Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Dějiny kultury 1. Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_03 Název DUMu: Řecké sochařství Pro obor vzdělávání: L/02 UZD L/01 UZK Předmět: Dějiny výtvarné kultury Ročník: První Autor: František Peroutka Datum:

2 Střední škola Oselce Řecké sochařství Obr. 1

3 Střední škola Oselce Řecké sochařství 1)Prehistorické 2)Archaické 3)1. klasické 4)2. klasické 5)Helénistické - jeden z nejvýznamnějších uměleckých odkazů antiky Období

4 Střední škola Oselce 1 ) Prehistorické období – drobné plastiky z keramiky a bronzu

5 Střední škola Oselce 2) Archaické období - figurky malých bojovníků, tzv. exvoty (předměty darované božstvu) - kultovní sochy bohů ve svatyních chrámů, tzv. xoany - monumentální kamenné skulptury - kolosální sochy inspirované egyptskou skulpturou - náhrobní skulptury, tzv. stély - sochy nahého jinocha, tzv. kúros - oděné dívky, tzv. kóré tesané z mramoru polychromované - zdokonalování podání anatomie

6 Střední škola Oselce Památky archaického období Kritiův jinoch Obr. 2

7 Střední škola Oselce Památky archaického období Apollón z Teney (archaický úsměv – snaha o vyjádření duchovního života) Obr. 3

8 Střední škola Oselce Památky archaického období Kórai z athénské Akropole Obr. 4

9 Střední škola Oselce 3) 1. klasické období - Atény – nejvýznamnější středisko sochařství - 5. stol. př. n. l. – tzv. přísný styl, poslední sochy kúros a kóré

10 Střední škola Oselce Památky 1. klasického období Trůn Ludovisiů - zrození Afrodity (reliéf) Obr. 5

11 Střední škola Oselce Památky 1. klasického období Výzdoba Diova chrámu v Olympii Obr. 6

12 Střední škola Oselce Památky 1. klasického období Vozataj delfský (vítěz v pythijských hrách) bronz oči vykládané drahokamy Obr. 7 Obr. 8

13 Střední škola Oselce Významní sochaři Myrón Polykleitos Feidiás

14 Střední škola Oselce Myrón Diskobolos -sportovec v pohybu -originál nedochován -dochovány mramorové římské kopie Obr. 9

15 Střední škola Oselce Myrón Sousoší „Athéna a Marsyas“ -originál nedochován Obr. 10

16 Střední škola Oselce Polykleitos - Matematické a geometrické zákonitosti v lidském těle -tvůrce kánonu (proporční teorie – poměr hlavy a těla 1:7) - autor kontrapostu (harmonicky vyvažující pohyb postavy) přenesení váhy na jednu nohu, druhá noha odlehčená, uvádí do pohybu ramena, paže; hlava nakloněná -díla nedochovaná – pouze římské kopie

17 Střední škola Oselce Polykleitos Doryforos (atlet s kopím) Obr. 11

18 Střední škola Oselce Polykleitos Diamedún (mladík s vítěznou stužkou) Obr. 12

19 Střední škola Oselce Polykleitos Další sochy: -Kyniskos -Raněná Amazonka -Bohyně v Héřině chrámu v Argu

20 Střední škola Oselce Feidiás Obr. 1Obr. 13

21 Střední škola Oselce Feidiás -nejvýznamnější sochař -dílna objevena v Olympii -mnoho soch – pouze římské kopie -originály – skulptury v Parthenonu

22 Střední škola Oselce Feidiás Díla: -volné sochy v Akropoli -bronzové sochy – Athéna Lémnia – Athéna Promachos - chrýselefantínové sochy – Athéna Parthenos - Zeus!!! (jeden ze sedmi divů světa) (slonovina + zlato)

23 Střední škola Oselce 4) 2. klasické období Rozdíl od 1. klasického období - více realismu – intenzivní smyslové poznání - méně idealismu - zájem o duševní stavy, lidské emoce a vášně - odsvětštění bohů - vznik podobizny (bez idealizace) - změna lidského ideálu: fyzicky a duševně zdatný smyslově krásný, zženštilý, jemný oduševnělý jinoch - záliba v nahém ženském těle - rostoucí zájem o divadlo

24 Střední škola Oselce Sochaři Skopás Práxitelés Lýsippos

25 Střední škola Oselce Skopás - první sochař vyjadřující složité emoce – bolest, radost, smutek -oblíbený materiál: mramor

26 Střední škola Oselce Skopás Mainada Obr. 14

27 Střední škola Oselce Skopás Vlys Mauzolea v Halikarnasu (reliéf) (boj řeků s Amazonkami) Obr. 15

28 Střední škola Oselce Praxitelés Hermés s Dionýsem Obr. 16

29 Střední škola Oselce Praxitelés Apollón Sauroktónos (Apollón přibodávající ještěrku ke stromu) Obr. 17

30 Střední škola Oselce Praxitelés Afrodita Knidská (Afrodita vstupující do koupele) Obr. 18

31 Střední škola Oselce Praxitelés Odpočívající Satyr Obr. 19

32 Střední škola Oselce Lýsippos -dvorní sochař Alexandra Velikého -vytvořil cca 1500 soch

33 Střední škola Oselce Lýsippos Apoxyomén - (atlet oškrabující si z těla olej a písek) - bronzová socha - dochovaná římská kopie - (kánon – 1:8) - podrobnější anatomie - výraz duševního stavu Obr. 20

34 Střední škola Oselce Lýsippos Odpočívající Hérakles Obr. 21

35 Střední škola Oselce Lýsippos Další díla: - Sedící Hérakles - Sedící Hermus - Podobizny Alexandra Velikého

36 Střední škola Oselce Helénistické období -stupňování realismu až do naturalismu -klasicismus -projevy baroka a rokoka -rozšíření tematiky (umírání, mučení, erotika, děti, lidový život) -prolínání s orientálním uměním

37 Střední škola Oselce Hlavní památky Afrodíté Mélská (ideál ženské krásy) Obr. 22

38 Střední škola Oselce Níké Samothrácká - mramor - původně na přídi lodi Obr. 23

39 Střední škola Oselce Láokoón (zahubení trojského kněze a jeho dvou synů) - rekonstruováno Michelangelem Obr. 24

40 Střední škola Oselce Diův oltář v Pergamonu - postaven na oslavu nad Galy - dnes v Pergamonském muzeu v Berlíně -postavy vysoké 2,3 m -zobrazen zápas s Giganty -styl helénistického „baroka“ Obr. 25 Obr. 26

41 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury I. Praha: IDEA SERVIS, 2002, ISBN ŠAMŠULA, Pavel; ADAMEC, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním I. Praha: SPL - PRÁCE, 2000, ISBN X. BRUNECKÝ, Petr. Dějiny a bydlení. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2003, ISBN Obr %20%C5%98ecko/Feidias,%20Zeus.jpghttp:// :90/ProjektModerniUmeni/Starov%C4%9Bk/Projekt- %20%C5%98ecko/Feidias,%20Zeus.jpg Obr content/uploads/2012/03/3.EFEBO_KRITIOS-211x300.jpghttp://www.eldragondehipatia.com/articulos/wp- content/uploads/2012/03/3.EFEBO_KRITIOS-211x300.jpg Obr Obr Obr Obr _Olympia_Museum_Zeustempel_Westgiebel.JPG/800px-GR_ _Olympia_Museum_Zeustempel_Westgiebel.JPGhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/GR_ _Olympia_Museum_Zeustempel_Westgiebel.JPG/800px-GR_ _Olympia_Museum_Zeustempel_Westgiebel.JPG

42 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: Obr Obr Obr Obr Obr culpture/doryphoros.jpg culpture/doryphoros.jpg Obr d422ed6179/Diadumenos_fragments_Met_ _n01.jpghttp://files.hra-vy-tvor.webnode.cz/ d422ed6179/Diadumenos_fragments_Met_ _n01.jpg Obr Obr ec0.pinimg.com/236x/89/a4/73/89a473311aefeb8b08ea ed89.jpghttp://media-cache- ec0.pinimg.com/236x/89/a4/73/89a473311aefeb8b08ea ed89.jpg Obr Obr _front.jpg _front.jpg

43 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí autor uvedený na titulním snímku. Obr C_front.jpg/250px-Hermes_di_Prassitele%2C_at_Olimpia%2C_front.jpg Obr ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Cnidus_Aphrodite_Altemps_Inv8619.jpgttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/Cnidus_Aphrodite_Altemps_Inv8619.jpg Obr pg/180px-Leaning_satyr_Musei_Capitolini_MC739.jpg pg/180px-Leaning_satyr_Musei_Capitolini_MC739.jpg Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google