Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DUM - Digitální Učební Materiál

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DUM - Digitální Učební Materiál"— Transkript prezentace:

1 DUM - Digitální Učební Materiál
1 Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: ___________________________________________________________________ Vzdělávací oblast : Český jazyk a literatura Název a číslo DUMu: Májovci VY_32_INOVACE_C2_06 Anotace : Interaktivní výklad: májovci – představitelé a díla Třída a datum ověření: 3.A ; Autor : Mgr. Ludmila Vlková (Muchová) Registrační číslo : CZ.1.07/1.5.00/

2 Májovci 60. léta 19. století

3 nástup mladé generace, která poslání literatury chápala zcela jinak, než tomu v době národního obrození její snahy prosadit modernější přístup byly ale obtížné kvůli společensko-politického situaci: doznívání Bachova absolutismu, politický útlak veřejného i kulturního života, česky psané literatury vycházelo málo, většina novin a časopisů zanikla mezi studenty a mladými literáty se však čekalo na vhodnou příležitost, jejich heslem bylo: projevit veřejně vůli po svobodném životě tato mladá generace poprvé veřejně vystoupila vydáním almanachu Máj (1858) - sborník literárních děl autorů, kteří tvořili názorově poměrně jednotnou skupinu, které se podle názvu almanachu začalo říkat májovci (Neruda, Hálek, Světlá, Sabina, Erben, Němcová)

4 program

5 obdiv k revolučnímu roku 1848
obdiv k dílu K. H. Máchy, v jehož díle spatřovali to, co sami prožívali: rozpor mezi tím, co by chtěli uskutečnit, a nemožností to zrealizovat přijímali Máchův revoluční romantismus, ale připravovali se již na cestu k realismu (zobrazení národního života zejména na venkově, ale i ve městě) snažili se dohnat evropské trendy v literatuře (romantismus a počínající realismus), které k nám v plné míře nedospěly kvůli doznívajícím myšlenkám národního obrození - to především prostřednictvím překladů

6 členové vystupovali proti historičnosti literatury - heslo: od minulosti k přítomnosti
zdůrazňuje se poznávací funkce literatury (klade se nad funkci estetickou) - úkolem je popsat poměry ve společnosti hlavním typem spisovatele je básník, mizí typ spisovatele-vědce, typický pro národní obrození; neuchyluje se k odborným studiím, ale účastní se veřejného a politického života jako novinář, který má své čtenáře, nejen hrstku uvědomělých čtenářů jako obrozenci umění už není vlasteneckou záležitostí, ale povoláním

7 řešil zásadní otázku: Má se literatura omezovat jen na zachycování charakteristických národních rysů, nebo má rozšířit svůj zájem o člověka, ať žije kdekoli? členové skupiny se vyslovili pro druhou možnost a pro čerpání zkušeností i z jiných literatur; zprvu tvrdě odsoudili národní specifičnost v literatuře (Neruda, Hálek, Světlá), což později označili jako klam a přiznali mu své místo program vzbudil odpor, byl mu vyčítán nedostatek národního cítění a kopírování cizích vzorů

8 Vítězslav hálek Obr.č. 1 - Hálek

9 - novinář, spisovatel, kritik, dosáhl už za svého života velké obliby u čtenářů, jeho tvorba byla ovlivněna poklidným a harmonickým dětstvím na venkově, nezažil existenční bídu, byl založením optimista, odmítl přání rodičů studovat na kněze, nedokončil ani filozofická studia a rozhodl se věnovat psaní; v poezii psal melodické, harmonické verše

10 Hálek - tvorba zaujal už svou prvotinou Večerní písně (drobné lyrické básně písňové formy, vliv šťastné lásky k dívce ze zámožné rodiny, která Hálka existenčně zajistila); epické balady ovlivněné Erbenem Pohádky z naší vesnice (humorné, ale i tragické osudy lidí na venkově); v próze se neúspěšně pokusil o román, ale dosáhl mistrovství ve svých povídkách: Muzikantská Liduška (o tragédii dívky, která je pro peníze donucena k sňatku a nakonec se pomátne), Na statku a v chaloupce (protiklad neradostného života na bohatém, ale citově vyprahlém statku, a láskou a životem v souladu s přírodou chudých lidí)

11 Hálek - tvorba Na vejminku (o bezcitností dětí ke starým rodičům); Hálek ve svých povídkách nekritizuje, ale spíš nabádá ke zlepšení vzájemných vztahů, věřil, že rozpory lze překonat láskou; povídka z městského prostření Poldík Rumař (dojemný příběh o pískaři, který se obětavě stará o chlapce ženy, kterou kdysi nešťastně miloval); v dramatické tvorbě se věnoval historické tématice, kterou aktualizoval, všech šest veršovaných her mělo ale příliš vykonstruovaný děj a málo životné hrdiny)

12 Karolína světlá Obr.č. 2 – K.Světlá

13 roz. Johanna Rottová, své jméno přijala podle rodiště svého manžela (Světlá v Podještědí), pocházela z pražské bohaté rodiny, dostala německou výchovu, teprve její učitel a budoucí manžel Petr Mužák ji seznámil s českým národním životem i literaturou, ovlivnilo ji přátelství s Boženou Němcovou, ztráta malé dcerky hned v počátcích manželství a platonická láska k Nerudovi, útěchu hledala v literatuře; psala o pokrytecké výchově dívek v měšťanských rodinách, o omezování jejich vzdělání - povídka Poslední Češka

14 po přestěhování do Podještědí si zamilovala venkov - venkované pro ni stáli mravně výš než pražská městská smetánka, představovali hlavní postavy v jejich románech, značně idealizovaní,vítězící silou morálky a lásky, nesouhlasila s poznávací rolí literatury, naopak se snažila ukazovat život lepší, než jaký byl; nejznámější jsou její ještědské romány:

15 Ještědské romány Vesnický román (příběh čeledína, který se oženil s ovdovělou rychtářkou, přitom se zamiloval do dívky Sylvy, ta umírající rychtářce slíbí, že se za čeledína neprovdá ani po její smrti), Kříž u potoka (příběh mravně silné Evičky, která obětavě zbaví rod Potockých kletby, když se zřekne lásky k bratrovi svého muže), Kantůrčice (láska Enefy očistí Otíka, který za studií v Praze podlehne svodům velkoměsta), Frantina (o rychtářce, která zabije svého milého, když zjistí, že je vůdcem loupežníků)

16 povídky zdařilé jsou i povídky zaměřené na povahové prokreslení hlavních postav - Kresby z Ještědí Obr.č. 3 - Pomník Karoliny Světlé ve Světlé pod Ještědem

17 Jakub Arbes ( ) Obr.č. 4 – Jakub Arbes

18 s Nerudou ho spojoval proletářský původ i zájem o městkou periferii, narodil se v Praze na Smíchově, opustil studia na technice, zapojil se do veřejného života, za politickou aktivitu byl zatýkán a vězněn; k nejhodnotnějšímu v jeho tvorbě patří romaneta (název pochází od Nerudy, jde o románovou skladbu menšího rozsahu, obsahující úvahy filozofické a vědecké), která řeší spor tajemné, zdánlivě nadpřirozené záhady, a vědy (Arbes vždy na její straně): Ďábel na skřipci, Ukřižovaná, Zázračná madona, Svatý Xaverius - rozum triumfuje nad náboženskou vírou, charakteristickým rysem je i autobiografičnost

19 Jan Neruda ( ) Obr.č. 4 – Portrét Jana Nerudy

20 narodil se v Praze v rodině vojenského vysloužilce (později dostal trafiku a kantýnu) a matky posluhovačky, celý život měl existenční problémy a ovlivnily ho i nešťastné lásky (Anna Holinová, Karolína Světlá, Anička Tichá); nedokončil práva, ani filozofii, rozhodl se pro dráhu spisovatele a novináře; do literatury vstoupil básnickou sbírkou Hřbitovní kvítí Hřbitovní kvítí - skeptické, ironické, pochybovačné, pesimisticky laděné verše propadly u čtenářů i kritiky

21 Neruda se na dlouho odmlčel a věnuje se, opět neúspěšně, divadelní tvorbě; nakonec zakotvil v žurnalistice jako autor vynikajících fejetonů (krátkých novinářských útvarů reagujících s humorem na aktuální události - napsal jich celkem na 2000, označoval je místo podpisu trojúhelníčkem) Pozn. FEJETON-drobný útvar umělecké publicistiky, který poutavou a vtipnou formou pojednává a různorodých aktuálních otázkách života.

22 k poezii se vrátil lyricko-epickou sbírkou Knihy veršů, slávu mu zajistila až po 11leté odmlce sbírka Písně kosmické (na jaře 1878 úplně rozebraná dvě vydání) - vyhovovaly dobové náladě - víře v nezadržitelnost lidského pokroku úspěch se dostavil i v próze - Arabesky (zajímavé lidské postavy z malostranského prostředí, oslabený děj), Povídky malostranské - soubor 13 povídek zobrazujících život Malé Strany v době Nerudova dětství, odhaluje v nich sobeckost a lakotu maloměšťáckého světa; další sbírky poezie: Balady a romance (starými formami znázorňuje moderní postoj člověka ke světu: vztah matky a syna, biblické motivy, motivy z české historie); Prosté motivy (o vztahu k poslední Nerudově mladičké lásce), Zpěvy páteční (vydané Vrchlickým po Nerudově smrti - téma trpícího národa)

23 Hrob jana nerudy Obr.č. 5 – Hrob Jana Nerudy

24 Pracujeme s textem Z bouřného času jsme se narodili a krok za krokem v bouřných mračnech jdem vstříc hrdě vznešenému cíli, šíj kloníce jen před svým národem. My věděli, co na nás cestou čeká, Byť hrom však bil a mráz nám v kosti vál. Byť jenom česká hudba odvěká, my při ní půjdem kpředu-dál, jen dál! Určete autora básně, název sbírky, literární druh a žánr. Interpretujte báseň.

25 Seznam zdrojů Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN Hálek. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: _V%C3%ADt%C4%9Bzslav_H%C3%A1lek.jpg Karolína Světlá. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Jakub Arbes. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Portrét Jana Nerudy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: _Jan_Neruda.jpg Pomník Karoliny Světlé ve Světlé pod Ještědem. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z:

26 Seznam zdrojů Hrob Jana Nerudy. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: ery_Prague_CZ_807.jpg


Stáhnout ppt "DUM - Digitální Učební Materiál"

Podobné prezentace


Reklamy Google