Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT

2 Anotace Název tematické oblasti: Jazyk, komunikace a sloh pro vyšší gymnázium Název učebního materiálu: Aktuální členění výpovědi Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ0217 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia, 7. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Karla Paclíková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: Student dokáže objasnit a správně používá termín výpověď, východisko (téma) a jádro (réma) výpovědi. V závislosti na konkrétní komunikativní situaci dokáže danou výpověď rozčlenit na téma a réma. Aktuální členění v češtině chápe jako významný slovosledný činitel. Rozliší pořadí tématu a rématu v objektivním a v subjektivním slovosledu. Metodické poznámky:Materiál lze využít jako oporu výkladu nového učiva při frontální výuce (jeho součástí jsou i 2 krátká praktická cvičení) a jako východisko pro další praktická cvičení i pro samostatné opakování studentů před závěrečným shrnutím učiva o větné skladbě.

3 Aktuální členění výpovědi

4  výpověď = základní skladební jednotka ? = základní komunikační jednotka?

5  výpověď = základní komunikační jednotka; více výpovědí tvoří jazykový projev (komunikát, text) -má obsah formu komunikativní funkci → konkrétní výpověď pronášena v určité situaci (za určitých podmínek, v určitých souvislostech) = komunikativní situace (kontext)

6 - v závislosti na konkrétní (aktuální) komunikativní situaci lze výpověď členit na:  východisko (téma) = skutečnost známá z předcházejícího kontextu; téma, ze kterého se myšlenkově vychází  jádro (réma) = skutečnost nová, z hlediska sdělení nejzávažnější

7 Určete východisko a jádro výpovědi: Ten král měl tři syny. Ten král (V) měl tři syny (J). Byl jednou jeden král. Ten král měl tři syny. A ti synové se odebrali do světa hledat štěstí. Byl jednou jeden král (J). Ten král (V) měl tři syny (J). A ti synové (V) se odebrali do světa hledat štěstí (J).  pořadí V - J = objektivní slovosled

8 Určete východisko a jádro výpovědi: Měl tři syny ten král. Měl tři syny (J) ten král (V). Do rámečku vpravo vepiš ty údaje. Tužkou vyplň to cvičení. Především klid potřebuji pro tu práci. Rekonstruujte komunikační situaci, za jakých podmínek, v jakých souvislostech byla výpověď pronesena?

9  pořadí J - V = subjektivní slovosled - v citově zabarvených výpovědích - v mluvených projevech, např. v otázkách doplňovacích (Kolik jsi zaplatil za ten zájezd? Kdy se budete vracet?) - v publicistice

10 Na základě kontextu určete východisko a jádro výpovědi: Působením vnějšího tlaku se může objem tekutiny v uzavřené nádobě zmenšit. Tuto vlastnost nazýváme stlačitelnost. Stlačování tekutin znamená zmenšování vzájemných vzdáleností molekul; to je daleko snazší u plynů než u kapalin. Kapaliny jsou stlačitelné jen nepatrně.

11 Upravte ve větách pořádek slov tak, jak to vyžaduje aktuální členění výpovědi. Úpravu zdůvodněte: Náš závod zahájil výrobu nového typu vysavačů; pastelové barvy vhodně doplňují jejich moderní tvar. Strýc je vášnivý rybář. Pstruhy chytá nejraději. Mou nejmilejší zábavou je četba. Vracím se často k některým knihám.

12 Zdroj: archiv autorky


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google