Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Danuše BAUEROVÁ VŠB – Technická Universita Ostrava The Importance of Collaborative Learning Workshop Ostrava 14. 11. 2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Danuše BAUEROVÁ VŠB – Technická Universita Ostrava The Importance of Collaborative Learning Workshop Ostrava 14. 11. 2014."— Transkript prezentace:

1 Danuše BAUEROVÁ VŠB – Technická Universita Ostrava Danuse.Bauerova@vsb.cz The Importance of Collaborative Learning Workshop Ostrava 14. 11. 2014

2 Drivers &Active Network for European Citizenship in Vocational Education and Training

3 Překonávat vzdálenost mezi bruselskými politiky a evropskými občany

4 Aktivní občanství rozvojem digitálních, sociálních a občanských kompetencí

5 Otevřené zdroje vzdělávání Sociální média

6 8 partnerů

7 7 TraditionalLearning 2.0 Implied structureEmergent structures Top-down organisationBottom-up organisation Authoritarian environmentCollaborative supportive environment Restricted access to the curriculumOrganized access to the curriculum Local access to informationLive and global access to information Limited Communications within teamCommunications within global environment Separate subjectsHolistic approach to knowledge and skills Centralization of control and evaluationWeb-organised control and evaluation Overly robust and complex toolsEasy to run on public cloud tool resources Rigidity of toolsFlexibility of tools set KEY DIFFERENCES between Traditional Education and Learning 2.0

8 8 Tradiční vzděláváníLearning 2.0 Implicitně definovaná strukturaVznikající struktura Hierarchická organizaceSíťová struktura organizovaná od koncových uživatelů Autoritativní prostředíKolaborativní prostředí se vzájemnou podporou Omezený vliv na studijní plánAktivní přístup ke studijnímu plánu Izolované studium v jednotlivých předmětechHolistický přístup k získávání znalostí a dovedností Využívání lokálních zdrojů informacíŽivý přístup ke globálním informacím Chudá komunikace omezená na týmKomunikace v globálním prostředí Nedostatek sebereflexeZpětná vazba jako zdroj další motivace Centralizace kontroly a evaluaceSíťově organizovaná kontrola a evaluace Rigidita nástrojůFlexibilita množiny nástrojů Příliš těžkopádné a komplexní nástrojeJe snadné plynout ve volně plujících mracích webových aplikací! Srovnání Tradiční vzdělávání – Learning 2.0

9 eLearningLearning 2.0 Elektronický model třídy a učebnice („nové koně ke staré káře“) Vzájemně podporované (živené) učení se v síťové struktuře Předem daný obsahObsah generovaný koncovými uživateli Motivace tématem/předmětemSdílený zájem o zvýšení kvalifikace Omezená durace znalostí a dovedností Znalosti a dovednosti pro kontinuální uplatňování se Přehlížení metod osvojování si znalostí a dovedností Učit se jak se učit (metalearning) jako součást každého učení se Evaluace úspěšnosti v jednotlivých předmětech Evaluace profesní způsobilosti Srovnání eLearning – Learning 2.0

10 How to MINIMIZE MANAGING ( =STEERING ) (as expected from the so far practice) in order to MAXIMIZE USING? How to MAXIMIZE the processes of NEGOTIATION of meaning enabled by mutual INTERACTION? AUTHORITY-CENTRED  USER-CENTERED APPROACH !? ! Danuše Bauerová Communication Skills in Virtual Environment and Positive Digital (Personal) Identity Improvement10

11 After your learning with this material … The „World is FLAT“ [Thomas L. Friedman]. You´ll be able to be more than a consumer of information, to participate on web content creation, to start with acceptation that Internet is "a collaborative medium, a place where we all meet and read and write [Bernard-Lee].

12 Internet as a collaborative medium Bernard-Lee’s vision of the Web:  Internet is "a collaborative medium, a place where we [can] all meet and read and write".

13 What is Web 2.0? A Web 2.0 website allows users to interact and collaborate with each other. Users cooperate in a social media dialogue. Users are creators (prosumers) of user-generated content in a virtual community.

14 Web 2.0 application usage The Internet as a platform  for harnessing collective intelligence,  for personal presentation,  for positive digital identity improvement,  for archiving,  for …

15 User participation Essential attributes of the Web 2.0 according to the user participation openness, freedom, collective intelligence, rich user experience, user participation, dynamic content, scalability. Web 2.0 is transparent, offers all users the same freedom to contribute, opens the possibility for serious debate and collaboration, increases the incidence of spamming, increases trolling by unscrupulous or less mature users.

16 Web 2.0 technology allows NET STRUCTURE! With the Web 2.0 tools every work starts with the potential to be a Thought Paper that might be read and answered by millions!

17 Our LEARNING will be powered by technology Objectives: to create Openess Sharing Cooperation Global Acting

18 OPEN GLOBAL DIALOG The WEB 2.0 technology allows CONTINUAL RESPONSE of all attendants involved in the NETWORK composed of participants EQUAL ONE TO ANOTHER 18Danuse.Bauerova@vsb.cz

19 19

20 Hierarchical structure is replaced with a network The educator presents students with challenges, not with exactly given problems with sharply defined goals. Challenges are only supposed to evoke particular situations of their future practical life. Danuse.Bauerova@vsb.cz20 IMPROVING THEIR LEARNING !


Stáhnout ppt "Danuše BAUEROVÁ VŠB – Technická Universita Ostrava The Importance of Collaborative Learning Workshop Ostrava 14. 11. 2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google