Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0496 III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0496 III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 „EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_08 Název vzdělávacího materiálu Umělá inteligence Jméno autoraIng. Bulka Josef Tematická oblast Obecné pojmy informatiky a přenos dat Vzdělávací oborVšechny obory školy Předmět Informační a komunikační technologie Ročník1. a 2. Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení, řešení problému, komunikativní, pracovní, personální a sociální a personální. Průřezové téma Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Člověk a životní prostředí, Občan v demokratické společnosti.

2 Tento výukový materiál je plně v souladu s Autorským zákonem (jsou zde dodržována všechna autorská práva). Pokud není uvedeno jinak, autorem textů a obrázků je Ing. Josef Bulka. Časový harmonogram1 vyučovací hodina Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec -Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN Pomůcky a prostředky Dataprojektor, výpočetní technika, názorné pomůcky a díly hardware z oblasti výpočetní techniky. Anotace Problematika počítačové gramotnosti, pojmy informační a komunikační technologie (ICT). Způsob využití výukového materiálu ve výuce Výklad a cvičení. Opakování a domácí příprava žáků na vyučování. Datum (období) vytvoření vzdělávacího materiálu Září 2012

3

4 Umělá inteligence (AI - Artificial Inteligence) je slovní spojení, velmi často používané ve vědecko- fantastických románech. Umělou inteligencí jsou podle autorů vybavené počítače a roboti, kteří lidstvo zotročili nebo mu sloužili. Byli schopni velmi rychle získávat informace, učit se a vyvozovat nové závěry. Obvykle byli dokonalí, neomylní a nekompromisní.

5 Pojem umělé inteligence vznikl v roce 1950, když se počítače začaly používat na řešení úloh pomocí vytvořených programů. Prvotní výsledky dosažené tímto způsobem byly velmi dobré a vyvolávaly optimismus. Po rozpracování množství teorií a heuristických metod se zdálo samozřejmé, že výkonné počítače s jejich využitím dokážou řešit nejrozličnější problémy ve všech oblastech lidské činnosti, prostřednictvím své „inteligence".

6 Do oblasti zájmu umělé inteligence je možno zařadit zejména následující úlohy: 1. expertní systémy, 2. řízení robotů, 3. rozpoznávání a zpracování vizuální informace a řeči, 4. komunikaci s počítačem v přirozeném jazyce, 5. navigaci ve známém a neznámém terénu, 6. řízení a plánování výrobních procesů, 7. zpracování a analýzu dat z prostředí (geologie, seizmiky atd.), 8. adaptaci a učení, 9. počítačové hry.

7 Expertní systémy jsou počítačové programy, které simulují rozhodovací činnosti expertů při řešení problémů úzce zaměřených úloh. Jsou to systémy založené na myšlence převzetí znalostí od experta a jejich využití uživateli, kteří těmito znalostmi nedisponují. Úlohou expertních systémů je navrhnout takový postup řešení úlohy, jaký by určil sám expert. Výhoda tohoto řešení spočívá v tom, že prostřednictvím systému využije jeho znalosti experta a dosáhne stejného výsledku jako při osobní komunikaci. Expertní systémy

8 Jejich účelem a cílem je vykonávat práci s vyšší bezpečností a efektivitou, než jaké se dosahuje lidskou prací. Výhody využití robotů spočívají v tom, že mohou být upraveni na vykonávání speciálních úloh, nepoznají únavu, nervozitu, nepotřebují pracovní přestávky, mohou pracovat v nebezpečných prostředích nebo v prostředích, které jsou pro člověka nevhodné. Roboti

9 Virtuální realita Virtuální realita představuje prostředek pro vytvoření světa, který může vypadat reálně nebo může být vytvořený na úplně jiných principech. Zároveň představuje obrovský skok ve způsobu komunikace s počítačem a vizualizaci informací. Místo používání monitoru a klávesnice používáme brýle s displejem nebo na ruce speciální rukavice, na uši nasadíme sluchátka.

10 Virtuální realitu můžeme rozdělit do tří stupňů: 1.Pasivní - můžeme pozorovat, poslouchat a hmatem vnímat, co se děje v prostředí okolo nás. Ale nemůžeme toto prostředí ovlivnit. 2.Aktivní - možnost pohybu ve virtuálním prostředí (můžeme přejít z místnosti do místnosti, otevřít dveře na skříni, nebo se podívat za ni atd.) 3.Interaktivní stupeň je nejintenzivnější. Dovoluje nám seznámit se s prostředím, prozkoumat ho a dokonce i změnit.

11 Nanotechnologie 1.Slovo „nano“ je odvozeno z řečtiny a označuje trpaslíka. 2.Nanotechnologie je vědecký obor, který se zabývá přesnou a záměrnou manipulací hmoty na úrovni atomů. 3.Vychází z toho, že všechny věci okolo nás jsou vytvořené z atomů a jejich vlastnosti závisí na tom, jak jsou v nich atomy uspořádané. 4.Například když přeorganizujeme atomy v kousku uhlí, můžeme dostat diamant. Zdroj: astrosurf.com

12

13 Najděte alespoň čtyři odvětví lidské činnosti, které významnou měrou nahrazují roboti. Jaká je budoucnost robotiky u nás? Kde a kdy jste se setkal (la) s virtuální realitou a o jaký stupeň se jednalo? Jaké je využití nanotechnologií a v čem je jejich zvláštnost? Určete, kde všude se dají použít a jaké místo zastává ve světě Česká republika při vývoji nanotechnologií?

14

15 1. Umělá inteligence je spojována: a) s pozorováním chování zvířat, b) s počítačovými systémy a roboty, c) s náhradou lidského mozku v medicíně. 2.Umělou inteligencí jsou vybaveny: a) standardní stolní počítače a tablety, b) mobilní telefony, c) výkonné počítače a roboti.

16 3.Mezi odvětví umělé inteligence nepatří: a) expertní systémy, b) semináře a kongresy vědců a expertů, c) řízení a plánování výrobních procesů. 4.Nanotechnologie je věda, která se zabývá: a) řízením a plánováním výroby, b) přenosem dat v mobilních komunikacích, c) přesnou a záměrnou manipulací hmoty na úrovni atomů.

17 1.http://www.dam-ul.cz/svarovani-robot.phphttp://www.dam-ul.cz/svarovani-robot.php 2.http://www.wikipedia.czhttp://www.wikipedia.cz 3.Horst Jansen – Heinrich Rotter a kolektiv – Informační a komunikační technika, Europa – Sobotáles, Praha Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec - Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN Já, robot, Isaac Asimov, 1993 Seznam odkazů a použité literatury:


Stáhnout ppt "„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/34.0496 III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google