Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhMluvnice TémaVýslovnost Označení DUMU VY_32_INOVACE_26 Jméno autoraMgr. Marcela Rašková Datum vytvoření21. srpna 2013 AnotaceVýklad se cvičeními

2 VÝSLOVNOST Výslovnostní styly: - Zvlášť pečlivá – při slavnostních příležitostech - Pečlivá výslovnost všech hlásek, dodržování pravidel spisovné výslovnosti - Základní – ve veřejných projevech (TV, rozhlas, přednášky) - Pečlivější než v běžném hovoru - Hovorová – v soukromé komunikaci - Volnější, zjednodušování souhláskových skupin [vječina] - Nespisovná – v soukromé komunikaci [g babice] - Ledabylá, časté zjednodušování souhláskových skupin

3 VÝSLOVNOSTNÍ PŘÍRUČKY  Pravidla českého pravopisu (výkladová část, slovníková část – v hranatých závorkách)  Výslovnost spisovné češtiny

4 SPISOVNÁ VÝSLOVNOST SAMOHLÁSEK  nejčastější nedostatky ve výslovnosti samohlásek:  krácení samohlásek í a ú: /prosim, řikám, knedlik, svuj/  příliš široká výslovnost e, i, o (blíží se a) – pražština: (hele, vid, v noci,  délka samohlásek uvnitř slov: /céra, včera, pívo/  Skupinu 2 stejných samohlásek jako 1 /modrooká - modroká/

5 SPISOVNÁ VÝSLOVNOST SOUHLÁSEK  vynechávání j ve skupině souhlásek na počátku i uvnitř slova /du, přídu, napite se/  zjednodušená výslovnost skupiny hlásek /kerí, šak, japko, dešník/  vsouvání samohlásek /sedum/  Změna souhlásek /štvrtek/  splývání souhlásek /odělení, babice, příte/  změněná výslovnost skupin hlásek /jedenáct, štyří, ščervenat/  nedodržování pravidel spodoby znělosti

6 SPODOBA (ASIMILACE) ZNĚLOSTI  Přizpůsobení výslovnosti 1 hlásky výslovnosti hlásky jiné, většinou sousední sbírat [zbírat]  ve skupině souhlásek rozhoduje o znělosti/neznělosti poslední souhláska skupiny vzpírat [fspírat]  Výjimky:  Souhláska v: [svolat, zvolat]  Shoda – [schoda x zhoda]

7 Výslovnost cizích slov  Počeštěná slova - vyslovujeme tak, jak se píší (schéma, teorie…)  Cizí slova – výslovnost původního jazyka (moderato [moderáto], amore amóre])  Nespisovná je výslovnost k jako g: [balgón, demogracie]  Některá slova mají dvojí výslovnost: renesance i renezance, diskuse i diskuze

8 Kolik hlásek vyslovíme u těchto slov?  Město, rozzívaný, babičce, denní, umně, sběh

9 Ve kterých slovech dochází k asimilaci znělosti?  Včelín, nůžky, zpovědnice, aktovka, loďka, odtáhnout

10 Kde je nutná splývavá výslovnost hláskových skupin?  Nejjasnější, Jan Neruda, oddaný, slunný, měkký, v pecce, poddaný, slezský, bez slunce, ranní slunce

11 Jak se vyslovují cizí slova?  Dekret, rentgen, adagio, inkoust, Viktor Hugo, New York, Buckinghamský palác


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0232 Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google