Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhDomácí rozpočet TémaCash flow, výstupy, konkrétní rady ohledně výdajů Označení DUMU VY_62_INOVACE_13 Jméno autoraIng. Jana Košťálová Bagová Datum vytvoření AnotaceVýdaje pokud možno v souladu s příjmy, rozpočet vyrovnaný, přebytkový s rezervou, schodkový, výdaje a konkrétní rady, kde a jak ušetřit

2 Základem řízení domácích financí je dát do vzájemného vztahu příjmy a výdaje teprve potom mají určitou vypovídací schopnost Rozpočet (cash flow) Počáteční stav finančních prostředků + Příjmy daného období – Výdaje daného období = Konečný stav volných disponibilních peněžních prostředků

3 Výstup rodinného rozpočtu 1/ příjmy jsou mnohem větší než naše výdaje → výdaje zvládáme, nemusíme se příliš uskromňovat – tato situace ale nemusí trvat věčně, mohou nastat i „horší časy“ – i tak si tvoříme rezervu 2/ příjmy se takřka rovnají výdajům Každou korunu musíme „dvakrát otočit v ruce“ → znovu přehodnotit naše výdaje - zda jsou opravdu nutné a zda by nešly některé výdajové položky snížit či zcela vypustit

4 Nejhorší možná situace 3/ příjmy nestačí pokrýt naše výdaje Stále si od někoho půjčujeme, abychom to z další výplaty splatili. Tyto peníze nám ale chybí, a tak si půjčujeme znovu a znovu → je to začarovaný kruh. Nemáme ani na nutné výdaje (bydlení, energie, potraviny, lékaře….), natož na věci, které by nám či našim dětem udělaly radost.

5 Je nutno zásadně přehodnotit naše výdaje aneb kde se dá ušetřit: 1/ potraviny – nestravujeme se ve městě, v restauracích, využíváme slevové akce, nakupujeme rodinná balení (multipack balení)…. 2/ pohonné hmoty – jízdu autem omezíme na nezbytně nutné případy, pokud dojíždíme, využíváme časových jízdenek, předplatné MHD, krátké vzdálenosti chodíme pěšky 3/ předplatné novin a časopisů také není nezbytný výdaj

6 Další možnosti, jak ušetřit 4/ změnit dodavatele energie, plynu + poskytovatele internetu, mobilního operátora (využívat internetové srovnávače) 5/ důsledně vypínat spotřebiče, využívat nízkého tarifu…. 6/ omezit spotřebu vody – místo vany sprcha, nemýt nádobí pod tekoucí vodou… 7/ omezit zbytečné telefonování 8/ omezit kouření….

7 Jak lze uspořit energii a vodu: 1/ zateplení obvodového pláště (úspora 15-30%) 2/ zateplení střechy (úspora 10-20%) 3/ výměna oken (úspora 10%), těsnění, okenní folie 4/ výměna starého kotle (úspora 5-15%) 5/ změna druhu paliva na dřevo, biomasu… 6/ regulace pokojového vytápění (úspora 5-15%) a nepřetápět místnosti, zbytečně nevětrat…. 7/ baterie s perlátory, úsporné sprchové hlavice, úsporné splachovací ventily na WC

8 Další možnosti úspor … 8/ vyměnit staré spotřebiče za úsporné : Roční náklady za energii u vybraných domácích spotřebičů: Domácí spotřebič – frekvence používání - roční náklad v Kč Varná konvice - 10krát týdně Mikrovlnná trouba (ohřev) - 25 min. týdně Elektrická trouba (180°C) - 3 hod. týdně Vysavač - 1 hod. týdně Žehlička (bavlna) - 2 hod. týdně Fén - 20 min. týdně - 100

9 Další úspory …. 9/ notebook je mnohem levnější než stolní PC 10/ dražší je sledování TV plazmy než TV LED 11/ drahý je pohotovostní režim (STAND BY) elektrospotřebičů 12/ troubu předehříváme, jen pokud je to nutné 13/ plná myčka je mnohem levnější než mytí nádobí pod tekoucí vodou 14/ lednice i mrazák fungují nejúsporněji v chladných místnostech, pravidelně odmražujeme, kontrolujeme těsnění, do lednice nedáváme teplé jídlo

10 …. 15/ ve varné konvici ohříváme jen tolik vody, kolik potřebujeme, pravidelně odstraňuji vodní kámen 16/ jídlo ohříváme v mikrovlnce než v troubě či na plotně, vaříme v přiklopeném hrnci, dno nádoby odpovídá velikosti plotny 17/ úsporné žárovky a zářivky 18/ pereme jen plnou pračku „na výšku dlaně“, s kvalitním práškem stačí prát na 40 °C, zbytečně prádlo nevyváříme ani nepředpíráme 19/ pokud sušičku, tak samostatnou s bubnem na 5 g prádla, pravidelně čistíme vzduchový filtr…

11 Podíl domácích spotřebičů na spotřebě el. energie (graf č. 1)

12 Úkol: Zamyslete se nad dalšími možnostmi úspor ve Vaší domácnosti ve firmě, kde pracujete ve škole ….

13 Zdroj Obrázky č (cit ) Obrázek č. 11 – graf č. 1 (cit )


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google