Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."— Transkript prezentace:

1 Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblastČlověk a jeho svět Vzdělávací období 3. Předmět Dějepis Téma hodiny Řecké umění Označení VY_32_INOVACE_03_Řecké umění Autor PhDr. Jana Žáková

2

3  Řecké umění – vrchol starověkého umění  Řecko bylo politicky nejednotné, ale sjednocovalo ho umění, věda

4  Stavby nejdříve ze dřeva, nepálených cihel – postupně nahrazovány kamennými  Úřední budovy, chrámy, tržnice, divadla - amfiteátry

5 ARCHITEKTURAARCHITEKTURA TYPICKÝ PRVEK = SLOUP DÓRSKÝ SLOUP MOHUTNÝ NEZDOBENÝ IÓNSKÝ SLOUP ŠTÍHLEJŠÍ ZAKONČEN VOLUTOU KORINTSKÝ SLOUP ŠTÍHLÝ ZDOBENÁ HLAVICE, ROSTLINNÉ MOTIVY

6 Štít (tympanon) kladí dřík hlavice

7

8

9  Dokonalé zachycení tvarů lidského těla, znalost anatomie  Sochy bohů, vládců, úředníků, hrdinů, lidí při každodenních činnostech, sportu

10

11 sochy jsou pod vlivem Egypta, některé jsou až tři metry vysoké zprvu se objevuje kúros - nahý mladík, který může představovat jak boha, tak i olympijského vítěze nebo hrdinu či osobu vyvolenou bohy později se vytváří kóré – dívka oblečená v dlouhý šat

12

13

14

15

16

17

18

19

20  Vyvinulo se ze slavností na počest boha Dionýsa dionýsií v 5. – 4. st. př. n. l.  Nový druh umění  Vážné hry – tragédie – SOFOKLÉS, EURIPIDÉS  Veselé hry – komedie - ARISTOFANÉS

21  V divadle hráli pouze muži  Hráli i ženské postavy  Používali masky – zveličovaly určitou vlastnost postavy  Nejdříve hrály pouze dvě postavy  Sofokles zavedl třetí

22

23

24  Poprvé v roce 776 př. n. l.  Konaly se každý 4. rok ve městě Olympii  V průběhu 19. a 20. století byly její pozůstatky odkryty a lokalita zpřístupněna veřejnosti, v roce 1989 byl archeologický park zapsán na Seznam světového dědictví UNESCO  Hry trvaly podle historiků nejdříve jeden den, později pět až šest dnů Počet dní se zvyšoval na základě počtu přibývajících disciplín

25  Před OH poslové z Olympie zvali k účasti po celém antickém Řecku, oznamovali přesné datum konání her a vyhlašovali boží mír.  OH se směli zúčastnit pouze svobodní občané řeckého původu (vyloučeni byli cizinci, otroci, ženy), přihlížet hrám mohl kdokoli (kromě řeckých provdaných žen)  Pro ženy se v době OH konaly samostatné závody v běhu

26

27  Jednotlivé závody probíhaly pod dozorem hélládoniků (rozhodčích; zprvu 2, pozdějí 9)  Vítězové v jednotlivých disciplínách byli odměňováni olivovým věncem, měli právo dát si postavit své sochy, rodné obce jim prokazovaly čestné pocty

28   =595&q=starov%C4%9Bk%C3%A9+%C5%99ecko&btnG=Hleda t+obr%C3%A1zky&gbv=2&aq=f&aqi=g8&aql=&oq= =595&q=starov%C4%9Bk%C3%A9+%C5%99ecko&btnG=Hleda t+obr%C3%A1zky&gbv=2&aq=f&aqi=g8&aql=&oq  2&tbm=isch&sa=1&q=%C5%99eck%C3%A9+divadlo&btnG=Hle dat&aq=f&aqi=g2&aql=&oq= 2&tbm=isch&sa=1&q=%C5%99eck%C3%A9+divadlo&btnG=Hle dat&aq=f&aqi=g2&aql=&oq  2&tbm=isch&sa=1&q=%C5%99eck%C3%A9+olympijsk%C3%A 9+hry&aq=3&aqi=g1&aql=&oq=%C5%99eck%C3%A9+oly 2&tbm=isch&sa=1&q=%C5%99eck%C3%A9+olympijsk%C3%A 9+hry&aq=3&aqi=g1&aql=&oq=%C5%99eck%C3%A9+oly


Stáhnout ppt "Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ. 1.07 Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."

Podobné prezentace


Reklamy Google