Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

IPS informační a poradenské středisko pro volbu a změnu povolání Žďár nad Sázavou Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "IPS informační a poradenské středisko pro volbu a změnu povolání Žďár nad Sázavou Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…"— Transkript prezentace:

1 IPS informační a poradenské středisko pro volbu a změnu povolání Žďár nad Sázavou Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…

2 Soubor „Poselství z IPS“ Začátek IPS – 1995 Heslo: Ano, toto mě zajímá. První zlom – cca rok 2002 Heslo: Nikdo mě neslyší, potřebuji sdělit názor. Druhý zlom – cca rok 2010 Heslo: V tomto světě nemám prostor. Nevím, co po mně chcete a proč. Třetí zlom – cca rok 2013 Heslo: Potřebuji vysvětlení. Toto se mě opravdu týká? Ale raději NERUŠIT!

3 Co bylo typické pro jednotlivé etapy? Začátek IPS 1995 Hledání rovnováhy mezi mnou a povoláním 5 základních bodů -Pracovní činnosti -Pracovní prostředky -Vlivy pracovního prostředí -Zdravotní omezení -Osobnostní předpoklady

4 Potřeba sdělování obav, pocitů, názorů …… 1. zlom – 2002 Nikdo mě neslyší, potřebuji sdělit názor.

5 2. zlom 2010 V tomto světě nemám prostor. Nevím, co po mně chcete a proč. Sledovat, zda žák informacím rozumí, zda přijmul, že daná informace má pro něj význam! Cíl: Startujeme MOTIVACI !!! M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika M/01 Sociální činnost

6 3. zlom Potřebuji vysvětlení. Toto se mě opravdu týká? Ale raději nerušit! ZAHLUŠENI DOBOU! Co žáky uvede do pozornosti Důraz na realitu: Realita se jich týká již dnes! Příběhy budoucích absolventů (např. skupinka cukrářů, kuchařů). Příběhy nezaměstnaných. Samostatné práce: Např. Hledání v informacích, orientace v informacích. Úvahy nad zadanou otázkou. Statistiky, práce s čísly….. aj.

7 Malé zamyšlení – v heslech Jakou dobu žijeme? Co formuje naše děti? V čem i my jsme podlehli nové době? Jak rozumí děti dnešní době? …….. je třeba se zastavit a udělat každý za sebe malou INVENTURU Volba povolání

8 JE TO PRAVDA???? Žák je seznamován s podstatou volby povolání.Znají ji rodiče? Žák dostává odkazy na internetové portály.Ví o nich rodiče? Žák je veden k tomu, aby uměl informace vyhledávat.Umí to i rodiče? Žák je veden k tomu, aby informacím rozuměl.Jak si je vysvětlují rodiče? Žák je veden k přemýšlení o sobě.Znají své dítě rodiče? Žák se seznamuje s profesemi a jejich náročností.Seznamují se s nimi i rodiče? Žákovi je umožňováno vyslovit své obavy, představy, přání…A co rodiče? Žákovi jsou předávány informace o školách a oborech.Jak s nimi pracují rodiče? K žákovi jsou vysílána slova o zodpovědné volbě povolání.Jak jí chápou rodiče? Žákovi jsou předkládány informace z trhu práce.Dostanou se i k rodičům? Žák slyší o dopadech nesprávné volby povolání.Slyší je i rodiče? Žák se dozvídá o příbězích nezaměstnaných a jejich nové cestě k volbě či změně povolání.A co rodiče? Žák/dítě Rodiče MNOHDY pro dítě DLOUHÁ a náročná cesta

9 Žák se může rozhodnout na základě těchto a dalších informací. Dokáže je sám zpracovat, pochopit a cíleně využít? Neocitá se žák v mnohých dalších situacích sám a nepochopen??

10 …. a co rodiče?? Nejsou v něčem také sami?? Není mnohdy jejich pasivita zaviněna tím, že nevědí?? Mohou se ptát!!! Vědí na co??? PŘEDSTAVTE SI, že volba povolání je takovým mechanismem bez návodu. Zkuste ho uvést do pohybu a ještě si přejte, aby jel hladce a bez skřípání. Trocha návodu se určitě vyplatí! Kouzlo začátku

11 Dosažení funkčního trojúhelníku dítě - žák rodiče škola

12 Zapojit rodiče Návrat hodnot Volba povolání kreativně Vznik malé IPS na každé ZŠ

13 Staré končí, je prostor pro nové. Otevírá se šance vstoupit do „HRY!“

14 5 center Další vykročení IPS vůči ZŠ Co je rozpracované! - Výběr ZŠ v regionu (v regionu 1 centrum) -Předání tištěných infor. souborů o povoláních na vybrané ZŠ (povolání dle pracoviště) -Plán na setkání zástupců 5ti center na podzim tohoto roku -Nabídka akredit. vzděl. programu pro vyučující ZŠ - „Vedeme žáka k volbě povolání“

15 V I Z E Rozšíření základního materiálu na všechny ZŠ Doplňování základního materiálu skrze vlastní tvorbu žáků Dosažení cíle: Volba povolání kreativně Spitzer Manfred, DIGITÁLNÍ DEMENCE. 1. vyd. Brno. Host ISBN

16 Jerry Mander, Čtyři důvody pro zrušení televize. Vydavatelství DOPLŇEK Ivo Toman, Debordelizace hlavy – Zprimitivněte k úspěchu. Děkuji za pozornost Jaroslava Synková Neil Postman, Ubavit se k smrti Veřejná komunikace ve věku zábavy


Stáhnout ppt "IPS informační a poradenské středisko pro volbu a změnu povolání Žďár nad Sázavou Volba povolání postřehy, postupy, doporučení…"

Podobné prezentace


Reklamy Google