Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EKG.1.07 Atmosféra Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS1

2 Atmosféra Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:atmosféra, složení atmosféry, ozón, smog, anaerobní, aerobní organismy, stenobarní, eurybarní druhy Anotace:Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Vysvětluje podrobněji význam atmosféry pro živé organismy a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

3 Atmosféra - význam Je zdrojem látek nutných pro život živých organismů (O 2, CO 2, N 2 ). Je životním prostředím některých organismů (ptáci, hmyz, mikroorganismy, …). Je transportním prostředkem (pyl, semena, pohyb živočichů, mikroorganismy).

4 Tlak a proudění vzduchu Tlak – klesá s nadmořskou výškou – Stenobarní druhy – Stenobarní druhy - živočišné druhy, které nesnášejí větší kolísání atmosferického tlaku (průměrně hPa) a jsou tak vázány na určitou výškovou zónu. Jsou to převážně živočichové homoiotermní a z nich jsou vůbec nejcitlivější savci. – Eurybarní druhy – Eurybarní druhy - živočišné druhy, které jsou schopny zvládat velké výkyvy a kolísání atmosferického tlaku, nejsou tedy striktně vázány na určitou nadmořskou výšku. Tuto skupinu tvoří zejména poikilotermní živočichové, zvláště bezobratlí a hmyz. Proudění (vítr) – opylení rostlin (větrosnubné) – rozšiřování semen a plodů (anemochorní) – pohyb, migrace (plachtění ptáků) – orientace (čich, sluch)

5 Složení atmosféry

6 Kyslík O 2 - ve vzduchu 21%  produkují ho hlavně tropické pralesy (x kácení) a mořské řasy  živé organismy podle vztahu ke kyslíku  aerobní - pro ně nezbytný  obligátně anaerobní - trvale bez kyslíku (pro ně je toxický)  fakultativně anaerobní - příležitostně  ve vodě O 2 ubývá se zvyšující se teplotou  v půdě ubývá se zvyšující se vlhkostí

7 Oxid uhličitý CO 2 - normálně 0,03%, neustále stoupá produkce: dýchání organismů, sopečná činnost, spalování fosilních paliv nutný pro fotosyntézu – jeho spotřeba však klesá současně s úbytkem ploch lesů, zejména deštného pralesa skleníkový efekt - oteplování planety => tání ledovců => zvyšování hladiny oceánů

8 Dusík N 2 - ve vzduchu 78% rostliny přijímají z půdního roztoku jako ionty NO 2 - NO 3- přímo ze vzduchu využitelný jen některými bakteriemi (hlízkové symbiotické) živočichové přijímají ve formě organických sloučenin v potravě (bílkoviny)

9 Nečistoty SO 2 - dlouhodobě 150 g/m 3, krátkodobě (30min.) 500 g/m 3 NO, NO g/m 3 prachové částice g/m 3 freony přízemní ozón – Hlavním zdrojem přízemního ozónu je automobilová doprava, jeho množství přibývá i v závislosti na slunečním svitu. Od roku 1850 se koncentrace ozónu těsně nad zemským povrchem zdvojnásobila. – Přízemní ozón škodí rostlinám (rostliny poškozuje, brání fotosyntéze, zpomaluje růst) a negativně působí také na lidské zdraví, dráždí zejména oči a dýchací soustavu.

10 Smog smog losangelského typu (fotochemický) –  koncentrace výfukových plynů (No x ) –  proudění vzduchu –  vlhkost vzduchu – teplota o C – intenzivní sluneční záření smog londýnského typu (u nás obvyklejší!) – pevné částice – kapičky H 2 SO4 – plynný SO 2 – vyznačuje se hustou mlhou, hlavně v zimním období – max. koncentrace ráno a při teplotě o C.

11 Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78%21%0,03%

12 Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78% Dusík 21%0,03%

13 Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78% Dusík 21% Kyslík 0,03%

14 Doplňte o kterou plynnou složku atmosféry se jedná Obsah v atmosféře 78% Dusík 21% Kyslík 0,03% Oxid uhličitý

15 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google