Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční."— Transkript prezentace:

1 Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční gramotnosti žáků základních a středních škol“ 9. ledna 2012

2 Bankovní produkty pro studenty Jsou studenti účastníky finančního trhu?  studentské účty/konta  platební karty  kontokorentní úvěry  kreditní karty Jsou děti a mladiství účastníky finančního trhu?  uzavření smlouvy o vedení účtu – do 18ti let věku pouze v doprovodu zákonného zástupce  kontokorentní úvěr, kreditní karta – až od 18ti let věku

3 Je téma úvěrů relevantní pro studenty <18 let? Spotřebitelské návyky  pouze 54 % lidí dříve než si něco koupí, pečlivě zvažuje, zda si to může dovolit  pouze 65 % lidí platí své účty včas  pouze 59 % lidí uvádí, že by v případě finančních obtíží snížilo výdaje Své účty platím včas. 1 - vždy nikdy6 - Neví7 - Bez odpovědi 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100% 1 - vždy nikdy6 - Neví7 - Bez odpovědi Dříve, než si něco koupím, pečlivě zvažuji, zda si to mohu dovolit. 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%

4 Je téma úvěrů relevantní pro studenty <18 let? … spotřebitelské návyky  pouze 36 % lidí si přečte smlouvu na místě a na nejasnosti se zeptá  pouze 64 % lidí by informovalo věřitele v případě neschopnosti splácet Příprava na budoucí život dlužníka  pouze 32 % lidí skutečně ví, co to znamená RPSN  pouze 58 % lidí při výběru úvěru zohledňuje jak cenu (RPSN), tak i měsíční zatížení rozpočtu (výši splátky) I nezletilý člověk může „způsobit“ dluhy  účty za mobil, nákupy pro děti

5 FV v oblasti dluhů na ZŠ 1. stupeň ZŠ  rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti  proč není možné realizovat všechny chtěné výdaje  půjčky  kdy si půjčovat a jak vracet dluhy 2. stupeň ZŠ  rozpočet, příjmy a výdaje domácnosti  sestavení jednoduchého rozpočtu domácnosti  zvážení nezbytnosti jednotlivých výdajů  jak se bránit v případě porušení práv spotřebitele  půjčky  význam placeného úroku  nejčastější způsoby krytí deficitu (úvěry, leasing..)

6 FV v oblasti dluhů na SŠ  finanční produkty  jak vybrat nejvýhodnější úvěrový produkt s ohledem na své potřeby  rozdíl mezi úrokovou sazbou a RSPN  způsoby zajištění úvěru  jak se vyvarovat předlužení  práva spotřebitele  jak uplatňovat práva spotřebitele (při nákupu zboží a služeb včetně produktů finančního trhu)  možné důsledky neznalosti smlouvy včetně jejích všeobecných podmínek

7 Chtějí Češi FV ve školách? Představte si, že byste měl(a) k dispozici 100 dodatečných vyučovacích hodin na základní škole. Jak byste je rozdělil(a)?

8 Jak jsou na tom žáci? PISA 2012  projekt OECD s cílem zjistit kompetence patnáctiletých žáků ve čtenářské, matematické, přírodovědné a nově i finanční gramotnosti, sledovat vývoj výsledků českých žáků v daných oblastech a srovnat výkony žáků v mezinárodním kontextu  sběr dat březen/duben 2012 – cca 2 tis. žáků  výsledky - prosinec 2013  součástí témata výdajů, zadlužení i úroků

9 sekce Finanční trh – Finanční vzdělávání Pracovní skupina pro finanční vzdělávání Motto: občané nejsou finančními experty, ale měli by být schopni zvážit, co je jim nabízeno – konečné rozhodnutí je jejich odpovědností Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Problematika úvěrů a zadlužování ve finančním vzdělávání dětí Ing. Dušan Hradil sekce Finanční trh Ministerstvo financí 3. odborný seminář „Měření finanční."

Podobné prezentace


Reklamy Google