Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Odhalení šikany bývá obtížné. Významnou roli při jejím zjišťování hraje strach, a to nejen strach obětí, ale i pachatelů a dalších účastníků. Strach vytváří.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Odhalení šikany bývá obtížné. Významnou roli při jejím zjišťování hraje strach, a to nejen strach obětí, ale i pachatelů a dalších účastníků. Strach vytváří."— Transkript prezentace:

1 Odhalení šikany bývá obtížné. Významnou roli při jejím zjišťování hraje strach, a to nejen strach obětí, ale i pachatelů a dalších účastníků. Strach vytváří obvykle prostředí „solidarity“ agresorů i postižených. Účinné a bezpečné vyšetření šikany vychází z kvalifikovaného odhadu stadia a formy šikanování. Existuje rozdíl mezi vyšetřováním počátečních a pokročilých stádií šikanování. Jednotlivá stádia jsou blíže popsána níže.

2 Metody vyšet ř ování po č áte č ní šikany Pět základních kroků:  Rozhovor s těmi,kteří na šikanování upozornili, a s oběťmi.  Nalezení vhodných svědků.  Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky (nikoli však konfrontace obětí a agresorů).  Zajištění ochrany obětem.  Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi.

3 Metody vyšet ř ování šikany s neobvyklou formou = výbuch skupinového násilí vůči oběti  Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti.  Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování.  Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.  Pokračující pomoc a podpora oběti.  Nahlášení policii.  Vlastní vyšetřování.

4 Výchovná opat ř ení  Doporučuje se dále pracovat s agresorem (jeho náhled na vlastní chování, motivy, rodinné prostředí).  V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko- psychologické poradny, střediska výchovné péče nebo jiných odborníků – klinických psychologů, psychoterapeutů nebo psychiatrů.  Pro potrestání agresorů lze užít i následující běžná výchovná opatření:  Napomenutí a důtka třídního učitele, důtka ředitele, podmíněné vyloučení a vyloučení ze studia na střední škole  Snížení známky z chování  Převedení do jiné třídy

5  Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat s celým třídním kolektivem.  Je nezbytné vypořádat se i s traumaty těch, kteří přihlíželi, ale nezasáhli (mlčící většina).  V mimořádných případech se užijí další opatření: Ředitelka školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP, případně doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu. Ředitelka školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.

6 Spolupráce s rodi č i Spolupráce s rodi č i Pokud rodiče informují školu o podezření na šikanování, je za odborné vyšetření záležitosti zodpovědný ředitel školy. Při nápravě šikanování je potřebná spolupráce vedení školy nebo školského zařízení, školního metodika prevence, výchovného poradce a dalších pedagogických pracovníků, jak s rodinou oběti, tak i s rodinou agresora. Při jednání s rodiči dbají pedagogičtí pracovníci na taktní přístup a zejména na zachování důvěrnosti informací. Je nutné předem informovat rodiče o tom, co dělat v případě, když se dozvědí o šikanování

7 Doporu č ené postupy školy  Vytvořit podmínky pro předcházení výskytu případů užívání návykových látek v prostorách školy v době školního vyučování, včetně všech školních akcí i mimoškolní činnosti.  Zajistit bezpečnost a ochranu zdraví žáků před škodlivými účinky návykových látek v prostorách školy v době školního vyučování, včetně veškerých školních akcí.  Školním řádem školy a vnitřním řádem školského zařízení ( dále jen „školní řád“) jasně vymezit zákaz užívání návykových látek ve škole, jejich nošení do školy.  Poskytovat žákům a zákonným zástupcům nezbytné informace nutné k zajištění jejich ochrany před tímto jevem.

8 ……  Poskytovat žákům věcné a pravdivé informace o návykových látkách formou, která je přiměřená jejich rozumovému a osobnostnímu vývoji.  Působit na žáky v oblasti primární prevence užívání návykových látek.  Do veškerých poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví zakotvit informace o nebezpečnosti užívání návykových látek a zákazu jejich užívání při všech činnostech souvisejících se školními aktivitami.  Poskytovat žákům, kteří mají s užíváním návykových látek problémy, jakož i jejich zákonným zástupcům, informace o pomáhajících institucích a možnostech řešení situace.

9 dokon č ení  Při řešení případů souvisejících s užíváním návykových látek nebo distribucí OPL je třeba spolupracovat s dalšími zainteresovanými institucemi – Policie ČR, orgány sociálně- právní ochrany dětí, školská poradenská zařízení apod.  V případech, které stanoví zákon, plnit ohlašovací povinnost směrem k orgánům činným v trestním řízení, orgánům sociálně-právní ochrany obce s rozšířenou působností a zákonným zástupcům žáka.

10 Stádia šikanování První stadium: Zrod ostrakismu Jde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen skupiny necítí dobře. Je neoblíben a není uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na jeho účet „drobné“ legrácky apod. Tato situace je již zárodečnou podobou šikanování a obsahuje riziko dalšího negativního vývoje. Druhé stadium: Fyzická agrese a přitvrzování manipulace V zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí, začnou ostrakizovaní žáci sloužit jako hromosvod. Spolužáci si na nich odreagovávají nepříjemné pocity například z očekávané těžké písemné práce, z konfliktu s učitelem nebo prostě jen z toho, že chození do školy je obtěžuje. Manipulace se přitvrzuje a objevuje se zprvu ponejvíce subtilní fyzická agrese.

11 …… Třetí stadium (klíčový moment): Vytvoření jádra Vytváří se skupina agresorů, úderné jádro. Tito šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky, nikoliv již pouze náhodně, šikanovat nejvhodnější oběti. V počátku se stávají jejich oběťmi ti, kteří jsou už osvědčeným objektem ostrakizování. Jde o žáky, kteří jsou v hierarchii nejníže, tedy ti „slabí“. Čtvrté stadium: Většina přijímá normy Normy agresorů jsou přijaty většinou a stanou se nepsaným zákonem. V této době získává neformální tlak ke konformitě novou dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. U členů „virem“ přemožené skupiny dochází k vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná vůdcům. I mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě – aktivně se účastní týrání spolužáka a prožívají při tom uspokojení.

12 …… Páté stadium: Totalita neboli dokonalá šikana Násilí jako normu přijímají všichni členové třídy. Šikanování se stává skupinovým programem. Obrazně řečeno nastává éra „vykořisťování“. Žáci jsou rozděleni na dvě sorty lidí, které jsem pro přehlednost označil jako „otrokáře“ a „otroky“. Jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná. Stadia šikanování podle Michala Koláře, 1990, 1996, 1997, 2000 aj.

13 Nep ř ímé znaky šikanování  Žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády.  Při týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi posledními.  O přestávkách vyhledává blízkost učitelů.  Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený.  Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči.  Stává se uzavřeným.  Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje.  Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené.  Zašpiněný nebo poškozený oděv.

14 ……  Stále postrádá nějaké své věci.  Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy.  Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy.  Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole.  Odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit.  (Zejména je třeba věnovat pozornost mladším žákům nově zařazeným do třídy, neboť přizpůsobovací konflikty nejsou vzácností!)

15 Přímé znaky šikanování  Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty na jeho účet. Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo "legrací" zranitelný.  Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským až nenávistným, nebo pohrdavým tónem.  Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil.

16 ……  Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem, a skutečnost, že se jim podřizuje.  Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich.  Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale je nápadné, že je oběť neoplácí.  Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout.

17 Varovné signály pro rodi č e  Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi.  Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by se telefonovalo apod.  Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem.  Nechuť jít ráno do školy (zvláště, když dříve mělo dítě školu rádo). Dítě odkládá odchod z domova, případně je na něm možno při bedlivější pozornosti pozorovat strach. Ztráta chuti k jídlu.  Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty, prosí o dovoz či odvoz autem.

18 ……  Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu).  Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. "Nechte mě!"  Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně.  Dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objeví výkyvy nálad, zmínky o možné sebevraždě. Odmítá svěřit se s tím, co je trápí.  Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká, že je ztratilo), případně doma krade peníze.

19 ……  Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí.  Dítě je neobvykle, nečekaně agresívní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje i zlobu vůči rodičům.  Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží se zůstat doma. Své zdravotní obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.)  Dítě se vyhýbá docházce do školy.  Dítě se zdržuje doma víc, než mělo ve zvyku.

20 Strategie vyšet ř ování po č áte č ní šikany v p ě ti krocích:  Rozhovor s těmi, kteří na šikanu upozornili a s oběťmi.  Nalezení vhodných svědků.  Individuální, případně konfrontační rozhovory se svědky (nikoli však konfrontace oběti a agresora).  Zajištění ochrany obětem.  Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi nimi. Výsledky šetření zapíše metodik prevence do sešitu přestupků.

21 Plán pro pedagogy:  Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti.  Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování.  Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.  Pokračující pomoc a podpora oběti.  U tohoto závažného případu šikanování nebo v případě podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu, oznámí ředitelka školy tuto skutečnost policii.

22 Pot ř eba pomoci zven č í …  Ředitelka školy oznámí orgánu sociální ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák spáchá trestný čin nebo opakovaně páchá přestupky, ředitel školy zahájí spolupráci s orgány sociálně právní ochrany dítěte bez zbytečného odkladu.  Vlastní vyšetřování- škola nebude vyšetřovat sama, požádá o pomoc policii, pedagogicko-psychologickou poradnu, orgán sociálně právní ochrany dětí.  Dále práce s celým třídním kolektivem.

23 Plán pro ob ěť :  Bezprostřední záchrana oběti.  Informování rodičů o vzniklé situaci.  Individuální rozhovor s obětí.  Dát jí jasně najevo, že nikdo nemá právo s ní takto zacházet.  Zaručit oběti ochranu ze strany školy.  Zacvičit ji do ochranných strategií.  Věnovat se rozvoji jejího sebepojetí.  Zajistit odbornou pomoc psychologa, ŠMP.  Seznámit rodiče se závěry šetření a řešením situace- vedení školy, ŠMP, třídní učitel.

24 Závěr

25 ……  Program proti šikanování je přílohou a součástí Minimálního preventivního programu školy tj. součástí výchovy a vzdělávání žáků po celou dobu povinné školní docházky. Účastní se ho učitelé, žáci, rodiče, odborníci. Jeho efektivitu je možno zjistit mnohdy, až žáci ukončí školu a ukáží svou schopnost uplatnit se v konkurenční společnosti svých vrstevníků.  Je velice obtížné posuzovat efekt našeho preventivního působení bez pozdějších informací o žácích. Každý žák má jiné osobní zkušenosti, přičemž na každého jednotlivce platí a působí životní situace odlišně. Program je sestaven a realizován tak, aby respektoval i tato fakta.

26 …… Naší snahou a přáním je, co nejvíce žáků vybavit psychosociálními dovednostmi ( soběstačností, seberealizací, tvořivostí), existencí ( nezávislostí, zdravým způsobem života, péčí o svůj zevnějšek), sounáležitostí (schopností vnímat se jako součást životního prostředí a adaptabilitou ( umět se adaptovat v prostředí, plánovat volbu profese, organizovat si svůj volný čas). Dále vůlí a rozumovými předpoklady tak, aby byli schopni se ubránit negativním vlivům a nátlakům nejrůznějších part, sekt i jednotlivců, všem návykovým látkám a rizikovému chování v celé šíři.

27 …… Naše škola patří ke školám s menším počtem žáků a s minimálním počtem případů v oblasti méně závažných sociálně-patologických jevů. Doufáme, že tento trend – při vzájemné spolupráci udržíme i v tomto školní roce 2014/2015. PPŠ byl schválen na Pedagogické poradě dne a nabývá platnosti 1.září Vypracovala: Mgr. Iveta Pízová Schválila: Mgr. Radomila Krchová


Stáhnout ppt "Odhalení šikany bývá obtížné. Významnou roli při jejím zjišťování hraje strach, a to nejen strach obětí, ale i pachatelů a dalších účastníků. Strach vytváří."

Podobné prezentace


Reklamy Google