Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CESTOVNÍ RUCH Přednáška Marketing cestovního ruchu Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CESTOVNÍ RUCH Přednáška Marketing cestovního ruchu Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu,"— Transkript prezentace:

1 CESTOVNÍ RUCH Přednáška Marketing cestovního ruchu Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu,

2 MARKETING CESTOVNÍHO RUCHU „HLAVNÍM CÍLEM ORGANIZACÍ V CR JE USPOKOJOVÁNÍ ZÁKAZNÍKOVÝCH POTŘEB V DOBĚ POBYTU MIMO MÍSTO TRVALÉHO BYDLIŠTĚ“

3 MARKETING CESTOVNÍHO RUCHU POPTÁVKA X NABÍDKA

4 4 kategorie nabídky služeb pouze hmatatelné zboží hmatatelné zboží s doprovodnými službami důležitá služba s doprovodnými menšími výrobky a službami pouze služba

5 Odlišnosti služeb od výrobku Nehmotný charakter služeb (nehmatatelnost) Charakter výroby (proměnlivost) Pomíjivost Distribuční cesty Podmíněnost nákladů Vztah služeb a provozovatele (vázanost)

6 Základní specifika služeb CR Kratší expozitura služeb Vliv psychiky a emocí Význam „vnější stránky“ Důraz na úroveň a image Závislost na komplementárních firmách Snazší kopírování služeb Důraz na propagaci mimo sezóny

7 Typické přístupy k MRK v CR 1) Používání více než jen „4P“ · PRODUCT / VÝROBEK ·PRICE / CENA ·PLACE / DISTRIBUCE ·PROMOTION / PROPAGACE ·PEOPLE / LIDÉ ·PARTNERSHIP / SPOLUPRÁCE · PACKAGING / BALÍČKOVÁNÍ · PROGRAMMING / PROGRAMOVÁ SPECIFIKACE

8 Typické přístupy k MRK v CR 2) Význam ústní reklamy – reference, doporučení 3) Používání emotivní přitažlivosti propagace 4) Složitější ověřování inovací 5) Význam dobrých vztahů s komplementárními firmami

9 PRODUKT uspokojení potřeb a požadavků turistů různá úroveň komplexnosti TP: komplexní zážitek od chvíle opuštění domova, až do doby návratu (výkl. slovník cest. ruchu) symbióza materiálních a nemateriálních zdrojů zacílení na konkrétní zákaznické skupiny dostatečná atraktivita, přístupnost cena, kterou je zákazník ochoten akceptovat turistický produkt X regionální tur. produkt soulad se skutečnou nabídkou destinace

10 Regionální turistické produkty v JM kraji, v ČR Baťův kanál Vinařský turistický program Plzeňský kraj + Czechtourism „Židovské cesty v Čechách a na Moravě“

11 DISTRIBUCE (PLACE) Globální distribuční systémy (Galileo, Amadeus,… ) Internet

12 CENA (PRICE) Hlavní cenové strategie diferenciace cen dle fáze životního cyklu –průniková cena –strategie „sbírání smetany“ psychologické ceny jednotné ceny typu „all inclusive“ slevy (časové, hromadné, věrným klientům)

13 PROPAGAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ MIX AIDA Přímé komunikační nástroje –Osobní prodej –Přímý marketing Nepřímé komunikační nástroje –Reklama –Publicita, public relations –Podpora prodeje Nekontrolovatelné komunikační nástroje

14 Propagace a image území soustředit pozornost zákazníka na určité teritoriální destinace vytvoření „značky destinace“ Corporate Identity zahraniční veletrhy spolupráce a pobočky v okolních destinacích či v zahraničí teletext, videokonference, satelitní konference)

15 PROPAGAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ MIX GO (Regiontour) v Brně, Holiday World v Praze Czechtourism ( Česká centrála cestovního ruchu- ČCCR ) – propagace České republiky v zahraničí – zahraniční centra – podpora domácího cestovního ruchu

16 Positioning (umisťování) Positioning (umisťování) – odraz představ podniku (místních autorit, samospráv v destinaci) o tom, jak by jeho produkty a služby (destinace) měly být vnímány cílovou spotřebitelskou skupinou ve srovnání s konkurenčními službami X Skutečné vnímaní cílovou skupinou v porovnání s konkurencí

17 IMAGE BIRMINGHAM Industriální image ==>> obchodní, konferenční a výstavní centrum v Anglii Leasure short-break & Business Tourism ŘÍZENÍ CR V BIRMINGHAMU (viz. skripta Cestovní ruch: Foret, Turčínková, 2005)

18 LIDÉ (PEOPLE) Zaměstnanci X Zákaznický mix Animátor Interní marketing

19 SPOLUPRÁCE (PARTNERSHIP) Př. spolupráce zemí: „země V4“: vzájemné spolupráce, jednotná propagace na zaoceánských trzích: Amerika, Japonsko, Čína a Brazílie

20 Nejnovější evropské trendy partnerství v CR Marketing vztahů Budování meziregionálních/destinačních partnerství (mikroregiony, euroregiony) Budování sofistikované infrastruktury Koncentrace zdrojů Spolupráce širokého spektra podnikatelů v různých ekonomických odvětvích Podpora z EU a účinná lobby v centru

21 NABÍDKA BALÍKU SLUŽEB (PACKAGING) PROGRAMOVÁ SPECIFIKACE (PROGRAMMING) Demarketing (Londýn)

22 SEGMENTACE TRHU CR Demografická Geografická Psychografická Behavioristická


Stáhnout ppt "CESTOVNÍ RUCH Přednáška Marketing cestovního ruchu Kateřina Ryglová, Ústav marketingu a obchodu,"

Podobné prezentace


Reklamy Google