Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."— Transkript prezentace:

1 Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_02_05 NázevJ.D. Salinger Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4. roč. SŠ, 2. roč. nástavbového studia Tematický celekSvětová literatura 2. poloviny 20. století AnotaceTato prezentace je zaměřena na výklad učiva. Lze použít jako doplnění výkladu při vyučování nebo k samostudiu. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaJ.D. Salinger, beatnická literatura, Kdo chytá v žitě Očekávaný výstupPrezentace seznamuje žáky s životem a literárním dílem J.D. Salingera Datum vytvoření

2 J. D. Salinger ( )

3 Jerome David Salinger  americký spisovatel png?uselang=cs salinger

4 Život  Narodil se na Manhattanu v New Yorku, jeho otec byl Žid polského původu, matka pocházela ze Skotska  Chtěl se stát hercem, ale rodiče s tím nesouhlasili  Vystudoval vojenskou školu  Navštěvoval večerní kurzy tvůrčího psaní  Pracoval jako obchodník ve Vídni

5 Život  Žil s Oonou O'Neillovou, dcerou dramatika Eugena O'Neilla. (Později se provdala za Charlieho Chaplina)  Za 2. sv. války bojoval na frontě – účastnil se vylodění spojeneckých vojsk v Normandii i útoku na Berlín (nervově se zhroutil a musel být hospitalizován)  Po úspěchu prvního románu se stáhl do ústraní

6 Dílo:  Již na střední škole začal psát povídky - většina vyšla pouze v časopisech (např. časopis Story, magazín The New Yorker )  Den jako stvořený pro banánové rybičky (1948)  Mladí lidé - o lidech bez životního cíle  Franny a Zooey (1961)

7 Kdo chytá v žitě (1951)  Román – autobiografické prvky  Vypráví o dospívajícím chlapci a jeho konfrontaci se světem dospělých  Vypravěčem je 17 letý Holden Caulfield, který během pobytu v psychiatrické léčebně vzpomíná na okolnosti, které vedly k jeho nervovému zhroucení - byl vyloučen z elitní školy, 3 dny putuje přes New York domů - řada dobrodružství, zkušenost s alkoholem, nevydařený sexuální styk s prostitutkou, setkání s učitelem dějepisu…  NÁZEV: představa hrdiny o náplni života – chce chránit děti hrající si v poli na okraji útesu před pádem

8 Hlavní hrdina - Holden Caufield  sedmnáctiletý mladík, neúspěšný student  prochází životní krizí – snaží se najít smysl života  uzavřený, citlivý  cítí se smutný a opuštěný  nesnáší povrchnost, pokrytectví, přetvářku, snobské chování dospělých …  Je zaskočen konfrontací skutečného života s představami - svou nezkušenost a zklamání maskuje okázale cynickým způsobem vyprávění – slang, vulgarismy, ironické komentáře, hyperkritičnost, černobílé vidění...

9 Zajímavosti:  Román měl velký úspěch - prodalo se přes 65 milionů výtisků (kultovní četba mládeže 50. a 60. let - hippies)  V několika zemích byl zakázán, kvůli tématu a velkému množství vulgarismů Která další díla byla ze stejných nebo podobných důvodů zakazovaná?

10 Ukázka: „Copak je to s tebou, hochu?“ povídá Spencer. Na svou povahu to řek hodně ostře. „Kolik předmětů jsi měl zapsaných v tomhle semestru?“ „Pět, pane profesore.“ „Pět. A z kolika propadáš?“ „Ze čtyr.“ (…) „Ale z angličtiny jsem prošel,“ povídám… Ani vám mě neposlouchal. Skoro nikdy člověka neposlouchal, když jste mu něco vykládali. „Nechal jsem tě propadnout z dějepisu, protože jsi neuměl absolutně nic.“ „Já vím, pane profesore. Páni, vždyť já vím. Nemoh jste nic jinýho dělat.“ (…) „Ale absolutně nic. Moc pochybuju, žes za celý semestr vůbec otevřel učebnici. Otevřels? Mluv pravdu, hochu.“ „No, párkrát jsem se na to tak trochu mrknul, povídám. Nechtěl jsem zraňovat jeho city. Byl do dějepisu zažranej.

11 Otázky: 1. Vysvětlete, jak román hodnotila mládež a jak dospělí 2. Proč byl román kontroverzní? 3. Vyjmenujte další díla s rebelským hrdinou

12 Zdroje  ANDREE, Lukáš a kol. Literatura pro 4. ročník SŠ. Brno: Didaktis, 2010, ISBN  PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury 20. století. Sokolov: O.K. - Soft, 1998  HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, 2004, ISBN  AUTOR NEUVEDEN. klipart [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  SLANAŘ, Otakar a kol. Obsahy a rozbory děl. Třebíč: PV, 2006, ISBN  SALINGER, Jerome David. Kdo chytá v žitě. Praha: Volvox Globator, 1996,


Stáhnout ppt "Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU."

Podobné prezentace


Reklamy Google