Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 20 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 20 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium."— Transkript prezentace:

1

2 Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 20 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II

3 Kompozice ve výtvarném umění - souhrn pravidel a doporučení pro uspořádání všech prvků s využitím barvy a světa… Skládaní prvků v celek, (lingv.) tvoření slov skládáním, (hud.) skládání, komponování, (liter.) záměrné uspořádání jednotlivých jazykových i tematických složek lit. díla v celek… Místo pro hlavní motiv? Na střed? Do některé z třetin? Na zlatý řez...? Jak se vyvarovat zmatečných nebo rušivých prvků…

4 Vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr větší části k menší je stejný jako poměr celé úsečky k větší části. Poměr založený na zlatém řezu používali údajně již Egypťané při stavbě pyramid. Rhindův papyrus (asi př.n.l.) První písemné zmínky - antika Eukleides (asi 340–287 př.n.l.) K zlatém řezu vrací se vrací až renesance. (např. Poslední večeře Leonarda da Vinci), v architektuře (chrám Notre-Dame v Paříži)

5 Centrální kompozice t_gallery_Angkor_Wat.jpg Ideální pro symetrický motiv, jinak bývá považována za neestetickou.

6 Vertikální kompozice Pevná - vede oko diváka obrazem.

7 Horizontální Působí uklidňujícím dojmem oubor:Zuger_See_SK_0009.jpg

8 ediaviewer/Soubor:Drucilla.jpg Působí dynamicky - zvýrazní perspektivu a prostor Pokračování x ukončení děje…

9 Tady a teď… (horizontála a vertikála) Tradiční řešení.

10 AD%C5%99stv%C3%AD#mediaviewer/Soubor:Raffael,_Sixtinska_m adonnan.jpg Ideální kompozice – od antiky k renesanci…

11 ewer/Soubor:Paris_Eiffelturm_August_2008.JPG Diagonální linie vyvolávají dojem prostoru, pohybu, rychlosti…

12 Obraz je rozdělený na tři stejné části. Dalším cílem je umístit objekty do průsečíků třetinových linií.

13 Projděte volně dostupné fotografie a ke každé kompozici najděte jeden konkrétní příklad. Najděte zajímavý motiv a objektivem fotoaparátu zachyťte základní kompoziční uspořádání. (centrální, vertikální, horizontální, diagonální, křížovou, diagonální zkříženou a třetinovou kompozici). e#mediaviewer/Soubor:Chicago_Union_Station_1943.jpg oubor:Y12_Calutron_Operators.jpg _Shaker_Centre_Family_Trustees%27_Office.jpg

14 Kompozice Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Bohumila Skrbková, Gymnázium Sušice Předmět: Informatika, Počítačová grafika Datum vytvoření: duben 2014 Třída: sekunda osmiletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Inf-1_20 Anotace a metodické poznámky: Materiál – Grafika – Kompozice mapuje základní typy kompozičního uspořádání (kompozici centrální, vertikální, diagonální, křížovou, trojúhelníkovou, zkřížené diagonály, třetinovou). V praktickém úkolu studenti vyhledají příklady všech zmiňovaných kompozic a následně vytvoří vlastní fotografie v každém kompozičním uspořádání. Použité materiály: PROKOP, Vladimír, Kapitoly z dějin výtvarného umění, O.K.-Soft, 2011, Sokolov Přímo u použitých obrázků je uveden zdroj, ostatní obrázky jsou dílem autora. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 20 Sekunda osmiletého gymnázia Mgr. Bohumila Skrbková Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium."

Podobné prezentace


Reklamy Google