Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  skupenství  koloběh vody  srážky  patogenní  eutrofizace

3  vodní obal Země  voda ve všech skupenstvích (pevném, kapalném i plynném)  pevné: sníh a led  kapalné: voda povrchová (řeky, jezera, oceány, moře) a podpovrchová  plynné: vodní pára v ovzduší

4  pouze zhruba 3% sladké vody, zbytek vody je slané  nejvíce sladké vody je v ledovcích a sněhu  přes 30% sladké vody je jako voda podpovrchová

5 Hydrosféra  vodní obal Země  skupenství: pevné (sníh, led), kapalné (povrchová, podpovrchová voda) i plynné (vodní pára)  3% sladké vody, většina ve formě ledu a sněhu

6 obrázek 2

7  koloběh vody – hydrologický cyklus  voda z řek se vlévá do oceánů  voda se vypařuje jak z pevnin, tak z oceánů  odpařená voda kondenzuje (sráží se)  v podobě srážek (déšť, sníh) padá na zem  část vody vsákne, zbytek odteče do řek a oceánů  koloběh vody – videovideo  koloběh vody ovlivňuje člověk – ovlivňuje odtok vody z krajiny (odlesňování, stavebnictví, odvodňování, stavba přehrad...)

8 Koloběh vody  hydrologický cyklus  vypařování → kondenzace → srážky → vsakování, odtok  ovlivnění koloběhu vody člověkem (odlesňování, odvodňování, přehrady, výstavba...)

9 Obsah vody  v organismech různý (vodní organismy 80 –90%, člověk asi 60%) Funkce vody v těle  transport látek  rozpouštění látek  chemické a fyzikální procesy probíhají ve vodě

10 Voda Typy vod  povrchová (ledovce, tekoucí, stojatá)  podzemní  srážky (déšť, sníh, mlha, námraza) Obsah vody  různý (vodní 80 –90%, člověk 60%) Funkce vody v těle  transport látek  rozpouštění látek  chemické a fyzikální procesy

11 Příjem vody organismy  rostliny  kořeny  listy  živočichové  pitím  pokožkou  oxidací tuků (velbloud)  z potravy Ztráty vody organismy  vypařováním  dýcháním  vylučováním

12 Příjem vody  rostliny  kořeny  listy  živočichové  pitím  pokožkou  oxidací tuků (velbloud)  z potravy Ztráty vody  vypařováním  dýcháním  vylučováním

13 Adaptace na snížené množství vody  rostliny  dlouhé kořeny, chlupy, zásobní orgány, redukce listů  rostliny vodní, bahenní, vlhkomilné, suchomilné  živočichové  redukce potních žláz, světlé zbarvení těla, koncentrovaná moč a výkaly  živočichové vodní, suchozemští

14 Adaptace na snížené množství vody  rostliny  dlouhé kořeny, zásobní orgány, redukce listů  rostliny vodní, bahenní, vlhkomilné, suchomilné  živočichové  redukce potních žláz, koncentrovaná moč a výkaly  živočichové vodní, suchozemští

15  v rozvinutých zemích 500 – 800 l/den  v rozvojových zemích 50 – 150 l/den  z celkové spotřeby připadá 70% zemědělství, 20% průmysl a 10% ostatní účely obrázek 3

16 Spotřeba vody  rozvinuté státy – mnohem větší spotřeba než rozvojové  největší spotřeba v zemědělství, pak v průmyslu

17  patogenními organismy (viry, bakterie, paraziti...) – například ze splašků  eutrofizace vod – znečištění živinami způsobí velký nárůst řas a sinic (vodní květ) a tím klesá obsah kyslíku  toxické látky – např. těžké kovy, nejčastěji z průmyslu  teplotní znečištění

18  eutrofizace vody obrázek 4

19 Druhy vody  pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat žádné škodlivé látky v množství, které by mohlo poškodit organismus  užitková – bakteriologicky nezávadná, k mytí, koupání, praní, nesmí se pít nebo z ní vařit  provozní – pouze k provozním účelům Čištění vod  mechanické – zachycování hrubých nečistot  biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů  chemické – srážení anorganických látek

20 Znečištění mořské vody  velké řeky – přinášejí znečištěnou vodu ze zemědělství, domácností a průmyslu  těžba ropy – úniky do oceánů z plošin  námořní doprava – havárie tankerů, únik paliva z lodí  nadměrný rybolov – ani tak neznečišťuje, jako snižuje populaci některých druhů

21 Znečištění vody  patogenní organismy (viry, bakterie, paraziti...)  eutrofizace vod – znečištění živinami → nárůst řas a sinic → klesá obsah kyslíku  toxické látky – např. těžké kovy  teplotní znečištění Druhy vody  pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat nic co by mohlo poškodit organismus  užitková – k mytí, koupání, praní  provozní – k provozním účelům

22 Čištění vod  mechanické – zachycování hrubých nečistot  biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů  chemické – srážení anorganických látek Znečištění mořské vody  velké řeky  těžba ropy  námořní doprava  nadměrný rybolov –neznečišťuje, snižuje populaci některých druhů

23 Hydrosféra  vodní obal Země  skupenství: pevné (sníh, led), kapalné (povrchová, podpovrchová voda) i plynné (vodní pára)  3% sladké vody, většina ve formě ledu a sněhu Koloběh vody  hydrologický cyklus  vypařování → kondenzace → srážky → vsakování, odtok  ovlivnění koloběhu vody člověkem (odlesňování, odvodňování, přehrady, výstavba...) Voda Typy vod  povrchová (ledovce, tekoucí, stojatá)  podzemní  srážky (déšť, sníh, mlha, námraza) Obsah vody  různý (vodní 80 –90%, člověk 60%) Funkce vody v těle  transport látek  rozpouštění látek  chemické a fyzikální procesy Příjem vody  rostliny  kořeny  listy  živočichové  pitím  pokožkou  oxidací tuků (velbloud)  z potravy Ztráty vody  vypařováním  dýcháním  vylučováním Adaptace na snížené množství vody  rostliny  dlouhé kořeny, zásobní orgány, redukce listů  rostliny vodní, bahenní, vlhkomilné, suchomilné  živočichové  redukce potních žláz, koncentrovaná moč a výkaly  živočichové vodní, suchozemští Spotřeba vody  rozvinuté státy – mnohem větší spotřeba než rozvojové  největší spotřeba v zemědělství, pak v průmyslu

24 Znečištění vody  patogenní organismy (viry, bakterie, paraziti...)  eutrofizace vod – znečištění živinami → nárůst řas a sinic → klesá obsah kyslíku  toxické látky – např. těžké kovy  teplotní znečištění Druhy vody  pitná – zdravotně nezávadná, nesmí obsahovat nic co by mohlo poškodit organismus  užitková – k mytí, koupání, praní  provozní – k provozním účelům Čištění vod  mechanické – zachycování hrubých nečistot  biologické – odbourávání organických látek pomocí mikroorganismů  chemické – srážení anorganických látek Znečištění mořské vody  velké řeky  těžba ropy  námořní doprava  nadměrný rybolov –neznečišťuje, snižuje populaci některých druhů

25  V jakých skupenstvích se voda na Zemi vyskytuje? Uveď příklady.  Je na Zemi více slané nebo sladké vody?  Stručně popiš hydrologický cyklus.  Jak může docházet ke znečištění vod?  Vysvětli pojem eutrofizace.  K čemu můžeme, a k čemu už nesmíme využívat užitkovou vodu?

26  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, Zdeněk MARTINEC a Jan VÍTEK. Přírodopis 4: pro 9. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2004, 88 s. ISBN X. [ ]  ČERVINKA, Pavel. a kolektiv. Ekologie a životní prostředí: učebnice pro střední školy a odborná učiliště. 1. vydání. Praha: nakladatelství České geografické společnosti s.r.o., ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.  obr. 1 – moře x-Nordsee_Wellen.JPG x-Nordsee_Wellen.JPG  obr. 2 – koloběh vody  obr. 3 – kapající kohoutek _small.gif _small.gif  obr. 4 – eutrofizace


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s faktory ohrožujícími hydrosféru. Materiál je plně funkční pouze s použitím."

Podobné prezentace


Reklamy Google