Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1.4 75022320 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1.4 75022320 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk."— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Název a číslo učebního materiálu : VY _32_INOVACE_05_14M.Ajvaz Ročník: ročník Anotace: Michal Ajvaz – životopis, dílo, ukázky z tvorby Podpora vzdělávání v ZŠ Šumná Autor materiálu: Mgr. Hana Beránková Vytvořeno: červen 2013

2 Michal Ajvaz ● v Praze ● Tvůrce fantaskních příběhů, básník, esejista a překladatel ● Představitel magického realismu

3 Životopis Michal Ajvaz se narodil v rodině ruského exulanta, chemika a překladatele. Po maturitě studoval na FF UK češtinu a estetiku. Po absolutoriu v roce 1974 pracoval téměř dvacet let v dělnických profesích jako třeba domovník, noční hlídač garáží, čerpač vody. S literaturou začal Michal Ajvaz v roce Pak si jako redaktor a stálý spolupracovník Literárních novin zvolil svobodné povolání. Od roku 2003 pracuje Michal Ajvaz v centru pro teoretická studia Akademie věd a Karlovy univerzity.

4 Dílo Do literatury vstoupil Michal Ajvaz v roce 1989 sbírkou básní. Později se věnuje prozaickým útvarům, jejichž význam není nesen přímo vlastním příběhem, ale hledáním utajených souvislostí lidské projekce ve světě a způsobů, jakým svět zasahuje do psychiky člověka. V Ajvazově tvorbě se vyskytuje mnoho symbolů, např. symbol knihy ze které po přečtení zmizí text, symbolizující ubíhající život aj. Autor si zachoval ve svých dílech svou hravost, čímž je odlehčuje, ale jejich vážnost udržuje v takové míře, aby dávala smysl a zachovala si svou přirozenou mýtičnost a magičnost. Díla: Vražda v hotelu Intercontinental(Básně), Próza-Návrat starého varana, Druhé město, Zlatý věk.

5 Vražda starého varana ● Název knihy napovídá detektivní motivy, když ale knihu otevřeme, nalezneme v ní básně. Je to krátká knížka a začíná se zde rýsovat Ajvazovo literární zaměření. Nacházíme zde fantaskní bytosti zasazené do pražských a středočeských reálií. Po Václavském náměstí běhá tygr a když obejdeme Malou Stranu dostaneme se do Nepálu. Ajvaz se ale v knize neomezuje na pouhé dráždění čtenářovy fantazie, ale do básní opatrně komponuje i vlastní filosofické názory. Další z Ajvazových hlavních znaků, který najdeme i ve Vraždě v hotelu Intercontinental, je dokonalý Ajvazovský vypravěčský um, kdy dokáže fantaskní bytosti do reálií zakomponovat tak, že čtenáři připadají jako cosi běžného až docela všedního. Jako by tam byli vlastně vždycky. Kniha je sestavena z několika desítek různě dlouhých básní, nepřesahujících ale dvě strany knihy, které samy o sobě jsou o něčem jiném a přece na sebe nějakým zvláštním způsobem navazují a jsou spojeny. Snad nějakou magickou nití, otevírající dveře druhého světa, do kterého se čtenář dívá z chladné reality. Nikdy se ale tyto dveře nesmí otevřít příliš mnoho. Vražda je přece jenom prvotina a proto v tomto díle stále něco schází a je z něj cítit jakási nerozhodnost, kdy si hledá Ajvaz svoje místo v literatuře

6

7 Znak a bytí. Úvahy nad Derriderovou grammatologií (1994, Filosofia, Praha) Tiché labyrinty (1997, Argestea, Praha) Tyrkysový orel (1997, Hynek) – román Tajemství knihy (1997, Petrov) Zlatý věk (2001, Hynek) – fiktivní cestopis Sny gramatik, záře písmen. Setkání s Jorgem Luisem Borgesem (2003, Hynek) Světelný prales. Úvahy o vidění (2003, OIKOYMENH, Praha) Prázdné ulice (2004, Petrov) – román Druhé město (2005, Petrov) Padesát pět měst (2006, Červený Kostelec – Příbram) Cesta na jih (2008, Druhé město, Praha) Další tvorba :

8 „A autor textu?“ připomenul Paul starému pánovi, který se rozpovídal o klidném štěstí svých dnů strávených v krámku. Dozvěděl se, že v bytě majitele krámku teď bydlí dívka, která studuje přírodní vědy, a starého pána napadlo, že by ji mohl požádat, aby roztřídila a pojmenovala kameny a aby napsala k výstavě několik slov. A Paul se podivil tomu, že není překvapen, že text napsala žena. Zároveň cítil, že rozhovor s ženou bude zcela jiný, než jak si jej před chvílí představoval; bude obtížnější, ale možná důležitější a plodnější: jestli dojde ke sporu o povahu velké řeky, s níž se dívka stejně jako on setkala, bude muset čelit námitkám přicházejícím z neznámého území, námitkám, jejichž nejzazší prameny nezná, a vůči nimž proto nebude snadné obhájit svět, který v posledních dnech nalezl. Cítil, že jeho nový svět by se tak mohl octnout v nebezpečí a chvíli váhal, ale pak přece jen požádal o adresu studentky. Starý pán se poprvé zarazil a začal se ošívat, protože mu nepřipadalo vhodné, aby prozrazoval jméno a adresu své nájemkyně cizímu člověku; když Paul nepřestal naléhat, vypořádal se nakonec se svým svědomím tak, že Paulovi vyhověl jen napůl: sdělil mu, že křestní jméno studentky je Claire a že ji teď o prázdninách zastihne každý den od jedenácti hodin dopoledne do večera v Café de la Nouvelle Mairie na náměstí Estrapade blízko Pantheonu. Ukázka z knihy Lucemburská zahrada

9 Wikipedie Literatura pro 4. ročník středních škol, Didaktis, 2010 Obrázky : Použité zdroje :


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1.4 75022320 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk."

Podobné prezentace


Reklamy Google