Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Námořní doprava přístav v Nové Bombaji, Indie. Charakteristika námořní dopravy levná mezikontinentální přeprava 60% lodí je registrováno v zemích levné.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Námořní doprava přístav v Nové Bombaji, Indie. Charakteristika námořní dopravy levná mezikontinentální přeprava 60% lodí je registrováno v zemích levné."— Transkript prezentace:

1 Námořní doprava přístav v Nové Bombaji, Indie

2 Charakteristika námořní dopravy levná mezikontinentální přeprava 60% lodí je registrováno v zemích levné vlajky naftový motor transport: obvykle nezpracované materiály: látky, paliva, rudy, uhlí, obilí kromě přepravy pro účely vojenské, rekreační, výzkumné, rybářské, pirátské

3 Druhy námořní dopravy OSOBNÍ TRAJEKTOVÁ >> na kratší vzdálenosti (přes průliv, přes řeku v jejím ústí nebo na blízký ostrov)‏ NÁKLADNÍ >> loďmi se stále přepraví nejvíc zboží liniová > pravidelná, kusové zásilky trampová > najímání celých lodí, nepravidelná

4 Liniová doprava a Největší společnosti konvenční doprava kontejnerová doprava  konferenční > sdružení (vysoké investiční náklady)‏  nekonferenční > outsideři  Gentlemant`s Agreement, Námořní konference, Pool, Konsorcium

5 Podíly hlavních společností

6 „Kontejnerizace“ Kontejner: standardizovaná přepravní jednotka >> 5 obvyklých délek 20 stop (6,1 m), 40 stop (12,2 m), 45 stop (13,7 m), 48 stop (14,6 m) a 53 stop (16,2 m)‏ Výška standardního kontejneru činí 8 stop a 6 palců (2,59 m), šířka je 8 stop (2,44 m). Objem kontejnerové přepravy > 1 TEU = kontejner 20 stop

7

8 Typy lodí bulker (bulk carrier)‏ tanker (+ supertanker)‏ kontejnerová loď trajekt výletní loď loď pro přepravu aut „OBO“ / „OBC“ loď (multifunkční)‏ remorkér (tahá bárkové lodě aj.)‏ bárková loď loď pro pokládání kabelů „RoRo“ (Roll-on/Roll-off)‏ pobřežní obchodní loď (menší)‏ rybářská loď výzkumná loď válečná loď chladírenská loď (reefer)‏ plovoucí rypadlo ledoborec  těžko jednoznačně dělit - příliš mnoho kritérií

9 Bulker (bulk carrier)‏ > přeprava nezabaleného surového nákladu (rudy, obilí)‏ jeden z největších bulkerů, Berge Stalh, vozí železnou rudu mezi Brazílií a Rotterdamem typický moderníbulk-carrier Sabrina I, vlastněný Portugalci, zkonstruovaný Japonci

10 Tanker > přeprava kapalin, zejména ropy supertanker AbQaiq

11 Kontejnerová loď Emma Maersk, v současnosti největší kontejnerová loď, TEU > celý náklad veze v kontejnerech

12 Další kontejnerové lodě

13 Trajekt > trajekt jezdící přes La Manche > je vlastně mořský přívoz

14 Výletní loď > pro výlety, zábavní plavby Pride of America

15 Loď pro přepravu aut autovní loď v Panamě

16 „OBO“ a „OBC“ loď > Ore-Bulk-Oil; Ore-Bulk-Container – víceúčelové lodě Alberta, loď typu OBO

17 Remorkér > vleče jiné lodě do přístavu, tahá bárky k bárkovým lodím

18

19 Bárková loď; bárka b bárka – to uprostřed, naloženo má externí palivovou nádrž pro raketoplán Discovery

20 Loď pro pokládání kabelů „cable layer“ pokladač kabelů společnosti Tyco Telecom

21 Loď typu „RoRo“ > se sklápěcím „můstkem“ vzadu USNS Gordon v Antverpách auto vjíždí do RoRo-Fähre

22 Válečné lodě válečná loď USS Iowa pálí všemi bočními

23 Chladírenská loď > pro přerpavu jídla (ovoce, maso, ryby...)‏ „ reefer“ Salifa frigo

24 Plovoucí rypadlo > hloubí mělčiny zkoušky - zde zatím vypouští písek zpátky Dredge_No-4, Bonanza Creek, Dawson, Yukon

25 Ledoborec německý výzkumný ledoborec Polarstern, fotka od NASA

26 Srovnání velikosti nejdelší lodě světa – Knock Nevis (458m) (dnes FSO) a jiných lodí a staveb Empire State Building, 443m (šedě)‏ The Pentagon, 431m (světle modře)‏ USS Enterprise, 342m (žlutě)‏ RMS Queen Mary 2, 345m (růžově)‏ Hindenburg, 245m (zeleně)‏ Battleship Yamato, 263m (tmavě modře)‏

27 Knock Nevis opouští Dubaj už jako FSO

28 Přístavy osobní (Janov)‏ obchodní (často zaměřené na 1 surovinu)‏ vojenské (Gibraltar)‏ rybářské (např. na Islandu)‏ trajektové (Stockholm)‏ přístav v Kobe, Japonsko mohou být dokové = zdymadla brání vlivu přílivu a odlivu

29 Světové přístavy

30 Žebříček největších přístavů světa údaje z roku 2005

31 Obchodní loďstvo podle země Panama Libérie Bahamy Malta Antigua a Barbuda

32 znak námořnictva USA

33 [Nejvíce cizích lodí] námořní vlajka Británie

34 Žebříček států podle počtu vlastněných obchodních lodí 1. Japonsko 3757celkem 683doma 3,074 venku 2. Německo 3380 celkem 382 doma 2,998 venku 3. Čína 3247 celkem 1806 doma 1,441 venku 4. Řecko 3162celkem 805 doma 2,357 venku 5. Rusko 1448 celkem962 doma 486 venku

35 Ekologické katastrofy havárie tankerů > jedny z největších ekologických katastrof vůbec např. tanker Exxon Valdez – narazil na útes, Aljaška, 1989

36 Snahy o záchranu

37 Novodobí piráti Námořní cesta z Evropy na Daleký východ buď okolo Afriky anebo Suezským průplavem. V Somálsku státní aparát prakticky neexistuje. Somálci trpící hladomorem jsou závislí na pomoci Světového potravinového programu OSN. Pomoc se dostává do země právě po moři > snadný terč pirátů, původně často rybářů. Obtížný boj – vypadají jako rybáři a prostor je to obrovský (prostor okolo celého pobřeží odpovídá zhruba velikosti Francie). Obrana lodí - klakson simulující zvuk střelby, vodní děla. V somálských vodách hlídkují také plavidla USA, Ruska, Indie, Číny, Malajsie, a EU. Vyšla rezoluce OSN - stíhat piráty lze i na pevnině. Dlouhodobě však vymýtit pirátství lze jedině vyřešením politické a ekonomické situace v Somálsku.  z áležitost Somálska – zejm. Adenského zálivu (avšak nejen)‏

38

39 v pátek propuštěný arabský tanker Sirius star sddssdds Loď podezřelá z toho, že jí obývají piráti, byla potopena 18. listopadu v Adenském zálivu Indickým námořnictvem. Nyní se ukazuje, že šlo o thajské rybáře.


Stáhnout ppt "Námořní doprava přístav v Nové Bombaji, Indie. Charakteristika námořní dopravy levná mezikontinentální přeprava 60% lodí je registrováno v zemích levné."

Podobné prezentace


Reklamy Google