Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak se pozná sociální podnik Petra Francová P3 – People, Planet, Profit o.p.s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak se pozná sociální podnik Petra Francová P3 – People, Planet, Profit o.p.s."— Transkript prezentace:

1 Jak se pozná sociální podnik Petra Francová P3 – People, Planet, Profit o.p.s.

2 Široké téma  v každé zemi je více proudů a druhů sociálních podniků  historický kontext  různé právní formy

3

4 ÚHEL POHLEDU

5 České pojetí sociálního podnikání (široké, důraz kladen na podnikání) Co tam patří:  zaměstnávání znevýhodněných osob (tzv. integrační sociální podniky)‏  poskytování obecně prospěšných služeb v oblasti sociálního začleňování a místního rozvoje včetně ekologicky orientovaných činností

6 České pojetí sociálního podnikání  jednotlivci ze znevýhodněných skupin věnující se podnikání  doplňkové činnosti NNO s cílem použití výnosů v hlavní obecně prospěšné činnosti

7 Začleňující / inkluzivní podnikání  jednotlivci ze znevýhodněných skupin věnující se podnikání  samostatný proud  stejné podpůrné mechanismy – vzdělávání, poradenství, inkubátory, mikropůjčky  prolíná se to se sociálním podnikáním – cílem je zaměstnat znevýhodněné osoby, časem může vzniknout podnik, otázka principů

8 Definice TESSEA  sociální ekonomika  subjekt sociální ekonomiky  sociální podnikání  sociální podnik

9 Sociální podnik je definován prostřednictvím principů a charakteristik principy:  1. sociální  2. ekonomický  3. environmentální a místní k nim byly vytvořeny 2 sady indikátorů pro obecný a integrační sociální podnik

10 Sociální podnik  má vždy sociální přidanou hodnotu  nemusí mít právní subjektivitu  principy jsou doporučující  integrační SP někdy nemívá povinný enviro a místní princip

11 Indikátory obecného sociálního podniku  veřejně prospěšný cíl  specifikace cílové skupiny, na které jsou zaměřeny jeho aktivity  zvýšená informovanost zaměstnanců/členů o chodu podniku  zapojení zaměstnanců/členů do rozhodování o směřování podniku  více než 50% případného zisku je reinvestováno  stabilní nabídka zboží a/nebo služeb  nezávislost v manažerském rozhodování a řízení

12 Indikátory obecného sociálního podniku  tržby tvoří min. 30% z celkových výnosů  min. podíl placených zaměstnanců  environmentálně šetrný provoz  orientace na lokální potřeby  přednostní využívání místních zdrojů  spolupráce s místními aktéry

13 Navíc indikátory integračního sociálního podniku  jsou určeny cílové skupiny znevýhodněných osob  min. 30% znevýhoděných zaměstnanců  je jim poskytována podpora  jsou vzděláváni dle individuálních možností

14 Social Business Initiative EK navrhuje 3 hlavní znaky:  1. sociální dopad – sociální cíl je důvodem pro podnikatelskou aktivitu  2. omezená distribuce zisku – zisk je hlavně reinvestován za účelem dosažení sociálního cíle  3. zapojení zainteresovaných skupin – organizace činnosti nebo způsob vlastnictví vychází z poslání používat demokratické a participativní principy nebo se zaměřuje na sociální spravedlnost

15 Zákon o sociálním podnikání  je v legislativním plánu vlády  věcný návrh má být předložen v 1Q 2015  předkládá ho ministr pro lidská práva  spolugesce MPSV a MPO

16 Jaký je rozdíl mezi podnikáním organizace a sociálním podnikáním?  podnikání NNO může a nemusí být sociálním podnikáním  vodítkem jsou principy sociálního podnikání  odlišnost v červených indikátorech  NNO bývají často subjektem sociální ekonomiky, ne sociálním podnikem  není ostrá hranice

17 Bude diskuze  o vymezení sociálního podnikání  o šíři záběru zákona – zda i podnikání NNO  bude se vycházet z vymezení TESSEA  potřeba vrátit se znovu k definicím a indikátorům

18 Výhled  rostoucí trend  postupné propojování neziskového sektoru se sociální ekonomikou  v některých zemích silné prolnutí  jde o úhel pohledu

19 Děkuji vám za pozornost. Kontakt:


Stáhnout ppt "Jak se pozná sociální podnik Petra Francová P3 – People, Planet, Profit o.p.s."

Podobné prezentace


Reklamy Google