Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_19.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_19."— Transkript prezentace:

1 Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_19 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Schopnosti Anotace: Psychická vlastnost, která umožňuje naučit se určitým činnostem Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:

2

3  Je to psychická vlastnost, která umožňuje naučit se určitým činnostem  Vytváří se na podkladě vrozené vlohy, činnostmi, ušením, životem ve společnosti  Každý člověk si na svět přináší zděděné předpoklady, které se v průběhu života dále rozvíjí

4  = vrozený předpoklad pro utváření schopností  Životem ve společnosti, činnostmi a učením vlohy rozvíjíme  Na základě vloh se vytvářejí schopnosti

5  Do jaké míry se vlohy rozvinou ve schopnosti záleží na:  Společenském prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá  Na množství a druhu podnětů, s kterými se od dětství setkává  Vztahu dospělých k dítěti  Příkladech, které kolem sebe vidí  Osobních vlastnostech jedince

6  1) jsou – li vytvořeny příznivé podmínky v životě, vytvářejí se na podkladě vrozených vloh schopnosti  2) při nepříznivých podmínkách, zejména v dětství ( sociální prostředí, týrání ), nedochází k rozvoji schopností – dítě v určité oblasti přechodně nebo trvale zaostává  3) trvají – li nepříznivé podmínky dlouho, pak se nedostatky i při příznivé změně prostředí odstraňují jen velmi pomalu  Př. psych. a ped. str. 53

7  Př. ošetřovatelství  Zacházení s injekční stříkačkou  Aplikace léků předem  Převazy rozvinutá jemná motorika

8  Nadání – soubor schopností, které umožňují výborně až nadprůměrný výkon v některé oblasti ( hudební nadání, nadání pro matematiku, fyziku )  Talent – je to vyšší stupeň schopností. Je to předpoklad pro nadprůměrné výkony v určité činnosti  Genialita – mimořádně rozvinutá schopnost, která umožňuje vytvořit vrcholná díla. Díla géniu mají historický význam – Eistein, Edison, Bethhoven

9 „ Velcí géniové dosahují cíle jedním krokem, kdežto lidé obyčejného ducha dosáhnou téhož cíle teprve, když odemknou cestou celou řadu zámků “

10  Intelektové schopnosti  Senzomotorické schopnosti  Umělecké schopnosti

11  Z latiny – intelektus = rozum  Umožňují úspěšně vykonávat činnosti a řešit problémy a úlohy náročné na myšlení, objevení něčeho nového  Inteligentní chování – když se člověk dobře přizpůsobuje situaci, řeší problémy

12  Instinktivní chování – můžeme ho sledovat u zvířat.  př. mořský pták alka sedí na hnízdě, když se vzdálí od hnízda, vyměníme vajíčko za kámen a vajíčko dáme o kus dál na zem. Pták si sedne na hnízdo na kámen  Ptáci vysedí cizí vejce, krmí cizí mládě, které pak zahubí jejich vlastní mláďata - kukačka

13  Umožňují dosáhnou mimořádných výkonů ve sportu, v rychlosti psaní na stroji, žonglování….  Je dobře rozvinutá jemná motorika ruky  Dětem je nutno poskytnout dostatek příležitostí k pohybu, k procvičování obratnosti, zručnosti

14  Setkáváme se s nimi u interpretů uměleckých děl – malíři, sochaři, hudební skladatelé, herci

15  Lze ji zařadit do intelektových schopností  Je to soubor schopností, které se projeví v hledání a nacházení správného a přitom originálního, neobvyklého řešení – konstruktéři, spisovatelé, malíři, sochaři, herci..

16  Výchovou a učením se snažíme rozvíjet všechny druhy schopností a tím napomáháme k rozvoji osobnosti.  Všestranně rozvinutá osobnost prožívá bohatší život a nachází širší uplatnění ve společnosti  Zjišťování úrovně schopností se provádí pozorováním činností v přirozených podmínkách a rozborem těchto činností – pedagogicko – psychologické poradny

17  PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN  ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN  ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN


Stáhnout ppt "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_19."

Podobné prezentace


Reklamy Google