HK, UK,*… komerční a mediální partneři úspěšné a respektované osobnosti TECHNICKÉ ZAJIŠTĚNÍ jednotná metodika výuky, profesionální lektoři multimediální a e-learningová podpora prezenční výuky centrálně řízený provoz včetně podpory IS, CRM,... financování na bázi PPP, SF EU * HK - Hospodářská komora, NVF - Národní vzdělávací fond, RVRLZ - Rada vlády pro rozvoj lidských zdrojů, ČSRLZ - Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů

22 Podpora rozvoje podnikání a zaměstnanosti invence = práce Inkubátory pro rozvoj malého podnikání Centra prosperity

23 Těžké začátky - netvůrčí kolotoč podnikatele MANAGEMENT NÁPAD - INVENCE MARKETING & OBCHOD FINANCE PROVOZ Tržní znalosti : Tržní trendy, segmentace Diverzifikace produktu Marketingová komunikace Zákaznické průzkumy Prodejní kanály Znalosti a procesy: Řízení týmu Vzdělávání Řízení projektů Výběr pracovníků Modely odměňování Znalosti a činnosti: Plánování Cash-flow Bankovní produkty Programy podpory, E.U. Kalkulace produktu Neproduktivní činnosti: Fyzické prostory Technické vybavení Administr., správa IS Logistika Hlavní hodnota podnikatele: Kreativita a nápady Invence a cit pro trh

24 Klastry firem - Infrastruktura a služby – Trh práce RADA EXPERTŮ – COACHING – KONZULTACE Pravidla a podmínky – Organizace - Kontakty CENTRUM PROSPERITY Další vzdělávání - Tržní gramotnost Typologie Finance Právo Komunikace Management Obchod Marketing E.U. Nápady Projekty Úkoly Zaměstna- telní lidé NPPG Zájemci o práci „Job makeři“ Inovátoři Řešení Firmy Region Město Školy Partneři

25 výrobní prostory – 2712 m 2 skladové plochy – 432 m 2 kanceláře s jednosměnným provozem – 120 m 2 kanceláře s vícesměnným provozem – 85 m 2 jednací místnosti – 70 m 2 Výrobní prostory kapacita 42 projektů, 144 pracovních míst, 3840 m2

26 Kancelářské prostory – Referenční model kapacita 160 projektů, 472 pracovních míst, 4896 m2 skladové plochy – 432 m 2 kanceláře s vícesměnným provozem – 85 m 2 jednací místnosti – 70 m 2 kanceláře s jednosměnným provozem – 120 m 2

27 Podmínky pro podnikatele

28 Celorepubliková síť Center prosperity – synergie pro regiony

29 Charakteristika projektu Center prosperity KONCEPCE Zaměření primárně na regiony s vyšší nezaměstnaností Jednotná metodika provozu - pravidla pro podnikatele Coaching jednotlivých projektů Centrální podpora v řadě služeb PARTNERSTVÍ Spolupráce MPO, HK, UK, CzechInvest,… Zajištění komerčních partnerů Spolupráce s úspěšnými osobnostmi - vzory podnikání TECHNICKÉ ZAJIŠTĚNÍ Sdílení zkušeností a kontaktů v rámci sítě Využití moderních ICT (konferencing, prezentace..) Lokální management Financování na bázi PPP, SF EU Profesionální marketing a PR

30 Centra prosperity: Přínosy pro firmy Aktivace znalostního potenciálu Prolnutí byznys a akademické sféry Trh nápadů, inovací a grantových výzev, domino efekt Růst zaměstnatelnosti pracovníků Zázemí Virtuální i fyzické kanceláře, asistence, servis Informační infrastruktura, Monitoring čerpaných zdrojů Síť kontaktů a vazby na lokální firmy Zdroje Odborné - konzultace v radě a partnerských firmách Personální (on-line, studentské vazby) Finanční (E.U. fondy, region, stát, komerční subjekty)

31 Shrnutí co Vám přináší spolupráce s námi Prosperita o.p.s.: Jsme nositeli know-how v oblasti dalšího vzdělávání dospělých Máme unikátní zkušenosti s implementací rozsáhlých vzdělávacích programů Využíváme lokální vzdělávací instituce a školy Umožníme Vám lépe využít financování ze SF EU a EHP Může přispět k tvorbě regionální strategie RLZ

32 „RLZ jako zdroj prosperity regionu“ Série pracovních seminářů s partnery Agenda pracovních seminářů: 1.Cíle v RLZ, dopady, koncepce, organizace (30’, Prosperita) 2.Praktické ukázky – multimédia, e-learning (15’, partner) 3.Infrastrukturní a technologické projekty (30’, GTS, CISCO,..) 4.Možnosti financování (20’, Prosperita) 5.Diskuse Místa konání: kraje Termín: květen 2004 Informace:

33 Děkuji za pozornost a přeji Vašemu regionu úspěšný rozvoj ! Termíny regionálních seminářů v květnu budou na našich stránkách: V případě Vašeho zájmu nás kontaktujte em na:


Stáhnout ppt "„PROGRAMY PROSPERITY“ - CESTY ROZVOJE ZAMĚSTNANOSTI A PODNIKÁNÍ V REGIONECH ČR Kvalitní pracovní síla jako zdroj rozvoje zaměstnanosti a prosperity regionů."

Podobné prezentace


Reklamy Google