Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"— Transkript prezentace:

1 Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz
Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_03 Název DUMu: Řecké sochařství Pro obor vzdělávání: L/02 UZD 82-51-L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: První Autor: František Peroutka Datum:

2 Řecké sochařství Obr. 1

3 Řecké sochařství Období
Prehistorické Archaické 1. klasické 2. klasické Helénistické - jeden z nejvýznamnějších uměleckých odkazů antiky Období

4 1 ) Prehistorické období
– drobné plastiky z keramiky a bronzu

5 2) Archaické období - figurky malých bojovníků, tzv. exvoty
(předměty darované božstvu) - kultovní sochy bohů ve svatyních chrámů, tzv. xoany - monumentální kamenné skulptury - kolosální sochy inspirované egyptskou skulpturou - náhrobní skulptury, tzv. stély - sochy nahého jinocha, tzv. kúros tesané z mramoru polychromované - oděné dívky, tzv. kóré - zdokonalování podání anatomie

6 Památky archaického období
Kritiův jinoch Obr. 2

7 Památky archaického období
Apollón z Teney (archaický úsměv – snaha o vyjádření duchovního života) Obr. 3

8 Památky archaického období
Kórai z athénské Akropole Obr. 4

9 3) 1. klasické období - Atény – nejvýznamnější středisko sochařství
- 5. stol. př. n. l. – tzv. přísný styl, poslední sochy kúros a kóré

10 Památky 1. klasického období
Trůn Ludovisiů - zrození Afrodity (reliéf) Obr. 5

11 Památky 1. klasického období
Výzdoba Diova chrámu v Olympii Obr. 6

12 Památky 1. klasického období
Vozataj delfský (vítěz v pythijských hrách) bronz oči vykládané drahokamy Obr. 7 Obr. 8

13 Významní sochaři Myrón Polykleitos Feidiás

14 Myrón Diskobolos sportovec v pohybu originál nedochován
dochovány mramorové římské kopie Obr. 9

15 Myrón Sousoší „Athéna a Marsyas“ originál nedochován Obr. 10

16 Polykleitos - Matematické a geometrické zákonitosti v lidském těle
tvůrce kánonu (proporční teorie – poměr hlavy a těla 1:7) - autor kontrapostu (harmonicky vyvažující pohyb postavy) přenesení váhy na jednu nohu, druhá noha odlehčená, uvádí do pohybu ramena, paže; hlava nakloněná díla nedochovaná – pouze římské kopie

17 Polykleitos Doryforos (atlet s kopím) Obr. 11

18 Polykleitos Diamedún (mladík s vítěznou stužkou) Obr. 12

19 Polykleitos Další sochy: Kyniskos Raněná Amazonka
Bohyně v Héřině chrámu v Argu

20 Feidiás Obr. 13 Obr. 1

21 Feidiás nejvýznamnější sochař dílna objevena v Olympii
mnoho soch – pouze římské kopie originály – skulptury v Parthenonu

22 Feidiás Díla: volné sochy v Akropoli bronzové sochy – Athéna Lémnia
– Athéna Promachos - chrýselefantínové sochy – Athéna Parthenos - Zeus!!! (jeden ze sedmi divů světa) (slonovina + zlato)

23 4) 2. klasické období Rozdíl od 1. klasického období
- více realismu – intenzivní smyslové poznání - méně idealismu - zájem o duševní stavy, lidské emoce a vášně - odsvětštění bohů - vznik podobizny (bez idealizace) - změna lidského ideálu: fyzicky a duševně zdatný smyslově krásný, zženštilý, jemný oduševnělý jinoch - záliba v nahém ženském těle - rostoucí zájem o divadlo

24 Sochaři Skopás Práxitelés Lýsippos

25 Skopás - první sochař vyjadřující složité emoce – bolest, radost, smutek oblíbený materiál: mramor

26 Skopás Mainada Obr. 14

27 Skopás Vlys Mauzolea v Halikarnasu (reliéf) (boj řeků s Amazonkami)
Obr. 15

28 Praxitelés Hermés s Dionýsem Obr. 16

29 Praxitelés Apollón Sauroktónos (Apollón přibodávající ještěrku ke stromu) Obr. 17

30 Praxitelés Afrodita Knidská (Afrodita vstupující do koupele) Obr. 18

31 Praxitelés Odpočívající Satyr Obr. 19

32 Lýsippos dvorní sochař Alexandra Velikého vytvořil cca 1500 soch

33 Lýsippos Apoxyomén - (atlet oškrabující si z těla olej a písek) - bronzová socha - dochovaná římská kopie - (kánon – 1:8) - podrobnější anatomie - výraz duševního stavu Obr. 20

34 Lýsippos Odpočívající Hérakles Obr. 21

35 Lýsippos Další díla: - Sedící Hérakles - Sedící Hermus - Podobizny Alexandra Velikého

36 Helénistické období stupňování realismu až do naturalismu klasicismus
projevy baroka a rokoka rozšíření tematiky (umírání, mučení, erotika, děti, lidový život) prolínání s orientálním uměním

37 Hlavní památky Afrodíté Mélská (ideál ženské krásy) Obr. 22

38 Níké Samothrácká - mramor - původně na přídi lodi
Obr. 23

39 Láokoón (zahubení trojského kněze a jeho dvou synů) - rekonstruováno Michelangelem
Obr. 24

40 - postaven na oslavu nad Galy - dnes v Pergamonském muzeu v Berlíně
Diův oltář v Pergamonu - postaven na oslavu nad Galy - dnes v Pergamonském muzeu v Berlíně postavy vysoké 2,3 m zobrazen zápas s Giganty styl helénistického „baroka“ Obr. 26 Obr. 25

41 Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN ŠAMŠULA, Pavel; ADAMEC, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha: SPL - PRÁCE, 2000, ISBN X. BRUNECKÝ, Petr. Dějiny a bydlení. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2003, ISBN Obr Obr. 2 -  Obr Obr. 4 - Obr Obr

42 Zdroj materiálů: Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr

43 Zdroj materiálů: Obr Obr ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Cnidus_Aphrodite_Altemps_Inv8619.jpg Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku.


Stáhnout ppt "Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,"

Podobné prezentace


Reklamy Google