Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."— Transkript prezentace:

1 Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_13_02_01 Název materiálu Základy ETOLOGIE Jméno vyučujícího Tomáš Kubal Třída8.BPředmět Přírodopis Datum vytvoření 20.8. 2012

2 Základy ETOLOGIE = věda o chování živočichů a člověka

3 Pozorování živočichů Je důležité pro: 1.Domestikaci (=zdomácňování) 2.a následné Šlechtění (umělý výběr –selekce) Průkopníci:Charles Darwin – vývojové zákony Konrád Lopez – zakladatel Etologie

4 Chování 1.Vrozené (zděděné) – bezobratlí, nižší obratlovci 2.Naučené (získané) – vyšší obratlovci, savci (např. mláďata šelem se učí lovit, ptáci staví stále dokonalejší hnízda)

5 ad 1) Vrozené chování Patří sem: A.Nepodmíněné reflexy: jednoduché reakce na smyslové podněty (spálení – ucuknutí) B. Instinkty: hlad – loví doladění organismu – páření A i B nejsou ovlivněny zkušeností!!!! (včely snáší med i do děravých pláství)

6 ad 2) Naučené chování: Patří sem: A.Přivykání: =nejednodušší typ učení – plachá zvířata se nebojí Obr.1

7 B. Podmíněné reflexy: slinění na podnět C. Učení vhledem: náhlé pochopení vztahů Obr.2

8 D. Tradice: přenášení z jedince na jedince, z generace na generaci Tradice je významná u lidí – knihy, malby E. Vtištění: v ranném mládí (housata-matka – sledují první pohybující se předmět), Obr.3

9 Chování podmíněné látkovou výměnou: Příjem potravy a vody Dýchání (tuleni plavou i ve spánku) Kálení, močení Řízení tělesné teploty (shlukování do skupin – včely, netopýři)

10 Chování ochranné Útěk Stav strnulosti (ještěrky, žáby) Ochranné zbarvení Obr.4

11 Chování obranné Varování (ježení srsti, vrčení) Hrozba Napadení útočníka (labuť napadne i člověka)

12 Zdroje obrázků Obr.1 ČTK. www.lidovky.cz [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.lidovky.cz/dobrovolnici-scitaji-vodni-ptaky-nejvice-je-kachen-a-hus-p26- /veda.aspx?c=A100116_144654_ln-zajimavosti_mev Obr.2 PŘÍRODOPIS.3, ČERNÍK, BIČÍK, MARTINEC, Nakladatelství SPN 1998, Naučené chování, str. 8. obr.2 Obr.3 PROFIMEDIA.CZ. www.ahaonline.cz [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.ahaonline.cz/clanek/trapasy/17711/jednou-z-nas-mozna- budete-mit-strach-ted-jsme-ale-nejkrasnejsi-zvireci-miminka.html Obr.4 ZAJÍČEK, Jaromír. www.priroda.cz [online]. [cit. 13.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.priroda.cz/lexikon.php?detail=915


Stáhnout ppt "Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název."

Podobné prezentace


Reklamy Google