Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA

2 CHARAKTERISTIKA reprezentována trojicí skladatelů: Arnold Schönberg
Alban Berg Anton Webern „Druhá“, protože jako „První“ se chápe generace skladatelů vídeňského klasicismu

3 „vídeňská“, protože centrem byla Vídeň
Expresionistické hnutí – hudba měla silný citový náboj (ovzduší před 1. sv. v., válečné utrpení, prohraná válka, ekonomická krize)

4 Arnold Schönberg v Los Angeles, pořízeno v r. 1948
F. Homolka,

5 Zakladatel a duchovní vůdce 2. vídeňské školy
Působil ve Vídni a Berlíně Židovský původ → po nástupu fašismu emigroval do Francie a pak do USA 4 tvůrčí období: 1. tonální 2. atonální 3. dodekafonické 4. pozdní

6 1. Tonální období vychází z německého pozdního romantismu (G. Mahler, R. Strauss) DÍLO Zjasnělá noc – smyčcový sextet Pelleas a Mellisanda – symfonická báseň

7 2. Atonální období DÍLO Náměsíční Pierrot
- cyklus melodramů pro ženský hlas a orchestr - Sprechgesang – něco mezi zpěvem a recitací Očekávání – operní monodrama

8 3. Dodekafonické období DODEKAFONIE = dvanáctitónová technika
vnášení matematického řádu do atonality zrovnoprávnil všech 12 tónů, které máme k dispozici v jedné oktávě a zajistil, aby byly ve skladbě používány stejně často Před začátkem komponování si vytvořil řadu 12ti tónů (dodekafonická řada), jejíž tóny v tomto pořadí používal v melodii nebo souzvuku. Žádný tón nemohl být přeskočen nebo použit 2x.

9 DÍLO Pět klavírních skladeb Mojžíš a Áron – opera s filozofickým obsahem

10 4. Pozdní období Ustupuje od důsledné dodekafonie DÍLO
Ten, který přežil Varšavu - kantáta na vlastní text pro recitátora, mužský sbor a orchestr - Napsána podle vyprávění člověka, který přežil povstání ve vašavském ghettu r. 1943

11 Alban Berg (1885 – 1935) E. Stumpp,

12 Schönbergův žák Zmírňoval zákony svého učitele (měkčí výraz, lyričtější, více používá tématickou práci, tonalitu a citaci témat) → nejhranější skladatel 2. vídeňské školy DÍLO Vojcek – opera - tragický příběh o ponižování člověka Koncert pro housle a orchestr

13 Anton Webern ve Štětíně v říjnu 1912

14 Schönbergův žák Díla – posluchačsky příliš náročná SERIALISMUS – využíval jen několikatónové řady = série (dodekafonická řada je příliš bohatá) MULTISERIALISMUS – vázanost rozšířil i na dynamiku a barvu

15 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř
Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_1C4 Jméno autora: Mgr. Kateřina Bajnárková Název práce: Druhá vídeňská škola Předmět: Hudební výchova Ročník: 2. ročník čtyřletého gymnázia Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: seznámení studentů s novými poznatky týkajících se Druhé vídeňské školy Pomůcky: prezentace vytvořená v programu Powerpoint, PC, dataprojektor Poznámka: - Inovace: využití výpočetní techniky při prezentování nových poznatků Datum vytvoření:


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_1C4 DRUHÁ VÍDEŇSKÁ ŠKOLA"

Podobné prezentace


Reklamy Google