Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Situace tanečníků v České republice (průzkum 2011) Roman Vašek.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Situace tanečníků v České republice (průzkum 2011) Roman Vašek."— Transkript prezentace:

1 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Situace tanečníků v České republice (průzkum 2011) Roman Vašek

2 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Taneční průzkum 2011 – okruhy Institucionální  Baletní soubory  Soubor lidového tance Ondráš  Skupiny současného tance  Taneční konzervatoře a Konzervatoř Duncan centre  VŠ katedry a ateliéry v programu taneční umění Jednotlivci  Studenti posledních dvou ročníků konzervatoří  Aktivní tanečníci (balet, současný tanec, jiní)  Bývalí tanečníci

3 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Respondenti – soubory Balet (stálé soubory s baletním repertoárem)  Balet Národního divadla, Praha  Laterna magika  Balet Státní opery Praha  Balet Národního divadla Brno  Balet Národního divadla moravskoslezského, Ostrava  Balet Moravského divadla, Olomouc  Balet Divadla J. K. Tyla, Plzeň  Balet Jihočeského divadla, České Budějovice  Balet Severočeského divadla opery a baletu, Ústí nad Labem  Balet Divadla F. X. Šaldy, Liberec  Balet Slezského divadla Opava

4 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Respondenti – soubory Balet (stálé soubory bez baletního repertoáru)  Balet opery Národního divadla, Praha  Balet Městského divadla Brno Balet (ostatní, nezávislé soubory)  Pražský komorní balet  Bohemia Balet Lidový tanec  Vojenský umělecký soubor Ondráš

5 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Respondenti – soubory Skupiny současného tance  DOT 504  Farma v jeskyni  NANOHACH  420people  MESA  ProART  VerTeDance

6 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Respondenti – školy Taneční konzervatoře  Taneční konzervatoř hl. m. Prahy  Taneční konzervatoř Brno  Taneční oddělení Janáčkovy konzervatoře a gymnázia v Ostravě  Taneční centrum Praha – konzervatoř, o. p. s. (poskytla výr. zp.)  Taneční konzervatoř Ivo Váni-Psoty, Praha (poskytla výroční zp.) Konzervatoř s tanečním zaměřením  Konzervatoř Duncan centre (poskytla výroční zprávy) VŠ katedry a ateliéry v programu taneční umění  HAMU Praha – Katedra tance  HAMU Praha – Katedra pantomimy  JAMU Brno, Divadelní fakulta – Ateliér taneční pedagogiky

7 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Respondenti – jednotlivci Studenti posledního a předposledního ročníku konzervatoří  Zúčastnily se: TK hl. m. Prahy, TK Brno a JK Ostrava  Zúčastnilo se 59 respondentů (tj. cca 50 % z možných) Aktivní tanečníci  Zúčastnilo se 100 tanečníků baletu  Zúčastnilo se 16 tanečníků současného tance (z toho 1 též pracující v komerčních muzikálech)  Celkem cca 30 % ze všech profesionálních tanečníků Bývalí tanečníci  Zúčastnilo se pouze 9 respondentů

8 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Zdroje pro český kontext (výběr) Současnost  Český statistický úřad  Ministerstvo práce a sociálních věcí  Ministerstvo kultury  Ústav pro informace ve vzdělávání (+ MŠMT)  Národní informační a poradenské středisko pro kulturu  Národní soustava povolání Historie  Taneční průzkum 2007  Pro roky 1962, 1972, 1976 a 1980 průzkumy prof. Vladimíra Vašuta, publikované v časopise Taneční listy

9 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Zdroje pro zahraniční kontext (výběr) ESDI 2008 – European survey of dancers’ income. München DÜMCKE, Cornelia. TRANSITION Zentrum Tanz in Deutschland (TZTD). Berlin BAUMOL, William J. – JEFFRI, Joan – THROSBY, David. Making changes : facilitating the transition of dancers to post-performance careers [online]. New York : The aDvANCE, Wstepne wyniki ankiety, diagnozujacej potrzeby i oczekiwania profesjonalnych tancerzy… (průzkum v Polsku, 2011) POLÁČEK, Richard – SCHNEIDER, Tara. Dancers’ career transition : a EuroFIA handbook

10 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Odhad počtu profesionálních tanečníků v ČR (2011)

11 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Vývoj počtu profesionálních tanečníků v ČR

12 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Odhad počtu obyvatel na jednoho profesionálního tanečníka ve vybraných zemích

13 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Genderová struktura od zájmu o studium na TK po angažmá v baletních souborech

14 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Genderová struktura v ČR (rok 2011)

15 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Vývoj genderové struktury v českém baletu v letech 1980–2011

16 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Genderová struktura – zahraniční kontext

17 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Kvalifikace profesionálních tanečníků v ČR (rok 2011)

18 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Vývoj kvalifikovaných tanečníků v baletních souborech v letech 1962–2011

19 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Podíl tanečníků s odpovídající kvalifikací U České republiky zahrnuti jen tanečníci baletu

20 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Věková struktura v českých baletních souborech

21 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Vývoj průměrného věku v baletních souborech v letech 1962–2011

22 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Věková struktura v baletních souborech

23 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Průměrný věk ve vybraných skupinách současného tance

24 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Věková struktura – souhrn Průměrný věk v baletu 26,6 let  Nejmladší 18 let, nejstarší 45 let Průměrný věk v současném tanci 27,9 let Průměrný věk v lidovém tanci 24 let  Nejmladší 19 let, nejstarší 30 let Nejmladší ve vybraných evropských baletních souborech 18–25 let Nejstarší ve vybraných evropských baletních souborech 35–59 let

25 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Podíl cizinců

26 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Zastoupené národnosti (rok 2011) Balet  Nejvíce Rusové (20 % ze všech cizinců), Slováci (16 %), Japonci (15 %), Francouzi (15 %), Ukrajinci, Italové, Moldavané, Maďaři ad. Současný tanec  Slováci (42 %), Korejci, Japonci, Brazilci, Francouzi, Nizozemci, Italové, Rakušané a Portugalci Lidový tanec  Slováci (všichni z cizinců)

27 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Struktura cizinců v českém a německém baletu

28 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Podíl cizinců ve vybraných evropských baletních souborech

29 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Přihlášení a přijatí na taneční konzervatoře

30 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Absolventi tanečních konzervatoří

31 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Počet zájemců na 1 pracovní místo v baletních souborech

32 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Přihlášení a přijatí na Konzervatoř Duncan centre

33 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Absolventi Konzervatoře Duncan centre

34 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Vývoj požadovaných a rozdělených dotací v rámci grantového programu MKČR pro oblast tanec

35 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Vývoj podaných a podpořených projektů v rámci grantového programu MKČR pro oblast tanec

36 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Zaměstnanecký status tanečníků Balet  V roce 2007 – 7,6 % OSVČ  V roce 2011 – 16 % OSVČ Např. Laterna magika, část Státní opery aj.  Z tanečníků v pracovním poměru: 20 % na dobu neurčitou 80 % smlouva na dobu určitou, z toho:  50 % termínovaná smlouva na 1 rok  40 % termínovaná smlouva na 2 roky  10 % termínovaná smlouva na 3 a více let  Tlak na přechod mezi OSVČ je trendem i v zahraničí (jde často o „nepravý“ status OSVČ)

37 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Zaměstnanecký status tanečníků Současný tanec  Většina pracuje jako OSVČ Lidový tanec (Ondráš)  Všichni profesionální tanečníci v pracovním poměru se smlouvou na dobu určitou

38 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Členství v odborech Herecká asociace  83 tanečníků (zřejmě převážně z baletu) Odborová asociace divadelníků  25 tanečníků baletních souborů

39 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Členství v profesních sdruženích Taneční sdružení České republiky  Necelá stovka členů, převážně z oblasti baletu: tanečníci, choreografové, umělečtí šéfové, pedagogové, taneční kritici Vize tance  Desítky členů, převážně z oblasti současného tance: tanečníci (zastoupena více než polovina aktivních tanečníků současného tance), choreografové, vedoucí festivalů, divadel, pedagogové, taneční kritici Folklorní sdružení České republiky  členů, převážně amatérů

40 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Platy v tanečním umění a napříč obory (v Kč)

41 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Platy ve vybraných baletních souborech (v Kč, rok 2010)

42 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Rozvrstvení hrubých platů ve vybraných baletních souborech (v Kč)

43 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Vývoj platů průměrných platů v letech 2004–2010 v uměleckých odvětvích podle kategorií KZAM

44 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Průměrné platy v souborech vybraných divadel v roce 2010

45 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Srovnání platů ve vybraných evropských baletních souborech v kategorii člen sboru a demisólista

46 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Srovnání platů ve vybraných evropských baletních souborech v kategorii sólista a první sólista

47 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Příjmy v současném a lidovém tanci Současný tanec  Jen pro menšinu tanečníků představuje hlavní zdroj příjmů  Pokud je hlavním příjmem, jedná se většinou kolem Kč (rok 2011) Lidový tanec (Ondráš )  Hrubý plat se v roce 2011 pohyboval mezi a Kč

48 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Jak výrazný je podíl příjmu za taneční práci vzhledem k celkovým příjmům?

49 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Rozvrstvení veškerých hrubých měsíčních příjmů tanečníků současného tance (rok 2011, v Kč)

50 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Nefinanční benefity Týká se jen tanečníků ve stálém pracovním poměru (netýká se OSVČ a tedy celé sféry současného tance) Vybavení, pracovní pomůcky  Taneční obuv, líčidla apod.  Ve většině baletních souborů (odpovídá evropským standardům) Stravování  Stravenky nebo závodní stravování  Ve většině baletních souborů (odpovídá evropským standardům)

51 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Nefinanční benefity Bezplatná tělesná a specializovaná zdravotní péče  Může zahrnovat: fyzioterapie, masáže, jiní zdravotní specialisté; příspěvky na posilovnu, plavání apod.  V polovině souborů k dispozici jen masér, zdravotní specialisté výjimečně  Kvůli úsporám je tato péče v baletních souborech omezována  Ve středních a větších evropských souborech je naopak standardem, patří k nejčastějším benefitům

52 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Fyzická náročnost a zdravotní rizika tanečního povolání Podle Národní soustavy povolání  Únosná míra rizika (stupeň 2) – zátěž chladem, prachem, jemné motoriky, duševní zátěž, zátěž z pracovní doby  Významná míra rizika (stupeň 3) – zátěž hlukem, trupu, páteře, zátěž vyplývající z manipulace s břemeny, celková fyzická zátěž  Minimální zdravotní riziko (stupeň 1) – riziko pracovního úrazu !!!

53 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Fyzická náročnost a zdravotní rizika tanečního povolání Podle skutečnosti  Z dostupných měření lze charakterizovat taneční povolání jako rizikové ve stupni 3, minimálně s ohledem na rizika vyplývající z fyzické náročnosti  Povolání obnáší velmi vysoké riziko pracovního úrazu  Podle malého vzorku bývalých českých tanečníků, měl každý během kariéry pracovní úraz a 75 % tanečníků mělo během kariéry závažný pracovní úraz, který jim znemožnil vykonávat práci minimálně jeden měsíc  Podle průzkumu v Německu mělo během sezony pracovní úraz 50 % tanečníků

54 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Fyzická náročnost a zdravotní rizika tanečního povolání K čemu by měla zjištění směřovat  Plné uznání vysoké rizikovosti povolání a s ohledem na to přiznání tanečníkům rizikový příplatek k platu  Důsledná podpora zdravotní prevence a kompenzace fyzické náročnosti, tj. dostupnost masérů, fyzioterapeutů a dalších zdravotních specialistů všem tanečníkům Očekávaný efekt  Snížení počtu pracovních úrazů, možné prodloužení taneční kariéry aj.

55 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Ukončení taneční kariéry Zranění jako důvod ukončení kariéry  V Německu 20 %  V Austrálii 29 %  Ve Švýcarsku 33 %  V USA 35 % Důvody ukončení kariéry u tanečníků baletu v ČR

56 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Ukončení taneční kariéry Hlavní důvody: zdraví (úraz), věk, mateřství, špatné finanční podmínky, využití nižšího věku na přípravu a uplatnění v jiné profesi Kariéra u tanečníků baletu trvá kolem 15 let, většinou se uzavírá kolem 35 let Ročně ukončuje kariéru cca 7 % tanečníků v českých baletních souborech V současném tanci zatím chybí zkušenost V souboru Ondráš jsou všichni do 30 let

57 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Uplatnění v nové profesi Uplatnitelné vzdělání  Taneční pedagogika Soft-skills („měkké dovednosti“)  Výrazné, u většiny tanečníků: kreativita, kritičnost a sebereflexe, ochota riskovat, otevřenost, pracovitost a výkonnost, spolupráce a týmová práce, zvyšování kvalifikace  U některých tvůrčích umělců (zejména v současném tanci): komunikativnost, koncepční myšlení, kontakty,organizační schopnosti

58 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Uplatnění v nové profesi Další přednosti  Trpělivost v procesu učení, přirozená soutěživost a cílevědomost, odpovědnost, schopnost pracovat ve stresových situacích  Znalost divadelního a obecně uměleckého prostředí  Znalost fungování těla, jeho zatěžování a relaxace  Uživatelská nebo velmi dobrá znalost cizího jazyka

59 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA „Jaká je vaše představa o pracovním uplatnění po skončení taneční kariéry?“ (tanečníci baletu)

60 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA „Jaká je vaše představa o pracovním uplatnění po skončení taneční kariéry?“ (současný tanec)

61 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Uplatnění v nové profesi – studium VŠ (příklady) V programu taneční umění  Taneční pedagogika (HAMU, JAMU), taneční věda (HAMU), choreografie (HAMU), pantomima (HAMU) Uměnovědy  Divadelní a hudební věda (Praha, Brno, Olomouc) Produkce, management (kultury, hudby, divadla)  (Praha, Brno) Fyzioterapie  (na většině krajských univerzit)

62 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Uplatnění v nové profesi – rekvalifikační kurzy (příklady) Využití znalosti těla  Masér pro sportovní a rekondiční masáže  Výživový poradce  Fitness a bodybuilding (aerobik, instruktor fitnesscentra)  Instruktor tance pro volný čas Produkční a marketingová činnost  Public relations Divadelní technologie  Světelný design

63 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Uplatnění v nové profesi – rekvalifikační kurzy (příklady) Cestovní ruch a související  Pracovník cestovní kanceláře a cestovní agentury  Stevardka/letuška Obecná a specializovaná znalost cizích jazyků Základní a pokročilé užívání PC Obchodní oblast  Základy podnikání  Management malého a středního podniku  Mzdové účetnictví

64 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Reálné pracovní možnosti související s tancem (příklady) Taneční pedagog  Ve školách: taneční konzervatoře, hudebně- dramatické konzervatoře, VŠ katedry se zaměřením na tanec a herectví, ZUŠ (cca 400 s tanečním oddělením), baletní přípravky, taneční studia  V baletních souborech a tanečních skupinách  Ve sportovních klubech: krasobruslení, moderní a sportovní gymnastika

65 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Reálné pracovní možnosti související s tancem (příklady) Choreografie a pohybová spolupráce  Nejen v tanečním, ale též v hudební a jiném divadle Jiná práce v baletních a tanečních souborech  Umělecký vedoucí, tajemník uměleckého provozu, korepetitor, provozní režisér, produkce, PR, dramaturg, inspicient aj.  V roce 2011 v českých baletních souborech 69 zaměstnanců mimo tanečníky (60,9 úvazků)

66 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA SHRNUTÍ Cca 400 profesionálních tanečníků (340 v baletu, 30 v současném tanci, 10 v lidovém tanci), v zahraničním kontextu je to málo V baletu velmi vysoká konkurence: 12 uchazečů na 1 pracovní místo, uplatní se méně než polovina absolventů tanečních konzervatoří V současném (nezávislém) tanci překážkou nedostatek finančních prostředků pro existenci a plnou profesionalizaci

67 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA SHRNUTÍ Umění limitované věkem: průměr v baletu 26,6 let (polovina do 25 let, jen 2 % nad 41 let), v současném tanci 27,9 let, v lidovém tanci 24 let Umění bez hranic: 25 % cizinců v baletu, téměř polovina v současném tanci Vysoký podíl kvalifikovaných: 98,5 % absolventů konzervatoří v baletech, 50 % vysokoškoláků v současném tanci Genderově v praxi poměrně vyrovnané (42 % mužů), v zájmu o obor však dominace dívek

68 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA SHRNUTÍ Zaměstnanecký status: v baletu na přechod mezi OSVČ (16 %), trend k uzavírání termínovaných smluv, v současném tanci většinou OSVČ Poměrně malé zastoupení v odborech i profesních sdruženích Platy v baletu často pod krajskými průměry,v současném tanci většinou není hlavním zdrojem příjmů, podprůměrné platy v lidovém tanci Nedostatečná zdravotní a tělesná prevence

69 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA SHRNUTÍ Vysoká rizikovost povolání Ukončení taneční kariéry: hlavním důvodem zdraví a věk; v baletu kolem 35 let, ročně ukončí kariéru cca 7 % tanečníků baletu; v současném tanci není zkušenost Pro druhou kariéru omezené kvalifikační předpoklady, ale široce využitelné penzum schopností a dovedností 62 % tanečníků chce druhou kariéru realizovat v souvislosti s tancem

70 Situace tanečníků v ČR TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Děkuji za pozornost Kontakt:


Stáhnout ppt "13. 6. 2012 TRANSITION – DRUHÁ KARIÉRA Situace tanečníků v České republice (průzkum 2011) Roman Vašek."

Podobné prezentace


Reklamy Google