Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."— Transkript prezentace:

1 Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/

2 REFORMACE Dějepis – 8. ročník Mgr. Jana Říhová

3 obsah M. Luther T. Muntzer Názory 12 artikulí sedláků zdroje

4 Martin Luther * , Eisleben † , Eisleben byl německý teolog, kazatel reformátor Bibli přeložil do němčiny.

5 95 tezí, ve kterých Luther kritizuje především odpustky Sepsal r Počátek reformace v N Chráněn šlechtou

6 Tomáš Müntzer nar nebo 1490 Stolberg popraven v Gormaru Lutherův žák, reformátor Vůdce selské války požadavek vše je společné

7 Jaké měl T.M. názory? Všimni si, že původci všeho lichvářství, zlodějství, všech loupeží jsou naši páni a knížata. Přivlastnili si veškeré tvorstvo. Ryba ve vodě, pták ve vzduchu, všechno, co roste na zemi – všechno musí náležet jim. Proto rozšiřují mezi chudými boží přikázání říkajíce, že bůh přikázal: nepokradeš!, na ně samé se to však nevztahuje, ačkoliv dřou kůži i maso z chudého oráče, řemeslníka, ze všeho živého. Všechna moc musí být odevzdána lidu.

8 Z 12 artikulí německých rolníků: (čeho se články týkaly?) 1. jest naší žádostí, že máme nadále míti právo a moc vybírati faráře a míti též moc opět ho sesadit…. 2. řádný desátek z obilí chceme rádi dávati, avšak malý desátek (ze zahradních plodin, z koz a ovcí) nechceme platit ani duchovním, ani světským pánům 3. nepochybujeme, že nás jako praví křesťané rádi propustíte z nevolnictví nebo nás z evangelia poučíte, že jsme nevolníky

9 5. domníváme se, že lesy, které duchovní či světské panstvo vlastní, aniž je koupilo, měly by připadnout obci 8. žádáme, aby vrchnost stanovila poplatky spravedlivě 9. domníváme se, že máme být trestáni podle psaného trestního práva nestranně 12. jestliže jeden nebo více článků zde uvedených by neodpovídalo slovu božímu, tu jsme ochotni od něho ustoupiti, jakmile se nám dostane vysvětlení na základě Písma

10 zdroje Wikipedia Hroch M., Dějepis, III. Díl, Práce 1993


Stáhnout ppt "Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem."

Podobné prezentace


Reklamy Google