Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Semestrální práce z předmětu Matematické modelování BRZDNÁ DRÁHA AUTOMOBILU Lucie Kupková,A06165.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Semestrální práce z předmětu Matematické modelování BRZDNÁ DRÁHA AUTOMOBILU Lucie Kupková,A06165."— Transkript prezentace:

1 Semestrální práce z předmětu Matematické modelování BRZDNÁ DRÁHA AUTOMOBILU Lucie Kupková,A06165

2 Obsah:  Úvod  Brzdová soustava automobilu  Základní pojmy  Dráha zastavení  Brzdná dráha  Tabulka  Něco pro zajímavost  Závěr

3 1.úvod  V této práci jsem se pokusila o vytvoření matematického modelu brzdné dráhy automobilu. Nejprve na prvních několika stránkách se budu snažit vysvětlit obecné pojmy, které jsou třeba k pochopení, co vlastně ta brzdná dráha je. Dále se budu zabývat výpočtem brzdné dráhy a uvedu také nějaké příklady, nakonec vám ukáži, jak si dle italského automagazínu stojí některá běžně používaná auta.

4 2.Brzdová soustava automobilu  má rozhodující vliv na bezpečnost jízdy automobilu, a proto musí splňovat všechny požadavky z hlediska funkce i spolehlivosti  je soubor ústroj, která slouží ke zmenšo - vání rychlosti jedoucího vozidla, popř. až k jeho zastavení, nebo slouží k zajištění již stojícího vozidla

5 2.Brzdová soustava automobilu brzdové soustavy u osobních automobilů: - u dnešních osobních automobilů se k ovládání provozního a nouzového brzdění používají jen kapalinové brzdy, buď jsou přímočinné a nebo s posilovačem, používají se však i strojní brzdy ( hlavně u automobilů vyšších hmotností) - ovládacím ústrojím těchto soustav je brzdový pedál, k ovládání parkovací brzdy se téměř výhradně používají mechanické soustavy, kde ovládacím prvkem je ruční páka

6 2.Brzdová soustava automobilu Druhy brzdových soustav podle účelu použití: A)provozní brzda – je brzdová soustava ovládaná řidičem vozidla a používaná při obvyklé jízdě vozidla B) pomocná brzda - je brzdová soustava, která může, pokud je třeba, podpořit účinek provozní brzdy C) nouzová brzda – je brzdová soustava ovládaná řidičem vozidla a schopná zastavit vozidlo při selhání provozní brzdy - za nouzovou brzdovou soustavu můžeme pokládat například parkovací brzdovou soustavu D) parkovací brzda – je brzdová soustava určená k tomu, aby zabraňovala stojícímu vozidlu ( např. na svahu), dát se do pohybu

7 3. Základní pojmy Brzdná síla - je vyvozena účinkem brzdové soustavy a působí proti pohybu automobilu Doba brzdění - je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla (brzdovou soustavu), až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví Dráha brzdění(m) - je dráha, kterou vozidlo ujede v době brždění

8 3. Základní pojmy Doba brzdění má tyto složky:  doba prodlevy brzdy – je doba od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat  doba náběhu brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy dosáhne plné výše  účinná doba brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví  doba doběhu brzdění – je doba, která uplyne od okamžiku, kdy řidič přestane působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine

9 3. Základní pojmy Dráha brzdění má tyto složky:  dráha prodlevy brzdy – je dráha, kterou vozidlo ujede v době prodlevy brzdy  dráha náběhu brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v době náběhu brzdění  dráha účinného brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v účinné době brzdění  dráha doběhu brzdění – je dráha, kterou vozidlo ujede v době doběhu brzdění

10 3. Základní pojmy obr.1 Doba brzdění a její složky

11 4.Dráha zastavení Dráha pro zastavení vozidla - je tvořena dvěma faktory a) reakční dráhou b) vlastní brzdnou dráhou - s rostoucí rychlostí se dráha zastavení výrazně prodlužuje  REAKČNÍ DRÁHA - je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit - to trvá zhruba jednu vteřinu - v tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí – teprve potom jsou zapojeny brzdy  VLASTNÍ BRZDNÁ DRÁHA – viz. dále

12 5.Brzdná dráha Brzdná dráha - je dráha brzdění vozidla až do zastavení - je to jeden z rozhodujících faktorů,které hrají velkou roli při dopravních nehodách - prodlužuje se v závislosti na hmotnosti vozu, kvalitě vozovky a počasím --- řidič často neodhadne bezpečnou vzdálenost od překážky a svůj vůz včas neubrzdí, s délkou brzdné dráhy úzce souvisí i reakční doba

13 5.Brzdná dráha  reakční doba  Co je bezpečná vzdálenost? Důležitost bezpečné vzdálenosti Proč minimálně 2 sekundy?

14 5.Brzdná dráha Výpočet brzdné dráhy:  1) kinetická energie jedoucího vozu  2) práce při brždění vozidla

15 5.Brzdná dráha Výpočet brzdné dráhy: Po dosazení:

16 5.Brzdná dráha Brzdná dráha závisí na: 1) přímoúměrně na druhé mocnině rychlosti jízdy 2) nepřímoúměrně na součiniteli tření, který je dán stavem vozovky (sníh, náledí, bláto, suchý asfalt, mokrý asfalt,…) a na druhu pneumatiky ( vzorek, kvalita směsy,…)

17 5.Brzdná dráha Příklad výpočtu:  Základní vzorec:  Po dosazení: s = 31,5 m

18 6.tabulka Rychlost vozuReakční dráhaBrzdná dráhaDráha zastavení suchá silnice 50 km/h14 m12,3 m26,3 m 60 km/h17 m17,7 m34,7 m 80 km/h22 m31,5 m53,5 m mokrá silnice 50 km/h14 m16,4 m30,4 m 60 km/h17 m23,6 m40,6 m 80 km/h22 m41,9 m63,9 m náledí 50 km/h14 m65,5 m79,5 m 60 km/h17 m94,4 m111,4 m 80 km/h22 m167,8 m189,8

19 7.Něco pro zajímavost Jak si stojí některé automobily? Výsledky testu: -- nejkratší dráhu pro zastavení potřebuje obří superluxusní a velmi drahá limuzína od Maserati, naopak doslova brzdit očima budete v Nissanu X-Trail nebo Hummeru H2, neexceluje ani oblíbená nákupní taška Chevrolet Spark (Matiz) v testu bylo také osm různých golfů --nejlépe brzdí GTIčko, nejhůře Golf Plus 1,9 TDI., mezi nejhorším a nejlepším je rozdíl šest a půl metru A jak si vedly škodovky? - nejlépe brzdil Superb 2,5 TDI Elegance, druhá je octavia liftback, třetí octavia kombi - nejhůře brzdila fabia combi (všechny modely mladoboleslavské automobilky v testu měly pod kapotou turbodiesely)

20 8.Závěr: Závěrem bych chtěla říct, že nelze úplně a s jistotou říci, jaká bude brzdná dráha automobilu, protože ta závisí na mnoha parametrech.Rozjet auto až takový problém není, jeho bezpečnost,ale závisí mimo jiné i na tom, jak dokáže automobil brzdit. Výrobci se ženou za hvězdami z crash testů, ale občas je poučné se podívat i na to, jak auto brzdí!

21 Děkuji za pozornost!!


Stáhnout ppt "Semestrální práce z předmětu Matematické modelování BRZDNÁ DRÁHA AUTOMOBILU Lucie Kupková,A06165."

Podobné prezentace


Reklamy Google