Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vývojové etapy člověka
Lidský plod v těle matky Novorozenec Kojenec Batole Předškolák Školák Puberťák Dospělý člověk Starý člověk
2
Lidský plod v těle matky
zajišťuje propojení zárodku s tělem matky vzniká prorůstáním zárodečných obalů do děložní sliznice nemísí se zde krev plodu a matky, pouze se zde předávají živiny, kyslík, CO2 a odpadní látky je ale prostupná i pro nikotin, alkohol a některé léky zárodek je spojen s placentou pupeční šňůrou zárodek je uzavřen v zárodečných obalech, které produkují plodovou vodu o embryu mluvíme do 3 měsíců na konci embryonálního vývoje už má zárodek všechny orgány ( při 9 týdnech měří 5 cm)
3
Novorozenec Miminko umí vše, co bude pro začátek na světe potřebovat. Umí křičet, dýchat, kašlat, škytat, sát, udržovat tělesnou teplotu. Reaguje na světlo, zvuk, otřesy, chlad či teplo a má vyvinutou chuť. Novorozenec v poloze na zádech dokáže otočit hlavu ze strany na stranu, kope nohama, končetiny drží pokrčené, ruce má sevřené v pěst. Poku je na bříšku, pokouší se zvedat hlavu, přetočí ji na stranu. Novorozenec rozezná světlo a tmu, Zkoušíteli přitáhnout ho do sedu za ruce, nepřitahuje se a nezvedá hlavu. Krátce dokáže fixovat světlý předmět. Na silné zvukové podněty reaguje úlekovou reakcí nebo pláčem. Vydává slabé zvuky. Nejčastější činností (až 90% času), kterou novorozenec vykonává je spánek.
4
Kojenec Pro dítě je nejlepší, když je kojeno alespoň 6 měsíců.
Mateřské mléko je ideální výživa. Má správnou teplotu, složení a obranné látky. Matka si musí dávat pozor na to, co jí a pije (žádný alkohol, drogy, kouření, léky). Jestliže kojení není možné (3–5 % maminek), je nahrazeno umělou výživou. Od 4. měsíce můžeme přidávat šťávičky nebo kojenecké čaje. Od 6. měsíce začínáme přidávat už mixované příkrmy (zeleninu, ovoce, masozeleninové). V jednom roce věku smí jíst skoro vše. Do završení prvního roku nesmíme podávat kravské mléko (pouze ředěné).
5
Batole Batole je dítě,větší než kojenec, ve věku 4.měsíců až do 3 let. V tomto věku dítě začíná lézt, chodit, mluvit, rozeznávat blízké osoby (máma, táta, prarodiče či sourozenci). Dítě v tomto období života rozeznává tvary, obrázky, hračky a různé předměty. Uvědomuje si, k čemu slouží lžíce a podobné věci praktické denní potřeby. Začínají mu růst první zuby a vlasy.Batolecí věk: Od prvních do třetích narozenin 1. Motorika a intelekt. Batole se rychle rozvíjí pohybově a působí mu to obrovskou radost. Miluje hry s materiálem (písek, voda apod.), také hry, jimiž napodobuje dospělé, brzy i prosté symbolické hry, při kterých ono samo je někým jiným (princeznou, koněm atd.) a věci se "proměňují" (kostka může být stejně dobře koláčem i lokomotivou)
6
Předškolák Oproti batolecímu období se dítě v období předškoláka zklidnilo, ale stále dokáže bouřlivě projevovat své emoce. Dokáže se již samo najíst a rovněž si odskočit na záchod. Nastává pro něj rovněž období, kdy si uvědomuje své pohlaví. Nejvíce se v tomto období rozvíjí řeč, a proto se občas právě kvůli rychlosti může u dětí objevit koktání, zadrhávání, nebo nepoužívají správně význam slov. Pro většinu předškoláků je typické, že jsou neposední a plní energie. Hlasitě se smějí všemu legračnímu, co slyší, rády přehánějí a ani na chvilku se nezastaví. Střídají se u nich nálady. Často přehánějí a překrucují realitu, vymýšlejí si příhody a historky, které se nestaly. Hodně věcí se dítě snaží dělat samo a snaží se dodržovat vaše pravidla.
7
Školák Mladší školní věk
Nástup do školy. Ve škole se dětí ptají na různé základní věc - jméno, barva, básnička, nábytek - aby věděli, jestli je dítě už schopné jít do školy nebo je lepší ještě odklad. Do školy nastupují převážně v 6 letech, děti s odkladem až v 7. Je lepší když jdou v 6, ve škole se naučí jak se mají správně učit. Děti nastupující v 7 letech už většinou umějí číst, trochu počítat a tak první třídu proklouznou bez problémů a ve druhé mají problém, protože se nenaučili se "učit" stupen ZŠ
8
PUBERŤÁK Starší školní věk
let. Samostatnost, puberta. Vzrůstá kritičnost k okolí, snaha prosadit se v čemkoli. Idealizace života. Neuznává autoritu. Rodiče, učitel a většinou všuchni dospělí jsou debilní, jen oni jsou nejchytřeší a všeznalí. Rodiče to s nimi v tomto věku mají nejtěžší a i pro ně samotné je toto období těžké. Adolescence
9
DOŠPĚLÍ od let. Zaměřují se na práci. V tomto období řeší jestli chtějí více karieru a nebo rodinu. Nejraději by chtěli obojí, ale to většinou není možné. Když si vyberou kariéru rodinu sice finančně zabezpěčí a netráví s nimi žádný čas. Musejí si ujasnit co vlastně chtějí. Stáří
10
STARÝ let. Mají měné fyzické síly. Jsou méně výkonní. Končí v práci a jdou do důchodu. Mají menší příjem, berou jen důchod - kolem Děti mají už dospělé, jejich partner je někdy už mrtví a oni zůstavají stami
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.