Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivity III/2 Sada Český jazyk 9 Název Fráňa_Šrámek Klíčová slova generace anarchistických buřičů, antimilitarismus, Pomůcky PC, dataprojektor Druh interaktivity výklad, práce v malých skupinách (dvojice), samostatná práce Stupeň a typ vzdělání II. stupeň základní školy Potřebný čas 1 vyučovací hodina Velikost 978 kB Zdroje viz Použité zdroje

2 Český jazyk 9 Fráňa Šrámek Mgr. Renata Vostatková, 2011
Základní škola s rozšířenou výukou výtvarné výchovy, Teplice, Koperníkova 2592 Mgr. Renata Vostatková, 2011

3 Fráňa Šrámek bývá nazýván básníkem mládí a lásky básník prozaik
( ٭ Sobotka – † Praha ) bývá nazýván básníkem mládí a lásky básník prozaik dramatik publicista představitel tzv. generace anarchistických buřičů r se stal národním umělcem

4 Život Fráni Šrámka rané dětství prožil v Sobotce ( často se sem vracel i později) r se s rodiči přestěhoval do Písku (toto město si velmi oblíbil – odehrává se v něm většina jeho divadelních her a románů) nedokončil studium práv zapojil se do anarchistického hnutí účast v 1. svět.válce (ruská, italská a rumunská fronta) – má významný vliv na jeho tvorbu = antimilitaristické (protiválečné) postoje Karikatura Fr. Šrámka od Karla Čapka (1926)

5 Literární tvorba F. Šrámka
v dílech jsou zachycena 3 základní témata: příroda odpor proti válce milostný vztah mladých lidí v dílech uplatňuje prvky impresionismu Pamětní deska na rodném domě Fráni Šrámka v Sobotce

6 Dílo: impresionismus ) (zamyšlení nad ztracenými iluzemi
POEZIE: „Života bído, přec tě mám rád“ „Modrý a rudý“ (ostré, buřičské verše vyjadřující odpor k válce a armádě) „Splav“ (milostné verše, oslava přírody) PRÓZA: „Stříbrný vítr“ (román o mládí a dospívání, impresionismus ) DIVADELNÍ HRY: „Měsíc nad řekou“ (zamyšlení nad ztracenými iluzemi mládí, zfilmováno r. 1953,

7 Úkol: Pozorně si přečti následující báseň a
mladý F. Šrámek Pozorně si přečti následující báseň a z toho, co ses o Šrámkově životě a jeho postojích k životu právě dozvěděl, zkus dát dohromady charakteristiku této básně (v heslech)

8 báseň Píšou mi psaní (ze sb. Modrý a rudý)
Zdrávi vzkázali, zdrávi napsali, já jsem rezervista, básník, anarchista, zpívám si a proklínám, oh, proklínám. Pomašíruju, zpívat si budu: modrý rezervista, rudý anarchista, v modré dálce rudý květ, oh, rudý květ….! Píšou mi psaní vojanští páni, a tam stojí psáno dvanáctého ráno že já musím rukovat, oh, rukovat. Voják je voják, musí bojovat - vloží k líci pušku, vezme si na mušku třeba vlastní srdce své, oh, srdce své.

9 Srovnej se svými odpověďmi:
motivy: nutnost narukování na vojnu, bolesti srdce odpor k vojenskému životu silně negativní vztah k armádě antimilitaristické zaměření báseň = plná vzdoru a odporu k válce rudý květ = symbol anarchismu hlavní postava = autor („já jsem rezervista, básník, anarchista“) Pozn. za tuto báseň se dostal Šrámek před soud a následně i do vězení (proč asi?)

10 Pozorně si přečti další báseň a odpověz na tyto otázky:
a) Jak je báseň stylizována? (útvar?) b) O čem voják podává zprávu? (zkus popsat přesněji) c) Které motivy voják ve svém hlášení zdůrazňuje? Proč? d) Čím je hlášení ukončeno? Proč? e) Vyjádři svými slovy, jak rozumíš poslední sloce básně f) Čím se vojákovo hlášení (raport) asi liší od skutečného hlášení? g) Přemýšlej o tom, co chtěl autor touto básní vyjádřit?

11 Raport (ze sb. Modrý a rudý )
Že louky voní kol a jetely a kvete řeřicha - a on… kůň… což byl vinen čím? má díru do břicha, že na něm seděl kdos, už nesedí a oči vědět chtí, však nevědí a v hrdle vysychá… Oh, v hrdle vysychá… A chtěl by ržát… že neví, neví proč?: sluníčko zlaté, což neměl on tě rád - ty už ho nechceš… proč? proč necinkne už nikdy podkova, proč nebe v krvi, nohy z olova - hó, toč se, světe, toč… Hlásím, pane hejtmane, že byl to strašný sen, ty oči zvířete, ty křičely a z důlků lezly ven, křičely na mne, jestli já to vím, proč ležíme tu s břichem děravým - co měl jsem říci jen…? Hlásím, pane hejtmane, a já to musím říc: tož, člověk rád jde, člověk musí jít, když pán chce, smrti vstříc - však koní šetřte, prosím tisíckrát, to dobytče se strašně umí ptát, proč nesmí žíti víc… Raport (ze sb. Modrý a rudý ) Na levém křídle a poslední já budu stát, a tušit nebude, oč prosit chci, žádný kamarád - a paty k sobě, špičky od sebe, pro tebe, sne můj divný, pro tebe já budu meldovat. Hlásím, pane hejtmane, že se mi zdál sen, vojna byla a já ležel v poli zastřelen; a zrovna u mne váš kůň taky pad, nám přáno bylo spolu umírat, to z boží vůle jen. To k ránu bylo as, neb měsíc zrud, a váš kůň hlavu zdvih, a zvláštní věc měl jako já prostřelený břich, a v jeho očích takový styd žal, kdos divil se v nich, kdos se ptal a ruce lomil v nich.

12 Srovnej se svými odpověďmi:
a) jako vojenské hlášení (podání zprávy ) b) o svém snu, ve kterém viděl umírat sebe a koně svého nadřízeného c) oči umírajícího zvířete, ve kterých se zračí zoufalství d) prosbou, aby koně nebyli posíláni do boje (zvíře se nedokáže bránit) e) vyjadřuje úděl obyčejného člověka, který nemá možnost rozhodovat o svém životě („a já to musím říc: tož, člověk rád jde, člověk musí jít, když pán chce, smrti vstříc…“) f) nepopisuje nějakou určitou situaci, ale především emoce, které tato situace vyvolala odsouzení války jako nepochopitelného zla, odpor k válce, ve kterém vidí autor jen zbytečné zabíjení lidí

13 román: „Stříbrný vítr“
psychologický román s prvky impresionismu hl. postava – Jan Ratkin – citlivý, vznětlivý a nepoddajný student, který objevuje smysl života, jeho krásu i bolest Jeník se vzpírá svému přísnému, hrubému a bezcitnému otci cítil odpor proti násilí, nepochopení a přetvářce ze strany dospělých z dálky k němu však zaznívá zvuk „stříbrného větru“, který je symbolem příslibu lásky, štěstí a krásy

14 Co sis z dnešní hodiny zapamatoval?
4. V dílech často uplatňuje prvky: a) naturalismu b) impresionismu c) dekadence 5. F. Š. se dostal před soud a poté do vězení za báseň: Píšou mi psaní Píšou mi dopis Píšou mi páni 6. Nejvýraznějším rysem této básně je vyjádření: a) lásky, štěstí a krásy života b) silného odporu k válce a k armádě c) obdivu ke krásám přírody 7. Oprav chybné názvy děl: Modrý a červený Zlatý vítr Měsíc nad jezerem 1. F. Šrámek se narodil: a) v Písku b) v Sobotce c) v Praze 2. F. Š. byl: (vyber správné a) básník odpovědi) b) prozaik c) historik d) dramatik e) publicista f) jazykovědec 3. F. Š. byl představitelem: a) anarchistických buřičů b) prokletých básníků c) májovců

15 Porovnej si své odpovědi se správnými:
1. b) 2. a) b), d), e) 3. a) 4. b) 5. a) 6. b) 7. Modrý a rudý Stříbrný vítr Měsíc nad řekou

16 Zajímavost: Na počest F. Šrámka se koná od roku 1957
každoročně ve městě Sobotka festival českého jazyka, řeči a literatury pod názvem „Šrámkova Sobotka“. F. Šrámek (druhý zprava) mezi divadelními ochotníky, Sobotka, r. 1936

17 Metodické poznámky str. 1 – 2 úvodní strany, povinné údaje
str. 3 – 6 výklad učitele, možno použít i pro zápis do sešitu str. 7 – 12 četba básní + jejich následný rozbor na základě zpracování zadaných úkolů k těmto básním samostatná práce nebo práce v menších skupinkách (např. dvojicích) str výklad učitele + zápis do sešitu str. 14 – 15 test z vědomostí, které si žáci z hodiny zapamatovali (samostatná práce + následná kontrola) str. 16 diskuse o literárních festivalech spojených se jmény českých autorů str. 17 – 18 metodické poznámky, zdroje

18 Použité zdroje Soukal, J. - Čítanka pro 8. ročník základní školy, SPN, a.s.,Praha, r.1996, ISBN Obr. č. 1, 2, 3 - Obr. č. 4 - Obr. č. 5 - Obr. č. 6 - Obr. č. 7 -http://books.google.com/books/about/Splav.html?hl=cs&id=XBcOAAAAIAAJ Obr. č. 8 -


Stáhnout ppt "Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google