Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KRIZE A ZÁNIK REPUBLIKY ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Diktátor Sulla.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KRIZE A ZÁNIK REPUBLIKY ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Diktátor Sulla."— Transkript prezentace:

1 KRIZE A ZÁNIK REPUBLIKY ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Diktátor Sulla

2 Příčiny zániku republiky  1) problémy drobných rolníků a armády  2) otroci  3) řízení republiky Bratři Gracchové – prosadili pozemkový zákon

3 Problémy drobných rolníků a armády  během válek pustla pole drobných rolníků (odchod do armády)  nedostatek obilí → dovoz levného obilí z provincií  drobní rolníci nemohou konkurovat a prodávají půdu  stávají se bezzemky  nemohou sloužit v armádě  stát je musí živit

4  Bohatí Římané  skupují levně půdu  zakládají velkostatky  využívají levné práce otroků  bohatnou

5  nakonec služba v armádě placená  problémy bezzemků se snaží řešit bratři Gracchové → pozemkový zákon (maximální výměra půdy, kterou může vlastnit soukromník, zbytek rozdělován bezzemkům)  oba bratři nakonec zavražděni

6  Diktátor Sulla (83-79 př. Kr)  během nepokojů v Římě se stal neomezeným vládcem  zavedl seznamy politických odpůrců – ti pak zabíjeni, jejich majetek propadl státu  nakonec se sám vzdal úřadu a o rok později zemřel

7 Spartakovo povstání (73-71 př. Kr.)  Spartakus – gladiátor  Gladiátoři  z lat. gladius – meč  zvláštní skupina otroků  bojovali pro pobavení diváků v arénách  Boj mezi sebou, nebo s dravými zvířaty  zvláštní školy, kde se cvičili v zápase

8  nejčastější zbraně – meč a štít nebo trojzubec a síť  diváci v arénách rozhodovali o jejich životě a smrti  nejlepší gladiátoři propuštěni na svobodu nebo zůstávali učit v gladiátorských školách Model gladiátorské školy

9  Povstání vypuklo v gladiátorské škole ve městě Capua u Neapole  v čele 70 uprchlých otroků Spartakus  postupně se přidávají další otroci  nakonec až 70 tisíc

10  povstání nakonec řím. legiemi poraženo  povstalci nebyli jednotní (spory o to, kudy opustit Apeninský poloostrov…)  nakonec většina otroků, včetně Spartaka, v boji padla  zbylí ukřižováni pro výstrahu podél cesty Via Apia Via Apia v Římě

11 Problémy s řízením republiky  mnoho Římanů žije mimo Řím v provinciích  nezúčastňují se proto sněmů  na sněmech převažují nemajetní, ti jsou však podplatitelní  spory o řízení státu → občanské války Caesar

12 Otázky a úkoly  Jak se dařilo malým rolníkům po punských válkách?  Proč z této situace těžili bohatí velkostatkáři?  Jak se podařilo vyřešit problém s nedostatkem vojáků v římské armádě?  Kdo to byl Spartakus?  Proč bylo jeho povstání poraženo? Náročnější úkoly:  Čeho chtěli dosáhnout bratři Gracchové?  Proč přestaly fungovat po punských válkách sněmy?  Kdo je muž na obrázku? Dikátor Sulla

13 Krize a zánik republiky (zápis)  Příčiny zániku republiky:  1) problémy drobných rolníků a armády  2) otroci  3) řízení republiky  Problémy drobných rolníků a armády  během válek pustla pole drobných rolníků (odchod do armády)  nedostatek obilí → dovoz levného obilí z provincií  drobní rolníci nemohou konkurovat a prodávají půdu  stávají se bezzemky  nemohou sloužit v armádě  stát je musí živit  Bohatí Římané skupují levně půdu a zakládají velkostatky  využívají levné práce otroků  bohatnou  nakonec služba v armádě placená  problémy bezzemků se snaží řešit bratři Gracchové → pozemkový zákon  Diktátor Sulla (83-79 př. Kr)  během nepokojů v Římě se stal neomezeným vládcem  seznamy nepohodlných

14 Spartakovo povstání (73-71 př. Kr.)  Spartakus – gladiátor  Gladiátoři  z lat. gladius – meč  zvláštní skupina otroků  bojovali pro pobavení diváků v arénách  Boj mezi sebou, nebo s dravými zvířaty  zvláštní školy, kde se cvičili v zápase  Povstání vypuklo v gladiátorské škole ve městě Capua u Neapole  v čele 70 uprchlých otroků Spartakus  postupně se přidávají další otroci  nakonec až 70 tisíc  povstání nakonec řím. legiemi poraženo  povstalci nebyli jednotní (spory o to, kudy opustit Apeninský poloostrov…)  nakonec většina otroků, včetně Spartaka, v boji padla  zbylí ukřižováni pro výstrahu podél cesty Via Apia  Problémy s řízením republiky  mnoho Římanů žije mimo Řím v provinciích  nezúčastňují se proto sněmů  na sněmech převažují nemajetní, ti jsou však podplatitelní  spory o řízení státu → občanské války

15 Použité materiály  4GGHP_csCZ418CZ419&biw=1016&bih=532&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=hpJcAS_ck- VnqM:&imgrefurl=http://dum.rvp.cz/materialy/stahnout.html%3Fs%3Ddtylbvhl&docid=xVEnXXdyRJzQ4M &imgurl=http://thegrumpyowl.files.wordpress.com/2008/12/gracchi.jpg&w=579&h=527&ei=Onx4T6y0 M8ja4QTvh_njDg&zoom=1&iact=hc&vpx=103&vpy=144&dur=1094&hovh=214&hovw=235&tx=110&t y=115&sig= &page=1&tbnh=147&tbnw=162&start=0&ndsp=11&ved=1t:4 29,r:0,s:0tbnh=147&tbnw=162&start=0&ndsp=11&ved=1t:4 29,r:0,s:0   https://pf.ujep.cz/~velimskyt/pravek/09d_rimska/09d_rimska.htm https://pf.ujep.cz/~velimskyt/pravek/09d_rimska/09d_rimska.htm         Dějepis, pravěk a starověk, Nová škola 2007 Dějepis, pravěk a starověk, SPN 1997


Stáhnout ppt "KRIZE A ZÁNIK REPUBLIKY ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Diktátor Sulla."

Podobné prezentace


Reklamy Google