Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KAZUISTIKA (CASE REPORT) aneb … …“Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem“ Sir William.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KAZUISTIKA (CASE REPORT) aneb … …“Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem“ Sir William."— Transkript prezentace:

1 KAZUISTIKA (CASE REPORT) aneb … …“Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem“ Sir William Osler* *Sir William Osler (1849 – 1919) byl kanadský lékař, profesor fyziologie a patologie v Montrealu, od r profesor vnitřního lékařství v Oxfordu. Autor učebnice „Principles and Praktice of Medicine“, která vyšla r a stala se nejvýznamnější učebnicí anglosaského světa. Propagoval výuku medicíny u lůžka pacienta a spojení vědeckého bádání s rutinní klinickou prací. Popsal několik nemocí, např. Osler-Vaquezova nemoc, Osler-Rendu-Weberova nemoc, Oslerovy nodozity.

2 Kazuistika detailní zpráva o symptomech, diagnóze, léčbě a sledování konkrétního pacienta hraje významnou roli v medicínské edukaci většina kazuistik se věnuje jednomu z následujících témat: neočekávané spojení nemoci se symptomy neočekávaná událost během sledování nebo léčby pacienta nálezy, které vnášejí světlo do vysvětlení patogeneze daného onemocnění jedinečné a vzácné rysy onemocnění jedinečné léčebné přístupy variace v poloze nebo počtu anatomických struktur doporučený rozsah je mezi 2-6 stranami ( slov) doporučený formát MS Word, MS PowerPoint KAZUISTIKA – guidelines

3 Co potřebujeme k napsání kazuistiky?
Relativně málo času Případ stojící za sdělení (jedinečné a vzácné případy nebo i běžné případy s náhlým obratem) Knihovnu Textový editor Touhu kazuistiku napsat, podělit se o výjimečné, zajímavé a výpovědní informace a poskytnout je odborné komunitě KAZUISTIKA – guidelines

4 Jak napsat kazuistiku - OSNOVA
Titul Abstrakt Úvod Popis samotného případu Diskuze Literární odkazy KAZUISTIKA – guidelines

5 Titul By měl být poutavý, je to nejčtenější část kazuitiky!!
SYMBOLICKÝ (vhodnější, informuje čtenáře o problému a tématu kazuistiky) x POETICKÝ (více upoutá pozornost, ukáže „jak jsme chytří“) Měl by uvádět charakteristický záměr/význam referovaného případu Snaha o co nejmenší počet slov KAZUISTIKA – guidelines

6 Abstrakt Krátký, jednoduchý, jasný, samovysvětlující charakter
Maximálně jeden odstavec (250 slov) Krátké věty (maximálně 20 slov) Slovesa v činném rodě a přítomném čase Krátký souhrn úvodu, popisu případu, nálezy a z nich vyplývající jasné závěry Neměl by obsahovat zkratky KAZUISTIKA – guidelines

7 Úvod Poskytuje krátký přehled nemoci
Vyjadřuje co chceme sdělit a proč by to mělo být publikované Odkazy na autory uvedené v souhrnu literatury Maximálně tři odstavce (nejlépe však pouze jeden či dva) Slovesa v činném rodě KAZUISTIKA – guidelines

8 Popis samotného případu
Chronologický popis Pět až šest odstavců (složité případy někdy vyžadují odstavců více) Slovesa v minulém čase V samotném textu nepoužívat slovo případ, pacienta vždy zmiňovat jako pacient, novorozenec, kojenec, dítě a podobně Zmínka o barvě kůže či etnické příslušnosti pouze pokud je tato informace důležitá pro diskuzi Zdůraznění všech pozitivních i negativních nálezů První věta – věk pacienta, jeho hlavní obtíže První odstavec – popis současného onemocnění (pokud pacient absolvoval více hospitalizací, pak na každou z nich použít samostatný odstavec) Fyzikální a specializovaná vyšetření – popsat v samostatném odstavci Laboratorní nálezy a zobrazovací vyšetření – opět samostatný odstavec KAZUISTIKA – guidelines

9 Diskuze Obvykle složena z kostry a konečného úsudku
Integrace nových a starých (stávajících) poznatků Skromná, stručná, umírněný tón při posuzování vlastních závěrů, přiměřené kritická Neopakovat úvod, nepopisovat znovu průběh případu !! Slovesa v činném rodě První odstavec – krátká diskuze týkající se diferenciální diagnostiky popisovaného případu Druhý odstavec – vysvětlení základní diagnózy a pochopení popisovaného onemocnění Třetí odstavec – samotné jádro diskuze (informace z literatury podporující naše závěry) Čtvrtý odstavec – diskuze konfliktních informací Pátý odstavec (měl by být poslední) – uvádí konečný úsudek (conclusion) a důvody, proč jej považujeme za důležitý, formuluje doporučení do budoucna, navržení dalších studií KAZUISTIKA – guidelines

10 Literární odkazy Uvádí se pouze důležitá literatura
Nezapomínat na domácí autory zabývající se tematikou KAZUISTIKA – guidelines

11 Webové odkazy s volným přístupem
KAZUISTIKA – guidelines

12 Mihál V. Proč a jak psát kazuistiku. Solen 2003; 4: 186 – 188
Reference: Mihál V. Proč a jak psát kazuistiku. Solen 2003; 4: 186 – 188 KAZUISTIKA – guidelines


Stáhnout ppt "KAZUISTIKA (CASE REPORT) aneb … …“Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem“ Sir William."

Podobné prezentace


Reklamy Google