Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 OBSAH A STRUKTURA STRATEGIE Zpracovala: Navrátilová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 OBSAH A STRUKTURA STRATEGIE Zpracovala: Navrátilová."— Transkript prezentace:

1 1 OBSAH A STRUKTURA STRATEGIE Zpracovala: Navrátilová

2 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová2 Pojem STRATEGIE cesty k dosažení firemních cílů, vyplývajících z VIZE a MISE firmy vymezuje činnosti vedoucí k naplnění cílů (strategické operace) vymezuje základní formy konkurenčního boje koordinuje základní manažerské úkoly na všech úrovních rámec pro rozhodování na všech úrovních mng.

3 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová3 Přístupy ke strategii firmy dlouhodobé plánování ad-hoc reakce na změny ve vnějším okolí firmy nepřetržitý, kontinuální proces varianty vývoje  varianty strategie

4 4 Otázky k formulování strategie Oblast podnikání specializace diverzifikace –koncentrická (soustředná) –horizontální –konglomerátní vertikální integrace (zpětná / dopředná; úzký / široký záběr) horizontální integrace (!!! monopol !!!)

5 5 „Dělejte třeba pastičky na myši, ale dělejte je nejlepší na světě!“ (Tomáš Baťa)

6 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová6 Jak budeme konkurovat ostatním? specifické přednosti –jedinečné –vnímatelné –žádané

7 7 STRUKTURA STRATEGIE

8 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová8 Vize / mise / poslání (1/4) Poslání -výroba zboží -poskytování služeb

9 9 Vize / mise / poslání (2/4) Mise -písemná forma základní strategický záměr vlastníků /zakladatelů informace pro vnější okolí firmy základní norma pro jednání managementu a řadových zaměstnanců -průběžné aktualizace

10 10 Vize / mise / poslání (3/4) Mise  firemní principy / zásady -aspekty podnikové etiky Např.: důraz na kvalitní podmínky zaměstnanců důraz na dobré vztahy s okolím firmy důraz na klíčovou roli zákazníka důraz na vysokou kvalitu zboží důraz na hustou síť poboček

11 11 „Budovy – to jsou hromady cihel a betonu. Stroje – to je spousta železa a ocele. Život tomu dávají teprve lidé.“ (Tomáš Baťa)

12 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová12 Vize / mise / poslání (4/4) Vize: = představa o budoucím cílovém stavu firmy, určuje: produkty zákazníky zájmové regiony pozici na trhu

13 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová13 Strategické cíle (1/3) = stavy, kterých chceme dosáhnout směrem k: majitelům zákazníkům zaměstnancům regionu

14 14 Strategické cíle (2/3) - úroveň ziskovosti - růst tržeb - úroveň dividend - růst firmy - podíl na trhu - spokojenost zákazníků - vědeckotechnický rozvoj - hospodárnost

15 15 Strategické cíle (3/3) S M A R T

16 16 Strategické období (1/2) je ovlivněno: -charakter konkurenčního prostředí -nejistota budoucího vývoje -délka životního cyklu produktu, aktuální fáze -délka přípravy produktu -délka trvání pevných závazků firmy (úvěry, pronájem, kontrakty…)

17 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová17 Strategické období (2/2) = zpravidla doba odpisů hlavních investic Např.: nemocnice – nový přístroj  7 let doly, těžba  35 let infrastruktura  70 let oděvní průmysl  2 roky

18 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová18 Strategické operace = dílčí aktivity, jimiž se dosahuje naplnění vize a splnění strategických cílů, obsahují: cíl operace odpovědné pracovníky indikátory (definice, kvantifikace) harmonogram plnění

19 19 Strategická operace č. Název: Manažer:Org. jednotka: Tým: Termín zahájení:Termín ukončení: Cíl: Indikátor dosažení cíle:Jednotka: Roky Prostředek ověření: Očekávané přínosy: Očekávané náklady:

20 20 Strategická operace: Dílčí operace:Odpovídá:Náklady:Časový harmonogram realizace

21 21 Strategické obchodní jednotky (SBU) = Strategic Business Unit je určena cílovou skupinou zákazníků + odpovídající technologií výroby oddělené strategické plánování samostatně čelí konkurenci mohou být samostatně řízeny jako zisková střediska samostatná business strategie u firem s různými výrobky pro různé trhy

22 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová22 Např.: (softwarová firma) Prodej hardware a software Komplexní řešení informačních systémů Servis Konzultace v oblasti informačních systémů Řešení a dodávky počítačových sítí Internet/Intranet aplikace

23 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová23 Hlediska vymezení SBU: 1.Organizační – odpovídá org. struktuře 2.Strategicko-marketingový – napříč org. strukturou - dle dílčích strategických cílů 3.Projektové – realizace určitého projektu 4.Kombinace

24 Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová24 Přístupy k vymezení SBU: Existují pro každou SBU její vlastní zákazníci a konkurenti? Dá se pro SBU vypracovat její vlastní business strategie? Dají se pro každou SBU formulovat samostatné strategické cíle, které se nepřekrývají s cíly ostatních SBU? Dá se každá SBU vybudovat nebo zrušit, aniž by bylo nutné měnit vymezení ostatních SBU?

25 25 Příklad vymezení SBU:

26 Příklad SBU: Korporace PepsiCo Inc. (Pepsi-Cola Company): Pepsi-Cola (+ 7UP, Mirinda, Mountain Dew…) North American Van Lines (kamionová doprava) Pizza Hut Taco Bell KFC … Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová26

27 27 Dílčí firemní strategie Corporate strategie - základní podnikatelská rozhodnutí Business strategie - strategie jednotlivých SBU Funkční strategie - pro jednotlivé oblasti str.řízení (marketing, VaV, finance, výroba…) Horizontální strategie - využívá efekty jednotného postupu -potlačuje partikulární zájmy na úkor strategických

28 28 Hierarchie dílčích firemních strategií

29 29 Corporate strategie: = firemní/podnikatelská strategie strategický rámec pro business strategie SBU rozpracovaná mise/vize/poslání zpracována nejužším vedením firmy obsahuje: -stanovení SBU  KDO? -strategické cíle SBU  CO? -způsoby dosažení strategických cílů SBU  JAK? (= strategické operace na úrovni corp.str.)

30 30 1 firma = 1 SBU  corporate str. = business str.

31 31 Business strategie: = obchodní strategie týká se konkrétní SBU specifikuje strategické cíle pro 7P (= rozšířený marketingový mix) obsahuje: -strategické cíle dané SBU  CO? -způsoby dosažení str. cílů dané SBU  JAK? (= strategické operace na úrovni bus.str.)

32 32 Business strategie Product (výrobek) Price (cena) People (lidé) Process (procesy) Planning (plánování) Place (trh) Promotion (propagace)

33 33 Horizontální strategie: = koordinační strategie definuje strategické cíle společné více SBU koordinuje vzájemné vztahy mezi corp. a bus.str. zabraňují problémům mezi SBU v důsledku rozdílných zájmů sjednocují cenovou politiku sjednocují plánované investice umožňují přenos know-how

34 34

35 35 Funkční strategie: = strategie řízení jednotlivých oblastí SBU: -marketing -řízení lidských zdrojů -výzkum a vývoj -kvalita -využití IT v řízení konkretizují business strategie mohou být definovány i průřezově

36 36

37 37

38 38

39 39

40 40

41 41

42 42 Více o dílčích firemních strategiích v 

43 43 Děkuji za pozornost!!! Mgr. Daniela Navrátilová


Stáhnout ppt "1 OBSAH A STRUKTURA STRATEGIE Zpracovala: Navrátilová."

Podobné prezentace


Reklamy Google