Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola 2008. Válková, V.:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola 2008. Válková, V.:"— Transkript prezentace:

1

2

3 Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.: DĚJEPIS 7 – středověk a raný novověk pro základní školy. SPN Praha R. Bláhová a kol.: LITERATURA pro 1. ROČNÍK STŘEDNÍCH škol. Didaktis, 2008.

4 OBSAH: 1)Co je kultura, druhy 2)Renesance – název 3)Humanismus – název 4)Humanistické vzdělání 5)Astronomie 6)Architektura 7)Gotika v Čechách 8)Malířství 9)Sochařství 10) Hudba 11) Literatura 12) Bible kralická

5 - vše, co vytvořili a vymysleli lidé od nejdávnějších dob - součástí kultury je i způsob života, vzdělanost, umění DRUHY KULTURY:  architektura  malířství  sochařství  literatura  hudba  divadlo (film)  užité umění

6 Umělecký sloh, vznikl v Itálii na konci 14. století. Pro Evropu – 16. století, rozvíjí se až do počátku 17. století. Název: Z it. rinascimento = renesance = znovuzrození, obroda = zn. znovuobrození a návrat k antické kultuře. Spolu s humanismem hlásala právo člověka na plné, přirozené, radostné, šťastné, neasketické a smyslové prožívání života. Zasáhla: - vědu, kulturu, obecné vzdělání Ovlivnila: - způsob života lidí, jejich myšlení, chování a oblékání

7 Název pro životní styl (z lat. = lidský) Název pro životní styl (z lat. humanus = lidský) Středověký názor na svět a člověka Renesanční názor na svět a člověka  myšlení člověka vychází z víry v Boha  člověk se upínal k nadpřirozenému světu  vkládal naděje do posmrtného života  středem zájmu bylo hledání Boha  důraz na lidský rozum – z toho plynula  důvěra ve vlastní schopnosti = člověk si vážil tohoto světa, snažil se pochopit jeho zákonitosti  středem zájmu je člověk  člověk chce co nejvíce poznávat

8  základem humanistického vzdělání byla znalost jazyků   s touhou po poznání vznikaly nové vědní obory, studovala se příroda, rozvíjela se fyzika, chemie a botanika, anatomie  vzkvétala astrologie a alchymie  výklad světa zcela změnila astronomie M. Koperník, G. Bruno, G. Galilei, J. Kepler Nejznámější humanistický myslitel – Holanďan Erasmus Rotterdamský poslušný křesťan, přesto kritizoval nedostatky církve odsuzoval válečné řešení konfliktů příznivcem náboženské tolerance erasmus-rotterdamsky.navajo.cz

9 galaxie.web2001.cz  planety obíhají kolem Slunce, ne naopak ne naopak historik.webgarden.cz

10  objevil zákony, podle nichž planety obíhají kolem Slunce physics.usyd.edu.au

11  hlásal, že vesmír je nekonečný  za své názory byl jako kacíř upálen cs.wikipedia.org ja-e-nna.blogspot.com

12 discworld.cz  zavrhl geocentrický systém  podpořil Koperníkův heliocentrický systém, že Země a ostatní planety obíhají okolo Slunce a že Země rotuje kolem vlastní osy  předvolán před římskou inkvizici, za své názory byl potrestán doživotním domácím vězením a jeho publikace se dostaly na církevní černou listinu Existuje historka, že když Galileo opouštěl místnost římské inkvizice, kde své učení odvolal, otočil se a vykřikl "Eppur si muove!" (A přece se točí!). Kdyby však tuto větu před inkvizicí skutečně pronesl, byl by za takové rouhání popraven.

13  rozvoj italských měst od 13. století  ve společnosti stále větší vliv získávají měšťané (obchodníci, řemeslníci)  svůj majetek nabyli měšťané vlastním přičiněním  více než na boží pomoc spoléhali na vlastní schopnosti a rozum  učenci a umělci se vracejí k antice, usilující o všestranný rozvoj člověka  dochází k renesanci (znovuzrození) ideálů antiky  vzdělanci zkoumají antické spisy, sochařské a malířské výtvory (heslem ad fontes = k pramenům), říkáme jim humanisté (podle lat. humanus = lidský), celé hnutí označujeme jako humanismus  význam knihtisku  význam zámořských objevů  nové názory na vesmír (M. Koperník, G. Galilei)  vzniká republika jako státní zřízení  zavádí také inkvizici

14 SVĚTSKÉ STAVBY  neútulné hrady  neútulné hrady vystřídaly paláce a zámky Velké Losiny cestovnik.cz CÍRKEVNÍ STAVBY  chrámy byly stavěny bez členění na několik lodí

15 ZNAKY architektury  nevypínají se do výšky  rozkládají se do šířky  zmizel gotický lomený oblouk Litomyšlský zámek zamky-hrady.eu

16  vodorovné římsy  svislé sloupy  půlkruhový oblouk  křížová klenba slavonice.cz Lázně Bohdaneč lazne.bohdanec.cz Slavonice

17  zdobený vchod = PORTÁL Tympanon – prostor nad vchodem zhola.comvcm.cz

18  křížová klenba karlin.mff.cuni.cz

19  okna –  okna – i sdružená, ostění satalka.czstockphotos.czprofimedia.cz rudolfovapila.cz

20  sgrafita zamek-doudleby.czencyklopedie.ckrumlov.cz   spodní vrstva tmavé omítky obarvená podle tradičního renesančního způsobu jemně mletým uhlím nebo popelem ze spálené slámy se nechá zaschnout a do vrchní tenké vrstvy omítky světlé barvy se proškrabují za vlhka vzory.

21  arkády – kryté chodby pf.jcu.cz t igerfox.rajce.idnes.cz

22  renesanční zahrady a parky bucovice-zamek.cz stockphotos.cz

23 Souhrn památek – Česká republika

24 Renesance v Čechách Belvedér – letohrádek královny Anny  královská Praha regiony.ic.cz

25 Velká míčovna Pražského hradu radio.cz waymarking.com

26 Letohrádek Hvězda kudyznudy.cz vyletnik.cz Schwarzenberský palác na Hradčanech

27  jižní Čechy Jindřichův Hradec Český Krumlov e-cesko.cz zamky-hrady.cz

28 Telč mesto-telc.cz uur.cz

29  východní Čechy Opočno zamky-hrady.cz

30 novemestonm.czobrazky.info-praha.cz Nové Město nad Metují

31  katedrály Chrám sv. Víta hrad.cz fs.gimiweb.net

32  objevilo sbíhavou perspektivu  témata z antické mytologie  zájem o lidskou postavu  vyjádření duševních stavů obraz.prodejce.cz Lucas Cranach (1472 – 1553) německý renesanční malíř

33 Leonardo da Vinci (1452 – 1519) Malíř, sochař, architekt, hudebník, spisovatel, vynálezce everythingaction.com Mona Lisa artchive.com Poslední večeře novinky.cz

34 Michelangelo Buonarroti (1475 – 1564) italský malíř, sochař, architekt socha Davida ve Florencii freska Poslední soud v Sixtinské kapli

35 Sandro Botticelli (1445 – 1510) italský malíř tempera na plátně Zrození Venuše ve Florencii

36 Rafael Santi (1483 – 1520) italský malíř a architekt Athénská škola ve Vatikánu

37 Tizian (1488? – 1576) italský malíř Danaé a zlatý déšť

38 El Greco (1488? – 1576) španělský malíř, sochař a architekt řeckého původu Svatá rodina

39 Albrecht Dúrer (1471 – 1528) německý malíř, grafik a teoretik umění Růžencová slavnost

40 Giuseppe Arcimboldo (1430 – 1593) italský malíř, pozván k císařskému dvoru v Praze - proslul alegorickými portréty z rostlin Portrét Rudolfa II. Léto

41  jezdecké pomníky  portréty  volné sochy  monumentální náhrobní památníky Michelangelo Buonarroti socha Davida ve Florencii

42 typická světskostí a zpěvností, polyfonie (vícehlas) změna zápisu not, začaly se používat bílé nevyplněné noty Guillaume Dufay (asi 1400 – 1474)

43  zámečtí páni pěstovali zámecké kapely (např. na dvoře jihočeských Rožmberků nebo kapela císaře Rudolfa II.)  členové kapel byli z řad zámeckého služebnictva, tzv. hudebníci v livrejích  na repertoáru často italská hudba  význam nototisku pro šíření hudby Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic ( ) - vzdělaný dvořan, diplomat, válečník a vyspělý hudební skladatel quido.cz

44 ustupuje duchovní tematika X otázky lidské existence ustupuje literatura psaná latinsky X převažují díla psaná v nár. jazycích Žánry:   legenda  apologie (obrana)  traktát  satira  kronika  román a povídka  dvorská lyrika  epos  epigram  óda  dopis  tragédie a komedie  cestopisy  životopisy  pedagogické spisy přetrvávají středověké žánry žánry pěstované v antice

45 Dante Alighieri (1265 – 1321) Francesco Petrarca (1304 – 1374) Giovanni Boccaccio (1313 – 1375) cs.wikipedia.org local.volglib.rufiledby.com

46 - nejvýznamnější postava španělské literatury - narodil se v Alcalá de Henares v chudé rodině ranhojiče - zemřel v Madridu miguel-de-cervantes-y-saavedra.navajo.cz

47  originální díla méně častá, většinou vznikaly překlady  převládala naučná literatura  rozvíjelo se vydávání knih  humanistická čeština byla vyspělým spisovným jazykem jejím vzorem a ideálem byla antická latina díla psána tzv. bratrským pravopisem (pravopis, který se ustálil v tiscích vydávaných Jednotou bratrskou) zaveden háček místo teček nad souhláskami j se psalo jako g změna aj v ej (vajce – vejce) zdokonalila se interpunkce tečka na konci věty čárka pro členění uvnitř věty přibyl otazník  1533 vyšla první česká mluvnice Gramatika česká

48 V 2. polovině 15. století dvě linie tvorby latinský humanismusčeský humanismus Jan Blahoslav Jan Amos Komenský (už na poč. baroka) Jan Jessenius (lékař, matematik)  Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Václav Hájek z Libočan Mikuláš Dačický z Heslova  zábavná próza, tzv. knížky lidového čtení (Historie o bratru Janu Palečkovi)  tiskařská (vydavatelská) činnost Jiří Melantrich Daniel Adam z Veleslavína

49 - vrcholem literární činnosti Jednoty bratrské - jedná se o šestidílný překlad Bible do češtiny - čeština byla v této době vzorem ušlechtilého, čistého a krásného jazyka a krásného jazyka

50 Téma: Renesance a humanismus – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)


Stáhnout ppt "Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola 2008. Válková, V.:"

Podobné prezentace


Reklamy Google