Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací."— Transkript prezentace:

1 Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: Herbář Anotace: Prezentace slouží žákům jako osnova probíraného učiva - herbář. Obsahuje základní údaje k tématu – stručná charakteristika a přehled typů herbářů, návod na jeho výrobu. Text slouží i jako zápis do sešitu. Červeně psaný text je na doplnění. Během hodiny mají žáci prostor ke kladení doplňujících otázek, či diskusi. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

2 HERBÁŘ

3 Herbář soubor herbářových položek. Může být tvořen: sušenými rostlinami sušenými semeny a plody fotografiemi rostlin plody naloženými v lihu… Herbáře jsou důležité pro výuku botaniky.

4 Historie Slovo „herbář“ má původ v latině. Původní slovo herba znamená česky „bylina“. Zprvu je tedy herbář chápán jako kniha o léčivých rostlinách. S první takovouto knihou se na území dnešního Česka setkáváme v díle Herbář aneb Bylinář Pietra Andrea Mattioliho vydané v Praze roku 1562 Jiřím Melantrichem z Aventina a do češtiny přeložené Tadeášem Hájkem z Hájku. Tento herbář obsahuje černobílá vyobrazení s popisy. Od 17. století se pak význam herbáře posouvá k dnešnímu pojetí: tedy sbírka sušených rostlin.

5 Typy herbářů Tradičním herbářem je sbírka sušených rostlin na bílých čtvrtkách. S rozvojem botanizování a technických možností se však rozvíjí i možnosti pro rostliny. V poslední době je to hlavě fotografie a video. Pravdou je že kvalitní herbáře jsou většinou postaveny na suchých rostlinách a obsahují k tomu jako doplněk nějaký jiný typ kolekce.

6 Sbírka sušených rostlin tento typ herbářů je nejstarším typem a zároveň v současnosti nejrozšířenějším. Jedná se o sušené rostliny, které jsou zčásti slisované. Bývají položeny na bílém papíru či čtvrtce, která je opatřena etiketou. Z hlediska uložení na papíru se dělí na: – podlepované - vyskytují se v nejstarších kolekcích. Styčná plocha rostliny a papíru je slepena lepidlem; – volně pokládané - jsou volně kladeny na papír či do desek; – páskované - k podkladu jsou připevněny za jednotlivé větve normovanými pásky papírové lepenky či izolepy; – přichycované - jsou přichyceny k povrchu dvěma normovanými pásky přes celou osu rostliny.

7 Sbírka sušených semen a plodů obsahuje usušená semena a plody, které jsou buď v papírovém pytlíčku přilepeny na čtvrtce (menší), nebo jsou uzavřeny ve skleněných a plastových skleničkách. Sbírka ovoce a rostlinných částí v lihu je tvořena nejčastěji ovocem, které je namočeno v lihu nebo jiném konzervačním roztoku a je umístěno ve skleněném vzduchotěsně uzavřeném válci.

8 Sbírka přírodních vláken obsahuje sušená surová vlákna rostlinného původu umístěná v papírových krabičkách, či skleněných válcích. Sbírka dřevěných vzorků obsahuje nejčastěji vzorky dřeva vyleštěné v podobě obdélníkové krychle.

9 Fotografický herbář obsahuje fotografické vyobrazení rostlin a jejich částí v reálném prostředí. Z hlediska metody zobrazení se dělí na: – černobílý - lépe zachycuje některé detaily; – barevný - nabízí obraz „skutečné“ reality.

10 Sbírka diapozitivů - obsahuje barevná či černobílá vyobrazení rostlin a jejich částí na diapozitivech. Užívá se hlavně při výuce botaniky. V současné době je ve školách nahrazována sbírkou digitálních fotografií nabízených z počítače. Sbírka videa - zachycuje sledovanou rostlinu v jejím typickém habitu. Zachycuje též danou lokalitu, případně některé její vlastnosti. Dělí se na: – analogovou - v podobě videokazet a jiných podobných nosičů; – digitální - nejčastěji uloženou v počítači.

11 Jak si správně zakládat herbář 1) Rostlinu utrhneme nejlépe i s kořenem, který by měl herbář obsahovat a pokud ji nemůžete ihned dát lisovat dejte ji do nějaké nádoby nebo sáčku, aby se neponičila a neuschla dřív než s ní stihnete cokoliv udělat. 2) Rostlinu položte na noviny (ubrousek,…) a postarejte se o to, aby nebyla pokrčená- urovnejte květ a listy. 3) Překryjte další vrstvou novin a zatižte například knížkami. 4) Pravidelně vyměňujte noviny, aby rostlina neplesnivěla. Noviny by měly být stále schopny odvádět vodu, ne být jejím zdrojem! U příliš dužnatých rostlin i několikrát denně.

12 5) Po dokonalém vylisování a uschnutí ji nalepte na tvrdý papír. Listy přilepte tak, aby byl vidět jejich rub i líc. Nejlépe si nastříhat na tenké pásky izolepu a přichytit ji na papír ( ne žádné velké kusy izolepy ). 6) List s rostlinou označte tabulkou (nejlépe je si udělat tabulku a vyplnit ji ve wordu a poté jednoduše vytisknout a nalepit) s českým i latinským názvem a čeledí, lokalitu nálezu, datum a jméno nálezce. 7) S rostoucím počtem rostlin je třeba si založit nějakou složku kam si budete papíry s kytkami nejlépe v průhledných foliích zakládat

13 Zdroje: Přírodopis II – RNDr. Ing.L.J. Dobroruka, Mgr.N. Gutzerová,RNdr. L. Havel, Mgr.Z. Chocholoušková, MGr.T.Č. Kučera, SCIENTIA 2003, ISBN


Stáhnout ppt "Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací."

Podobné prezentace


Reklamy Google